همشهری آنلاین: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در سال 82 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد. این صندوق شبکه‌ای با بیش از 200 عضو هیات علمی در قالب کارگروه‌های تخصصی 15 گانه و 9 هزار نیروی متخصص و خبره در قالب بانک داوران و مجریان طرح‌های پژوهشی است.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران بر طبق اساسنامه‌اش، دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و مرکز آن در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است.

اهداف صندوق:

  • فراهم نمودن زمینه تبادل اطلاعات پژوهشی
  • ایجاد ساختار و زمینه های مناسب جهت همکاریهای پژوهشی
  • بستر سازی مناسب جهت تولید و انتقال تکنولوژی
  • حمایت از ثبت اختراع و اکتشاف و نتایج پژوهش
  • کمک به گسترش مرزهای دانش و تولید علم
  • کمک به تجاری سازی نتایج پژوهش
  • تسهیل در بهره گیری جامعه از نتایج پژوهش

ارکان صندوق:

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور دارای سه رکن هیأت امنا، رئیس صندوق و کمیته تخصصی است.  

هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور متشکل از معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری (رئیس هیأت امنا)، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت، وزیر نیرو، رئیس جهاد دانشگاهی، رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و مناظره، پنج نفر از اساتید، پژوهشگران و فناوران برجسته حوزوی و دانشگاهی کشور و رئیس صندوق (دبیر هیأت امناء) است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز به عنوان رئیس هیات امنا و رئیس صندوق به عنوان دبیر هیات امناء صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور انتخاب می‌شوند.

کمیته تخصصی صندوق نیز متشکل از پژوهشگران و فناوران برجسته کشور است که دارای سوابق درخشان علمی و اجرایی از قبیل برخورداری از آثار علمی و فناوری در معیار بین‌المللی، مقالات چاپ شده در مجلات معتبرداخلی و بین‌المللی، ثبت اختراع و اکتشاف در مراجع معتبر، آشنا با علوم و فنون روز جهان، آشنا با نیازهای علمی، پ‍ژوهشی و فناوری کشور هستند.

غالب حمایت مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به روش‌هایی نظیر کمک به اجرای طرح‌های تحقیقاتی، تجاری‌سازی نتایج پژوهشی محققان، کرسی پژوهشی، گرنت، کمک به ثبت اختراعات پژوهشگران در داخل و خارج از کشور، ثبت ایده‌ها و طرح‌ها، کمک برای به ثمر رساندن نوآوری‌ها و خلاقیت‌های منجر به تولید و حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت‌های پژوهشی صورت می‌گیرد.

پروژه‌های تحقیقاتی:

پروژه‌های تحقیقاتی در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به دو شکل تعریف می‌شوند. یکی سفارش طرح تحقیقاتی توسط صندوق بر اساس نیازهای جاری و راهبردی کشور و بر مبنای اولویت‌های پژوهشی و دیگری ارائه طرح توسط پژوهشگر.

همچنین صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای حمایت از طرح‌های پژوهشی که به صورت تیمی اجرا شوند، میان‌رشته‌ای یا فرا رشته‌ای باشند، با همکاری چند مرکز علمی داخل کشور یا مراکز علمی داخل و خارج کشور تعریف شده باشند و در راستای تولید علم، حل مشکلات کشور، استفاده از مزیت‌های کشور و در جهت تولید ثروت و دانش فنی باشند اولویت قائل است.

پژوهشگران برای استفاده از تسهیلات مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور باید فرم اینترنتی ویژه‌ای را تکمیل و ارسال کنند که فرم مربوطه از طریق وبگاه صندوق به نشانی  www.insf.org قابل دسترسی است.

ثبت ایده پژوهشی:

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور طبق اساسنامه خود که به حمایت معنوی از پژوهشگران کشور تأکید دارد و به منظور اهمیت قائل شدن برای تولیدات فکری نخبگان، بانک اطلاعاتی ایده پژوهشی کشور را ایجاد کرده که ایده‌های ثبت‌شده در آن برای ادامه فرایند تا مرحله کالا و خدمات به مراکز رشد منتقل می‌شوند.

تجاری‌سازی نتایج پژوهشی:

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به صورت‌های مختلف اعم از اعطای وام به صورت تسهیلات بانکی به پژوهشگران، کمک به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در تجاری‌سازی پژوهش و بیمه کردن آن و مساعدت در کاهش بهره بانکی وام پژوهشگر از تجاری‌سازی نتایج پژوهشی پژوهشگران حمایت می‌کند.

زیر ساخت‌های پژوهشی (شبکه آزمایشگاهی، بانک‌های اطلاعاتی ژن، سلول و ...):

حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها با هدف کمک به انجام فعالیت‌های پژوهشی محققان صورت می‌گیرد. در این راستا ایجاد شبکه آزمایشگاهی با اهدافی نظیر کمک به محققین برای دستیابی آسان به تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز، کمک به بهبود و افزایش ظرفیت‌های تجهیزاتی آزمایشگاهی تحقیقاتی کشور و افزایش بهره‌وری تجهیزات، حمایت منظم و برنامه‌ریزی شده از توسعه تجهیزاتی کشور، ایجاد فرصت‌های مساوی برای تمامی پژوهشگران کشور در استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی کشور، تربیت و حمایت از تربیت نیروهای ماهر و متخصص با هدف ارتقای سطح و کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی کشور، کمک در گسترش دانش و فناوری‌های نوین، افزایش مشارکت در گسترش مرزهای دانش و تقویت موقعیت علمی کشور، ایجاد بانک اطلاعاتی تجهیزات آزمایشگاهی کشور، ارتباط مستمر و منظم با موسسات و آزمایشگاه‌های فعال داخل و خارج، ایجاد و گسترش همکاری‌های آزمایشگاهی مراکز علمی در قالب شبکه آزمایشگاه‌های ملی و پر کردن طرح‌های مطالعاتی، سرعت بخشیدن به انجام کارهای تحقیقاتی با تقویت و به روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی کشور در قالب شبکه و استفاده صحیح و هدفمند و برنامه‌ریزی شده از منابع ارزی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی و جلوگیری از خریدهای غیر ضروری صورت گرفته است.

کرسی پژوهشی:

کرسی پژوهشی در جهت حمایت از پژوهشگران ایرانی به محققان برجسته و صاحب نامی که دارای سوابق علمی معتبر، صاحب برنامه پژوهشی راهبردی و شناخت از نیازهای جامعه در زمینه تخصصی خویش باشند با شرایط مدارج علمی معتبر، تالیفات و مقالات معتبر و مرتبط با تخصص، برنامه راهبردی پژوهشی، طرح‌های پژوهشی خاتمه یافته، طرح‌هایی که به مرحله نیمه صنعتی و تولید رسیده باشند، صاحب اختراعات ثبت شده در سطح بین‌المللی، دارای ایده نو، مبتکرانه، و آینده‌پژوهی و توانایی در هدایت و تربیت نیروهای ماهر و متخصص تعلق می‌گیرد. بر اساس آیین‌نامه کرسی پژوهشی، انتخاب کاندید برای اعطای کرسی پژوهشی از طریق اجماع یا فراخوان محدود صورت می‌گیرد.

ثبت اختراعات پژوهشگران در سطح بین‌المللی:

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای حمایت از پژوهشگران، تسهیلات مختلفی برای ثبت اختراعات و یافته‌های پژوهشگران فراهم کرده است. ضمن اینکه صندوق با استفاده از اساتید صاحب‌نظر در حقوق IP راهنمایی‌های لازم را به اساتید و پژوهشگران جهت ثبت به عمل می‌آورد.

کد خبر 197304
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز