یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: «تنها بنای قاجاری باقی مانده در مجموعه زندان قصر این‌روزها بین حصار آبی رنگش در حال رنگ عوض کردن است. اما به نظر می‌رسد تغییر رنگش بدون استعلام از میراث فرهنگی در حال انجام باشد.»

میراث

به گزارش ایسنا، از قدیمی‌ترین کاخ‌های دوره قاجار را پادشاهان آن دوره در نزدیکی چهارراه قصر امروزی یا همان ایستگاه قصر، در محل تلاقی جاده قدیم شمیران (خیابان دکتر شریعتی) با خیابان عباس‌آباد (خیابان بهشتی امروزی) ساخته بودند. قصر قاجار را یکی از کاخ‌های ییلاقی دوران فتحعلی شاه قاجار می‌دانند که بعد از دوره‌ی پادشاهی او تقریبا به فراموشی سپرده شد و دیگر پادشاهان قاجار هم چندان به آن توجهی نداشتند، شاید به همین دلیل بود که رضا پهلوی هم آن‌ها را خراب کرد و جایش زندان قصر را ساخت.

اما در میانِ ساختمان‌های «قصر» یک کوشک از تخریب‌ها جانِ سالم به در بُرد، کوشکی کوچک در میانه‌ی فضای قصرگونه‌ی ان دوره که امروز کنار یکی از اب‌نماهای مجموعه‌ی پارک «قصر» است.

این عمارت کلاه فرنگی که تنها یاد گار دوران قاجار در محوطه وسیع زندان قصر به شمار می‌رود، یک پلان هشت ضلعی منتظم با مساحتی در حدود ۱۰۰ متر مربع و یک زیر زمین است که از زمان ساختِ موزه زندان قصر و بعد از انقلاب مدتی به عنوان انبار تأسیسات و پس از آن به عنوان انبار سیمان مورد استفاده قرار گرفته بود.

عمارت کلاه فرنگی یک اتاق چند وجهی کوچک با ایوانی در اطراف است که اطراف بنا و در جلوی ایوان، هشت ستون با گچ‌بری و سرستون‌های کرنتی وجود دارد، نمای خارجی آن نیزدر سطوح پشتی و بغل بنای ایوان با کاشی و نمای داخلی پوشش ایوان نیز با قاب‌بندی چوبی تزئین شده است .

اما این روزها اگر سری به مجموعه پارک زندان قصر بزنید شهرداری دور تا دور این کوشک را حصارهای آبی‌رنگی پوشانده‌اند و صدای کلنگ‌ از هر گوشه این بنای چند متری به گوش می‌رسد، البته به راحتی می‌توان از زیر حصارهای پوشیده شده دور عمارت نیز آوارهای تخریب شده هنوز جمع‌اوری نشده‌اند.

یکی از کارگرها به خبرنگار ایسنا می‌گوید؛ در حال حذف گچ‌های کار شده روی بنا هستیم که چند سال گذشته به نام مرمت دور تا دور بنا کشیده‌اند، به ما گفته‌اند این گچ‌ها را حذف کنیم.

در پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به نظر می‌رسد شهرداری منطقه هفت تهران که این مجموعه‌ی پارکی نیز زیر نظر آن اداره می‌شود، استعلامی از میراث فرهنگی استان تهران نگرفته است.

بر اساس اخبار ثبت شده از وضعیت این کوشک، به نظر می‌رسد این عمارت در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۹۰ مرمت شده است.

کوشک فتحعلی‌شاه در دوره قاجار

میراث

کد خبر 410754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha