همشهری آنلاین: جوان مخترع کشورمان رباتی را طراحی کرده است تا در زمان رخ دادن سانحه در تونل‌های بین‌شهری امدادرسانی را تسریع کند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد کاظمی‌راد مخترع «ربات امداد رسان تونل» درباره این اختراع که با پشتیبانی صندوق حمایت از فناوران و پژوهشگران معاونت علمی ثبت شده است، اظهار کرد: این ربات مجهز به سیستم کنترل از راه دور است و از مسافت‌های طولانی نیز می‌توان آن را کنترل کرد. البته تنها کاربرد آن مربوط به تصادفات و سوانح جاده‌ای است. خصوصا در تونل‌های بین‌شهری که امکان امدادرسانی هوایی نیز وجود ندارد.

کاظمی‌راد ادامه داد: بنابراین زمانی که سانحه‌ای در تونل‌های بین‌شهری رخ می‌دهد و دسترسی به حادثه دشوار می‌شود با استفاده از این ربات می‌توان به سرعت برای امدادرسانی به محل حادثه رسید و با استفاده از امکانات ترافیک ایجاد شده را رفع کرد تا در صورت نیاز امبولانس به سرعت به محل برسد.

این مخترع با اشاره به امکانات این ربات، گفت: این ربات با امکاناتی همچون پودر خشک و وجود co2 آتش را خاموش می‌کند همچنین در بالای آن جرثقیلی تعبیه شده است تا ماشین حادثه را جابه جا کند. همچنین به کارگیری دوربین‌های حساس به حرارت و با وضوح بالا از دیگر امکانات این ربات است.

وی همچنین درباره تجاری‌سازی این اختراع عنوان کرد: تنها یک نمونه از این ربات را طراحی کردم و هنوز سرمایه‌گذاری بر روی این اختراع انجام نشده است. شاید احساس نیازی در این زمینه وجود ندارد. در صورتی که این ربات بسیار کاربردی است و علاوه بر رسیدن سریع به محل حادثه به علت مدل طراحی‌اش می‌تواند در رفع ترافیک تاثیرگذار باشد.

کد خبر 410668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha