همشهری آنلاین: تهرانگردی این هفته مسجدجامعی به موضوع آب اختصاص داشت و تیم تهرانگردی به همراه احمد مسجدجامعی از شرکت آب و فاضلاب منطقه ۴ و تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران بازدید کردند.

لزوم تدوین قوانین سخت‌گیرانه برای مقابله با سوء مصرف آب

به گزارش ایسنا، علیرضا نوذری‌پور در حاشیه بازدید اعضای تیم تهرانگردی از شرکت آب و فاضلاب منطقه 4 و تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران در سخنانی با اشاره به این که کشور ما در زمینه آب در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، اظهار کرد: میزان بارندگی کشور یک سوم آسیا است. بنابر این باید خودمان را با این شرایط سازگار کنیم.

  • سهم هر تهرانی از منابع آبی تجدیدپذیر تنها 350 متر مکعب است

وی ادامه داد: به جای این که مدام بگوییم با بحران آب روبرو هستیم، باید بگوییم که چگونه با کم آبی سازگاری پیدا کنیم. رشد جمعیت و مهاجرت سبب شده است که روز به روز منابع تجدیدپذیر را از دست بدهیم.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این که در سال 1335 به ازای هر ایرانی 7000 متر مکعب منابع آب تجدیدپذیر داشتیم، تصریح کرد: امروز این عدد در کشور 1000 متر مکعب، در استان تهران 500 متر مکعب و در شهر تهران 350 متر مکعب است.

نوذری‌پور افزود: با توجه به این شرایط می‌توان گفت که کشور ما در تنش آبی قرار گرفته است و مصرف متناسب با میزان آب نیست.

وی با تاکید بر این که تامین آب در کشور از سه مشکل عمده رنج می‌برد، گفت: اولین مشکل این است که نگرش ما نسبت به گذشته فرق نکرده است و تغییر رفتاری در مصرف آب نداشتیم. در صورتی که اصلاح رفتار و فرهنگ مصرف آب اهمیت زیادی دارد. دومین مسئله نیز اقتصاد آب است چرا که وقتی آب در نگاه مصرف‌کننده کالای بی‌ارزشی باشد، بی‌ارزش می‌شود.

  • لزوم تدوین قوانین سخت‌گیرانه برای مقابله با سوءمصرف آب

به گفته نوذری پور، همین عامل سبب می‌شود که سرمایه‌گذاری در بحث آب نداشته باشیم. لوازم کاهنده مصرف آب در اصلاح قیمت مصرف آب اهمیت زیادی دارد.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در ادامه اظهار کرد: سومین مشکل تامین آب در کشور نبود قوانین و ضوابط است. برای مثال در بحث کمربند ایمنی، قوانین سخت‌گیرانه سبب شد که این قانون رعایت شود. بنابر این باید قوانین سخت‌گیرانه برای مقابله با سوء مصرف آب داشته باشیم.

نوذری‌پور با بیان این که شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برخی مناطق استان تهران را راه‌اندازی کرده است، گفت: در این زمینه 70 درصد شبکه جمع‌آوری فاضلاب احداث شده است و 30 درصد مابقی نیز در حال احداث است. شبکه جمع‌آوری فاضلاب علاوه بر حفظ محیط زیست به بهداشت عمومی نیز کمک بسیاری می‌کند.

وی ادامه داد: در دشت ورامین به صورت سالانه سطح آب زیرزمینی 1.5 متر پایین می‌رود و 36 سانتی‌متر نشست زمین در این ناحیه اتفاق افتاده است.

  • هدررفت 24 درصد آب تولیدی آبفا

به گفته قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، بخشی از پساب تصفیه شده در استان تهران برای کشاورزان منطقه ری و ورامین فرستاده می‌شود. همچنین 24 درصد آبی که این شرکت تولید می‌کند به فروش نمی‌رسد که به این مقدار هدر رفت آب می‌گویند.

نوذری‌پور با اشاره به این که هدررفت آب از سه آیتم تشکیل شده است، گفت: هدررفت واقعی، هدررفت ظاهری و مصارف مجاز بدون درآمد بخش‌های مختلف هدر رفت آب هستند. مصارف مجاز بدون درآمد 2 درصد بخشی از آبی است که در چرخه تصفیه آب مصرف می‌کنیم. هدررفت ظاهری نیز آبی است که تولید می‌شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد ولی دستگاه‌های اندازه‌گیری به دلیل دقت پایین آن را نشان نمی‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: بخشی دیگر از هدررفت ظاهری مصارف غیرمجاز است برخی از مشترکین آب را به صورت غیرمجاز برداشت می‌کنند که حجم آن 11 درصد از کل آب تولیدی است. هدررفت واقعی نیز به دلیل فرسودگی و یا شکستگی لوله‌های آب اتفاق می‌افتد.

وی در پایان با اشاره به این که جلوگیری از هر یک درصد هدررفت آب 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌خواهد گفت: در بخش شرب و بهداشت در استان تهران مصرف آب 6 درصد، در بخش کشاورزی 90 درصد و در بخش صنعت چهار درصد است ولی باید به این نکته توجه کنیم که شش درصدی که برای مصرف شرب و بهداشت است کیفیتی متفاوت با سایر آب‌ها دارد و محدودتر از سایر منابع آب است.

کد خبر 410127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha