همشهری آنلاین: همکاری مشترک باستان شناسان ایران و اتریش در حوزه فرهنگی زاگرس مرکزی به کشف یافته های باستانی از دوران نوسنگی، عصر مفرغ، عصر آهن و دوره ساسانی منجر شد.

کشف آثار دوران مختلف در زاگرس توسط باستان شناسان ایرانی و اتریشی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری لیلی نیاکان سرپرست هیأت باستان شناسی امروز شنبه با اعلام این خبر گفت: نخستین فصل بررسی‌های باستان شناسی حوزه فرهنگی در زاگرس مرکزی در دره‌های سیمره و سیروان با همکاری هیأت مشترک پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و آکادمی علوم اتریش به انجام رسید.

او افزود: این طرح بر اساس امضای تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی میان آکادمی علوم اتریش و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در روند بررسی و مطالعات باستان‌شناسی در این محدوده جغرافیایی با همکاری نمایندگان دوطرف، دکتر فلورین شوراتز و اینجانب صورت گرفت.

به گفته نیاکان، این بررسی‌ها که با حضور دو هفته‌ای باستان شناسان و زمین شناسان در دره‌های سیمره و سیروان صورت گرفت دستاوردهای ارزنده‌ای به همراه داشت.

این باستان شناس اظهار داشت : بررسی محوطه های باستانی این حوزه های فرهنگی با تمرکز بر چشم انداز جغرافیا یی، زمین شناسی و الگو های استقرارهای محوطه های پیش از تاریخ و دوران تاریخی آن با شناسایی و مستندسازی آثار اعم از تپه، محوطه و آثار تاریخی فرهنگی همراه بود .

او تصریح کرد : آثار باستانی از دوران نوسنگی، عصر مفرغ، عصر آهن و دوره ساسانی در این محوطه ها شناسایی شد.
نیاکان افزود : یافته های فرهنگی، در این بررسی‌ها نشانگر ارتباطات فرهنگی-تجاری این حوزه های فرهنگی با میان رودان یا بین النهرین و آناتولی است.

وی از دیگر نکات در خور توجه این بررسی را تصویر برداری هوایی تپه ها و محوطه‌های باستانی و تهیه نقشه منحنی میزان تپه‌ها اعلام کرد و افزود: در این فصل گونه‌های سفال حاصل از بررسی به صورت کاملا روشمند طبقه بندی شد که تحلیل و در ‌‌نهایت جدول گاهنگاری حوزه‌های فرهنگی سیمره و سیروان در حال مطالعه است.

نخستین فصل بررسی‌های باستان شناسی حوزه فرهنگی در زاگرس مرکزی در دره‌های سیمره و سیروان با همکاری هیأت مشترک پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و آکادمی علوم اتریش با مجوز ریاست پژوهشگاه انجام شد.

کد خبر 410662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha