همشهری آنلاین: اوو مورالس و فرمانداران محلی بولیوی جهت ترسیم قراردادی برمبنای وحدت ملی به توافق رسیدند.

به گزارش بی بی سی، این توافق به منظور جلوگیری چند پاره شدن بولیوی انجام می‌گیرد.

اوو مورالس رییس جمهوری و فرمانداران مناطق بولیوی در این چارچوب اعلام کردند که قصد دارند اختلافات خویش بر سر پیش نویس قانون اساسی جدید و تقسیم منافع ناشی از صدور گاز طبیعی را حل کنند.

فرمانداران مناطق پست شرقی بولیوی نسبت به تقسیم منافع گاز با دولت مرکزی ابراز نگرانی کرده‌اند.

آن‌ها همچنین خواستار دیدن یک نسخه از پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور شده‌اند که اخیرا مورد بازنگری قرار گرفته است.[پیش نویس قانون اساسی جدید بولیوی تصویب شد]

فرمانداران استان‌های سانتا کروس، بنی، پاندو و تاریخا، در ماه دسامبر و پس از تشکیل مجلس قانون اساسی که در آن نمایندگان مخالف دولت غایب بودند، اعلام خودمختاری کردند.

این استان‌ها دربردارنده ذخایر غنی گاز بولیوی و همچنین از عمده ترین مناطق کشاورزی این کشور محسوب می‌شوند.[افزایش‌ تنش‌ها بر سر قانون اساسی در بولیوی]

همین مساله سبب شد تا دولت بولیوی برای حل اختلافات خود با فرمانداران مناطق این کشور وارد مذاکره شود.نتیجه این مذاکرات را مورالس نیز این گونه بیان می‌کند:مردم از ما می‌خواهند که با یکدیگر متحد باشیم.بیایید با هم کار کنیم تا بتوانیم به اختلافاتمان خاتمه دهیم.

روبن کاستاس فرماندار سانتا کروس که بانی طح خودمختاری چهار استان یاد شده در بولیوی بود، نیز پس از مذارکات 10 ساعته فرمانداران با دولت گفت: ما همه خواستار صلح و اتحاد هستیم.آنچه که اکنون با اهمیت می‌نماید، میل به مذاکره است.

اوو مورالس اولین رییس جمهوری سرخ پوست بولیوی بازنگری در قانون اساسی این کشور را از اصلی‌ترین مراحل اصلاحات در کشورش برشمرده است.برمبنای تغییرات انجام شده در پیش نویس قانون اساسی بولیوی، قدرت سیاسی بیشتری به جوامع سرخ پوست در این کشور اعطا خواهد شد.

در پیش نویس قانون اساسی جدید بولیوی همچنین پیشنهاد شده است که رییس جمهوری این کشور دو دوره 5 ساله متوالی این سمت را عهده دار شود. پیش نویس قانون اساسی جدید بولیوی پیش از تصویب نهایی باید به همه پرسی مردمی گذاشته شود.

کد خبر 41295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز