چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: همان‌طور که ادعای دونالد ترامپ درباره به دنیا آمدن باراک اوباما در کنیا دروغ بود، ادعای تازه او درباره تولد پدرش در اروپا هم درست نیست.

دونالد ترامپ و پدرش

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، رئيس‌جمهوري آمريكا در تور اروپايي اخير خود سخناني درباره محل تولد پدر و مادرش به زبان آورد كه 50 درصد آن دروغ بود. او كه پيش‌تر در دوران مبارزه‌هاي انتخاباتي مدعي شده بود اوباما زاده قاره آفريقاست، براي به دست آوردن دل رهبران اتحاديه اروپا (پس از تهديد به تحريم و جريمه) ادعا كرد خودش ريشه اروپايي دارد و پدر و مادرش هر دو در قاره سبز به دنيا آمده‌اند؛ يكي در اسكاتلند و ديگري در آلمان.

ادعاي ترامپ درباره اينكه مادرش زاده اسكاتلند است، بي‌ترديد درست است اما اينكه پدرش در آلمان به دنيا آمده، چيزي جز همان حرف‌هاي آشناي رئيس‌جمهوري پرحرف و جنجالي آمريكا نيست. او پس از بازگشت از سفر اروپايي در يك گفتگو در آمريكا گفت: «من سال‌هاي سال پيش آنجا بودم. يعني پدر و مادرم در اتحاديه اروپا به دنيا آمده‌اند. من عاشق اين كشورها هستم؛ اسكاتلند، آلمان. آنها هنوز هم در اروپا هستند ديگر؟»

اين حرف‌ها در واقع ادامه سخناني بود كه ترامپ هفته گذشته در گفتگويي در اسكاتلند بر زبان آورد و گفت: «فراموش نكنيد والدين من در بخشي از اتحاديه اروپا چشم به جهان گشوده‌اند.» هر چند اين ادعا درست نيست اما شايد براي رهبران اروپايي تا حدودي دلگرم‌كننده باشد. فقط همين. مري مك‌لئود، مادر ترامپ متولد جزيره لوييس در هبريدهاي بيروني اسكاتلند است و پدرش فرد در نيويورك‌سيتي به دنيا آمده است، نه آلمان.

پدر فرد ترامپ و پدربزرگ رئيس‌جمهوري آمريكا مردي بود به نام فردريش ترامپ كه در دهكده كالشتات در آلمان به دنيا آمد. او در 16 سالگي به آمريكا مهاجرت و در منهتن نيويورك شغل آرايشگري پيشه كرد. بعد راهي غرب شد و مدتي در واشنگتن روزگار گذراند. در كانادا به جويندگان طلا گوشت اسب مي‌فروخت و خدمات ديگر ارائه مي‌داد. فردريش به آلمان بازگشت اما به خاطر فرار از خدمت سربازي از اين كشور اخراج شد.

پسرش فرد به ندرت پايش را از نيويورك بيرون گذاشت و از آنجا كه بيشتر مشتريان كسب و كارش در بخش مسكن يهودي بودند، تا دهه 1980 تظاهر مي‌كرد ريشه سوئدي دارد تا آنها را از دست ندهد. ادعاي سوئدي بودن در كتاب پرفروش «هنر معامله كردن» دونالد ترامپ هم تكرار شده اما از سال 2000 كه سوداي ورود به كاخ سفيد به سر نوه فردريش ترامپ زد، اين ادعا را كنار گذاشت.

او يكي از بانيان جنبش محل تولد بود تا با دامن زدن به شايعه كنيايي بودن، مانع ورود باراك اوباما به كاخ سفيد شوند. در حالي كه نه آن ادعا درست بود نه اين يكي كه مدعي است پدر ترامپ در خارج از آمريكا به دنيا آمده است.

کد خبر 411031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha