همشهری آنلاین: قرار گرفتن در معرض موادی مانند رنگ، لاک جلادهنده و حلال‌های صنعتی به طور چشمگیری خطر ابتلا به ام اس را در افرادی که سابقه این بیماری در خانواده آنها وجود دارد، افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری التهابی مزمن است که ۴۰۰ هزار نفر در ایالات متحده و ۲.۱ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

اصلی‌ترین عوامل تایید شده موثر برای ابتلا به آن جنسیت، نژاد و ژن‌ها هستند. به طوری که زنان بیشتر از مردان به "ام اس" مبتلا شده و افرادی که نژاد اروپایی و استعداد ژنتیکی دارند نیز بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند.

در حالی که این عوامل خارج از کنترل ما هستند، برخی مطالعات به عوامل متغیر دیگری همچون قرار گرفتن در معرض مواد سمی و مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی نیز اشاره کرده اند. این عوامل در دسته ای قرار دارند که می توان آن ها را تغییر داده یا از آن‌ها اجتناب کرد.
تحقیقات جدید شواهدی را ارائه کرده است که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض حلال‌ها و استعمال دخانیات از عوامل قابل کنترلی هستند که تماس با آنها به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به ام اس را افزایش می‌دهند.

این مطالعه ابتدا از این فرضیه آغاز شد که تحریک ریه ناشی از منابع مختلف باعث ایجاد پاسخ ایمنی بدن و در نهایت منجر به ابتلا به ام اس در افراد مستعد به لحاظ ژنتیکی می‌شود.

برای بررسی صحت این فرضیه محققان ۲۰۴۲ نفر بیمار سوئدی مبتلا به ام اس را با ۲۹۴۷ نفر از افرادی که از نظر سن و جنسیت با آن ها تطابق داشتند، مقایسه کردند. هم چنین استعداد ژنتیکی آن‌ها برای ابتلا به ام اس از طریق آزمایش‌های ژنتیکی و نیز استعمال دخانیات و این که آیا در معرض رنگ، لاک یا حلال‌های آلی قرار دارند یا خیر در نظر گرفته شد. به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد هنگامی که دو عامل استعداد ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض مواد سمی و شیمیایی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، خطر ابتلا به بیماری ام اس حدود ۶۰ درصد افزایش می‌یابد.

به طور خاص قرار گرفتن در معرض حلال ها خطر ابتلا به ام اس را تا ۵۰ درصد افزایش داده و در صورتی که عامل استعداد ژنتیکی نیز با آن همراه شود، این خطر هفت برابر خواهد شد. هم چنین در مواردی که استعمال دخانیات نیز به این دو عامل اضافه شود، مخلوطی بسیار خطرناک ایجاد می‌شود که خطر ابتلا به ام اس را ۳۰ برابر می‌کند.

تحقیقات بیشتری نیاز است تا چگونگی ایجاد این خطر توسط این عوامل به طور دقیق مشخص شود اما احتمال می‌رود این سه عامل باعث التهاب ریه و تحریک آن شده که منجر به واکنش ایمنی در ریه‌ها و در نهایت ابتلا به ام اس می‌شوند.

کد خبر 409841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha