چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷
۰ نفر

ناشر روزنامه نیویورک تایمز از دونالد ترامپ خواسته است رسانه‌ها را «دشمن مردم» نخواند چرا که این اقدام باعث رواج «خشونت» علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها می‌شود.

ترامپ

آرتور گرگ سالزبرگ در خواست خود را دیروز با انتشار یک بیانیه‌ مطرح کرد؛ بیانیه‌ای که محتوای دیدار 10روز پیش سالزبرگ با رئیس‌جمهور آمریکا را پس از آنکه ترامپ در پستی توییتری درباره این نشست نوشت، فاش کرد. سالزبرگ مدیر شرکت نیویورک‌تایمز است که ناشر این روزنامه به شمار می‌رود.

ترامپ روز یکشنبه در پستی توییتری نوشت در نشست «خیلی خوبی» که با سالزبرگ داشته، با او درباره «حجم بالای اخبار جعلی که از سوی رسانه‌ها تولید می‌شود» صحبت کرده است. ترامپ همچنین نوشت که با مدیر نیویورک تایمز درباره اینکه چطور انتشار اخبار جعلی او را مجبور کرده از عبارت «رسانه‌ها؛ دشمن مردم» استفاده کند هم گپ‌و گفت داشته است.

این توییت ترامپ واکنش تند آرتور سالزبرگ را به‌دنبال داشت. سالزبرگ گفت که طبق توافق او و تیم رسانه‌ای کاخ سفید، قرار بوده از جزئیات این دیدار، خبری در جایی منتشر نشود اما اکنون که رئیس‌جمهور این توافق را نقض کرده او هم مجبور است در این رابطه اطلاعاتی بدهد. مدیر نیویورک‌تایمز در بیانیه خود نوشته است: «به‌طور شفاف به رئیس‌جمهور گفتم که زبانی که برای سخن گفتن درباره رسانه‌ها استفاده می‌کند، نه‌تنها به ایجاد تفرقه منجر می‌شود، بلکه خطرناک هم هست.»

سالزبرگ نوشته است:‌ «به او گفتم استفاده از اصطلاح اخبار جعلی را درست نمی‌دانم اما نگرانی اصلی من به‌خاطر برچسب زدن به روزنامه‌نگاران به‌عنوان دشمن مردم است؛ ادبیاتی که می‌تواند به افزایش تهدیدها علیه روزنامه‌نگاران و رواج خشونت منجر شود.» سالزبرگ می‌گوید: «به ترامپ گفتم که اگر انتقادی به نحوه عملکرد نیویورک تایمز دارد، آن را بگوید اما در عین حال از او خواهش کردم به‌خاطر عملکرد ما به همه روزنامه نگاران حمله نکند.»

بیانیه مدیر نیویورک تایمز غوغایی در فضای سیاسی و رسانه‌ای آمریکا به پا کرد؛ جایی که خیلی‌ها دل خوشی از ترامپ و سخنان تند و توهین‌آمیز او ندارند. سخنان سالزبرگ البته یک واکنش جدی هم به‌دنبال داشت؛ ترامپ اندکی بعد از انتشار این بیانیه روی وب‌سایت شرکت نیویورک تایمز در 4پست توییتری بار دیگر به رسانه‌ها تاخت. او نوشت:‌ «من اجازه نمی‌دهم کشور بزرگ‌مان به‌دست دشمنان ترامپ در صنعت در حال مرگ مطبوعات بیفتد.» ترامپ برای چندمین بار طی یک سال و نیم گذشته به انتقاد از رسانه‌ها پرداخت و نوشت: «وقتی رسانه‌ها مسائل داخلی دولت را فاش می‌کنند،

جان خیلی‌ها ازجمله روزنامه‌نگاران را به خطر خواهند انداخت.» او همچنین مدعی شد که خبرنگاران و رسانه‌ها به سندروم جنون ترس از ترامپ مبتلا شده‌اند. ترامپ گفت که 90درصد از خبرهایی که رسانه‌ها درباره دولت او منتشر می‌کنند منفی است. او همچنین نوشت: «اصلا مهم نیست که رسانه‌ها چطور مسائل را منتقل می‌کنند، مهم این است که آمریکا تحت رهبری من در حال پیشرفت بسیاری است.»

  • 2سال دعوای ترامپ و رسانه‌‌ها

درگیری میان ترامپ و رسانه‌ها در فضای سیاسی آمریکا موضوع جدیدی نیست. ترامپ هفته گذشته نیز در جمع بازنشستگان ارتش آمریکا طی سخنانی با اشاره به رسانه‌ها گفته بود: «اراجیفی را که این‌ آدم‌های جعلی می‌گویند باور نکنید. یادتان باشد آنچه می‌بینید و می‌خوانید، آن چیزی نیست که اتفاق می‌افتد.»

ریشه‌های تنش را البته باید در 2سال قبل یعنی زمانی که رقابت‌های انتخاباتی میان دونالد ترامپ به‌عنوان نامزد حزب جمهوریخواه و هیلاری کلینتون به‌عنوان نامزد حزب دمکرات به اوج رسیده بود جست‌وجو کرد. آن‌ زمان بسیاری از خبرنگاران و رسانه‌ها که خطر به قدرت رسیدن ترامپ را درک کرده بودند تلاش می‌کردند مردم را از این موضوع آگاه کنند؛ موضوعی که از چشم ترامپ و تیم تبلیغاتی‌اش هم دور نماند و به دشمنی عمیق میان آنها با رسانه‌های آمریکایی منجر شد.

دونالد ترامپ بلافاصله پس از موفقیت در انتخابات، آن را پیروزی بر گروه حاکمان در واشنگتن و رسانه‌ها خواند. چند روز بعد از ورودش به کاخ سفید هم روزنامه نیویورک تایمز و برخی شبکه‌های تلویزیونی آمریکا ازجمله سی‌ان‌ان را «دشمن مردم آمریکا» نامید. این نخستین بار بود که رئیس‌جمهور جدید آمریکا، رسانه‌ها را با این عنوان خطاب قرار می‌داد. او در ماجرای اعتراض‌ها به رفتار دولت ترامپ با مهاجران غیرقانونی مکزیکی و همچنین در ماجرای دیدارش با ولادیمیر پوتین نیز به تأکید از این عبارت استفاده کرد.

استفاده مکرر ترامپ از این عبارت در توصیف رسانه‌ها باعث نگرانی خبرنگاران‌ شده است. حمله مسلحانه یک‌ماه پیش به دفتر روزنامه «کاپیتال گازت» شهر آناپولیس ایالت مریلند آمریکا که به مرگ 5روزنامه‌نگار منجر شد، به‌عنوان نمونه‌ای از عادی شدن اعمال خشونت علیه خبرنگاران در جامعه آمریکا مطرح شده است. اشاره به این ماجرا در دیدار مدیر نیویورک تایمز و ترامپ هم گویا حتی نتوانسته نظر او را در تقابل با اهالی رسانه تغییر دهد.

سالزبرگ دیروز در گفت‌و‌گو با نیویورک تایمز گفت که در جایی از نشست با ترامپ به او یادآور شده که برخی روزنامه‌ها به‌خاطر افزایش تهدیدها علیه خبرنگاران‌شان، نگهبانان مسلح استخدام کرده‌اند. به گفته سالزبرگ، ترامپ در مقابل پاسخ داده است: «تعجب می‌کنم چرا پیش از این، چنین کاری نکرده‌اند.» جدال میان نیویورک تایمز یا به گفته دونالد ترامپ «نیویورک تایمز ورشکسته» و رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا همچنان ادامه دارد.

کد خبر 412349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha