همشهری‌آنلاین: معاون رئیس‌ جمهور عراق با بیان این‌که عملیات بازشماری دستی آرای انتخابات پارلمانی در کرکوک تقلب ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد، انتخابات پارلمانی را یک نمایش خنده‌دار توصیف کرد.

ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهور عراق و رئیس ائتلاف "الوطنیه" در بیانیه‌ای گفت: میزان تقلبی که بازشماری دستی آرا در برخی مراکز استان کرکوک نشان داده، حاکی از آن است که انتخابات پارلمانی اخیر یک نمایشی خنده‌دار و جنایتی علیه ملت عراق بود که امکان سکوت در برابر آن وجود ندارد.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق هفته گذشته به دنبال طرح ادعاها مبنی بر وجود تقلب در انتخابات پارلمانی، روند بازشماری دستی آرا را آغاز کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سومریه نیوز، علاوی افزود: میزان تقلبی که نتایج بازشماری آرا در کرکوک آن را نشان داد در برخی مراکز به ۵۰ درصد رسیده است.

او بر ضرورت پایبندی قاضی‌ها به اصلاحیه سوم قانون انتخابات پارلمان تاکید کرد. قانونی که بر بازشماری دستی آرای همه صندوق‌ها در همه استان‌های عراق تاکید دارد.

از سوی دیگر محمد صهیود، عضو پارلمان سابق خواستار بازشماری دستی آرا در استان میسان شد.

او گفت: بازشماری آرا وجود تقلب چه در استان کرکوک و چه در دیگر استان‌های عراق از جمله میسان را آشکار کرد.

پس از این‌که جریان‌های سیاسی مدعی "تقلب بزرگ" در انتخابات پارلمانی اخیر عراق شدند، پارلمان این کشور ششم ژوئن(16 خرداد) تصمیم گرفت آرا را به صورت دستی بازشماری و قضاتی را مسئول این کار کرد.

انتخابات پارلمانی عراق ۱۲ ماه مه(22 ارديبهشت) برگزار شد و طبق نتایج اعلام شده، ائتلاف "سائرون" به رهبری مقتدی صدر با کسب ۵۴ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی رتبه نخست را به دست آورده و پس از آن ائتلاف "الفتح"؛ از شاخه‌های سیاسی حشد شعبی به رهبری هادی العامری با ۴۷ کرسی در رتبه دوم قرار گرفت.

همچنین ائتلاف "النصر" به رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با ۴۲ کرسی و ائتلاف "دولة قانون" به رهبری نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق این کشور با ۲۶ کرسی در مرتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

کد خبر 410158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha