همشهری آنلاین: لری کودلو مشاور اقتصاد کاخ سفید آمریکا چندی پیش در گفتگوی تلویزیونی ادعا کرد که چین نمی‌خواهد با آمریکا به تفاهم برسد و از ادامۀ بازی جلوگیری می‌کند.

Trade War

وی در این گفتگو تمام مسؤولیت مناقشات کنونی بین دو کشور را به گردن چین انداخت و جنگ تجاری را «یک بازی» دانست. به نظر این مقام عالی رتبه کاخ سفید، مقررات سازمان جهانی تجارت باید توسط آمریکا تدوین شود و در صورت خدشه دار شدن منافع آمریکا، دیگران مقررات را نقض کرده‌اند.

آمریکا با در پیش گرفتن اصل «اول آمریکا»، سازمانهای تجارت چندجانبۀ جهان را به کناری گذاشت. یکی از علل اصلی بروز درگیری تجاری کنونی این است که دولت ترامپ می‌گوید شرکای تجاریش در تجارت با آمریکا منافع آمریکا را خدشه دار می‌کنند. او مدعی است که اتحادیه اروپا در مساله تجارت دشمن آمریکاست. وی در توصیف مازاد تجاری چین با آمریکا در هنگام شرکت در انتخابات ریاست جمهوری حتی از کلمۀ «تجاوز» استفاد کرد.

مقررات سازوکارهای چند جانبه تجاری جهان با محوریت سازمان تجارت جهانی توسط کشورهای غربی به ریاست آمریکا تدوین شد و طبیعی است که این مقررات با منافعشان منطبق بوده است. بر اساس این مقررات، منازعات بین اعضای این سازمان باید در چارچوب سازوکار حل منازعات سازمان یعنی نهاد دادخواهی سازمان حل و فصل شود. اما در حقیقت، آمریکا عمداً از فعالیت این نهاد جلوگیری کرده است.

طبق مقررات، نهاد دادخواهی سازمان تجارت جهانی باید هفت قاضی منصوب کند. اما با ممانعت آمریکا، در حال حاضر تنها چهار قاضی فعالیت می‌کنند. یکی از قاضی‌های بازنشسته آمریکایی این نهاد گفت: این نهاد در حال مرگ است. با آنکه وی به نام آمریکا اشاره ای نکرد، اما ناراحتی وی نسبت به آمریکا در سخنانش معلوم بود. زیرا تا ماه ژوئیه سال جاری، آمریکا در 10 ماه گذشته از اجرای روند انتصاب قضات جدید این نهاد جلوگیری کرده است. یکی از علل نارضایتی آمریکا از سازمان تجارت جهانی این است که آمریکا دیگر نمی‌تواند از طریق این سازمان از رشد و توسعه سریع چین - رقیب نیرومندش جلوگیری کند.

آمریکا همواره با استفاده از قوانین داخلی خود، شرکای تجاریش را تنبیه کرده است. این کشور قصد دارد با فلج کردن سازمان تجارت جهانی، به اعمال قوانین داخلی به تنبیه شرکای تجاری خود ادامه دهد.

در حال حاضر، آمریکا تنها ابر قدرت جهان است و قدرت اقتصادی و نظامیش از هر کشور دیگر جهان بیشتر است. بنابراین، این کشور با برکناری عمدی سازمان تجارت جهانی، در پی حل منازعات تجاری از طریق تسویه حساب دو جانبه است. چرا که آمریکا اطمینان دارد در رویارویی با هر طرفی خودش برنده خواهد شد.

رابرت کاگان مفسر مشهور سیاسی آمریکایی چندی پیش در مقاله خود نوشت: آمریکا به عنوان گُنده لات با استفاده از قدرتش بی‌پروایی می‌کند و می‌خواهد نظر خودش را به همۀ جهان تحمیل کند.

وزیر دارایی فرانسه چندی پیش در نشست گروه بیست نیز در اشاره به درگیری تجاری بین آمریکا و اروپا تأکید کرد که سیاست یک طرفه آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه بر اساس قانون جنگل صورت گرفته است.

«قانون جنگل» به این معنی است که قوی شرایط را تعیین می‌کند. هر چه به سودش است استفاده می‌کند و هر چه مخالف سودش باشد دور می‌اندازد یا صرف نظر می‌کند.

آمریکا به عنوان قویترین کشور جهان هم بیش از پیش مقررات را تحقیر کرده است. چرا که این کشور توافق هسته‌ای ایران را نقض کرده، از توافقنامه پاریس درباره مقابله با تغییرات اقلیمی و یونسکو خارج شده... آمریکا به عنوان نمونه‌ای از اوباش ابر قدرت، بسیار خودسرانه و خودخواهانه عمل کرده و در جهان اقدام به زورگویی و قلدری می‌کند. اگر مورخان و تاریخدانان در آینده این رفتار آمریکا را «ترامپیسم» بنامند، عجیب نخواهد بود.

کد خبر 411856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha