همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۱۷۰ میلیارد متر مکعب از آب‌های فسیلی سرزمینی ایران در چند سال گذشته مصرف شده است.

۱۷۰ میلیارد مترمکعب آب‌های فسیلی ایران مصرف شد

به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری روز دوشنبه در حاشیه سفر یک روزه به اراک، در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، افزود: مجموع آب‌های فسیلی ایران حدود 500 میلیارد متر مکعب است که از این میزان 300 میلیارد متر مکعب آب‌های شور و مابقی آب شیرین است.

وی ادامه داد: از مجموع 200 میلیارد متر مکعب آب‌های شیرین فسیلی از 170 تا 180 میلیارد مترمکعب نیز مصرف شده و می‌توان گفت ذخایر آب‌های زیرزمینی ایران رو به پایان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست میزان آب‌های تجدیدپذیر کشور را در سال‌های گذشته 131 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: اکنون این میزان به 88 میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش کارشناسان، در صورت برخورداری از 88 میلیارد متر مکعب آب‌های تجدیدپذیر باید میزان برداشت 35 میلیارد متر مکعب باشد در صورتی که سالانه بیش از 97 میلیارد متر مکعب از آب‌های تجدیدپذیر برداشت می‌شود.

کلانتری با بیان این که میزان بارش در نقاط مختلف کشور بیش از 15 درصد کاهش داشته است، گفت: با این وجود تنها عامل کاهش آب‌های زیرزمینی مصرف و برداشت بی‌رویه از منابع است.

وی با بیان این که دولت تدبیر و امید برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی را در یک سطح متوقف کرد، بیان کرد: اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی در دهه 60، 250 میلیون متر مکعب بود که این میزان در دولت‌های پنجم و ششم به یک میلیارد متر مکعب، در دولت‌های هفتم و هشتم به چهار میلیارد متر مکعب و در دولت‌های نهم و دهم به 9 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب رسید که با وجود تلاش‌های دولت تدبیر و امید و تاکید شخص رئیس جمهوری این میزان در همین سطح باقی ماند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ کشوری در نقاط مختلف دنیا حق ندارد بیش از 40 درصد از آب‌های تجدیدپذیر (بارش منهای تبخیر) برداشت کند اما در ایران بیش از 110 درصد از آب‌های تجدیدپذیر برداشت می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز گفت: مصرف خارج از متعارف انرژی و به خصوص آب یکی از مشکلات اصلی کشور محسوب می‌شود که آحاد جامعه و به خصوص دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها باید برای تغییر نگرش مردم در مصرف فرهنگ‌سازی کنند.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی بیان کرد: تولید بنزین با راه‌اندازی ستاره خلیج فارس در کشور به 85 میلیون لیتر هم نمی‌رسد اما همه این میزان تولید به جای صادرات و سودآوری در کشور مصرف می‌شود.

وی اظهار داشت: حدود 20 میلیون خودرو در ایران و 20 میلیون خودرو در ترکیه تردد می‌کنند اما در ایران سالانه بیش از 30 میلیون لیتر بنزین با کمترین قیمت مصرف می‌شود.

امام جمعه اراک بیان کرد: آب و انواع انرژی از قبیل نفتکوره، نفت سیاه و گاز امکاناتی هستند که در صورت بهینه‌سازی مصرف می‌تواند کشور را در مسیر توسعه و بالندگی قرار دهند، بنابر این اصلاح الگوی مصرف باید به یک دغدغه اصلی برای اقشار مختلف مردم در جامعه تبدیل شود.

وی گفت: همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دنیا هر روز یک فناوری و ارزش افزوده جدید در صنعت خود ایجاد می‌کنند اما صنعت خودروسازی کشور نتوانست یک تولید با کیفیت همراه با مصرف سوخت پایین تولید کند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: بیش از 35 درصد از مواد غذایی در استان مرکزی دورریز می‌شود در صورتی که برای تولید این مواد غذایی درصد قابل توجهی از انرژی و آب مورد استفاده قرار گرفته است.

امام جمعه اراک در ادامه سخنان خود به شرایط نامناسب صنایع استان مرکزی به خصوص شهر اراک اشاره کرد و گفت: بسیاری از صنایع این شهر که بر اساس اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد امروز در مرز تعطیلی و رکود قرار گرفته‌اند و انتظار می‌رود دولت نسبت به احیای این صنایع تمهیدات کاربردی بیاندیشد.

بازدید از تالاب میقان اراک و شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، حضور در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده سفر یک روزه رئیس سازمان محیط زیست به استان مرکزی است.

استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور بیش از 2 هزار و 900 واحد صنعتی کوچک و بزرگ دارد.

کد خبر 407803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha