همشهری آنلاین: همکاری مشترک باستان شناسان ایران و اتریش در حوزه فرهنگی زاگرس مرکزی به کشف یافته های باستانی از دوران نوسنگی، عصر مفرغ، عصر آهن و دوره ساسانی منجر شد.

کشف آثار دوران مختلف در زاگرس توسط باستان شناسان ایرانی و اتریشی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری لیلی نیاکان سرپرست هیأت باستان شناسی امروز شنبه با اعلام این خبر گفت: نخستین فصل بررسی‌های باستان شناسی حوزه فرهنگی در زاگرس مرکزی در دره‌های سیمره و سیروان با همکاری هیأت مشترک پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و آکادمی علوم اتریش به انجام رسید.

او افزود: این طرح بر اساس امضای تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی میان آکادمی علوم اتریش و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در روند بررسی و مطالعات باستان‌شناسی در این محدوده جغرافیایی با همکاری نمایندگان دوطرف، دکتر فلورین شوراتز و اینجانب صورت گرفت.

به گفته نیاکان، این بررسی‌ها که با حضور دو هفته‌ای باستان شناسان و زمین شناسان در دره‌های سیمره و سیروان صورت گرفت دستاوردهای ارزنده‌ای به همراه داشت.

این باستان شناس اظهار داشت : بررسی محوطه های باستانی این حوزه های فرهنگی با تمرکز بر چشم انداز جغرافیا یی، زمین شناسی و الگو های استقرارهای محوطه های پیش از تاریخ و دوران تاریخی آن با شناسایی و مستندسازی آثار اعم از تپه، محوطه و آثار تاریخی فرهنگی همراه بود .

او تصریح کرد : آثار باستانی از دوران نوسنگی، عصر مفرغ، عصر آهن و دوره ساسانی در این محوطه ها شناسایی شد.
نیاکان افزود : یافته های فرهنگی، در این بررسی‌ها نشانگر ارتباطات فرهنگی-تجاری این حوزه های فرهنگی با میان رودان یا بین النهرین و آناتولی است.

وی از دیگر نکات در خور توجه این بررسی را تصویر برداری هوایی تپه ها و محوطه‌های باستانی و تهیه نقشه منحنی میزان تپه‌ها اعلام کرد و افزود: در این فصل گونه‌های سفال حاصل از بررسی به صورت کاملا روشمند طبقه بندی شد که تحلیل و در ‌‌نهایت جدول گاهنگاری حوزه‌های فرهنگی سیمره و سیروان در حال مطالعه است.

نخستین فصل بررسی‌های باستان شناسی حوزه فرهنگی در زاگرس مرکزی در دره‌های سیمره و سیروان با همکاری هیأت مشترک پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و آکادمی علوم اتریش با مجوز ریاست پژوهشگاه انجام شد.

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی