مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک آزمایش جدید نشان می‌دهد، مصرف مقادیر زیاد نمک می‌تواند موجب بروز التهاب در بیماران مبتلا به ام‌اس شود.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، پزشکان با بیان اینکه مصرف زیاد نمک موجب بروز التهاب در بیماران مبتلا به ام‌اس می‌شود به بررسی چگونگی تاثیر افراط در مصرف این ماده در بروز التهاب در این بیماران پرداختند.

ام‌اس، اختلال خود ایمنی است که بر اثر آن سیستم ایمنی بدن پوشش حفاظتی اطراف عصب موسوم به میلین را از بین می‌برد.تقریبا ۲.۵ میلیون فرد بزرگسال در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. همچنین به طور کلی زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به ام‌اس هستند. درحالیکه محققان به طور دقیق به عوامل موثر در بروز این بیماری پی نبرده‌اند، تاثیر متقابل بین زمینه ژنتیکی و فاکتورهای زیست محیطی می‌توانند نقش کلیدی داشته باشد.

به طور مثال، محققان تاکنون ۲۳۳ هاپلوتیپ شناسایی کرده‌اند که اساس بیماری ام‌اس را تشکیل می‌دهند. هاپلوتیپ مجموعه‌ای از گونه‌های ژنتیکی است که می‌تواند در یک کروموزوم مشابه وجود داشته باشد و از پدر یا مادر به ارث برسد. در ژنتیک یک هاپلوتیپ (haplotype) عبارت است از ترکیبی از ژن‌های هم‌ردیف (alleles) در مکان‌های مختلف روی کروموزوم که همراه با هم منتقل می‌شوند.

همچنین در رابطه با فاکتورهای زیست محیطی می توان به کمبود ویتامین د، استعمال سیگار، چاقی و مصرف غذاهای شور اشاره کرد که تمامی آن‌ها با خطر ابتلا به بیماری ام‌اس مرتبط است. در برخی از مطالعات تاثیر افراط در مصرف نمک روی مدلی از بیماری ام‌اس مورد توجه قرار گرفته که مشخص شد زیاده‌روی در مصرف نمک می‌تواند التهاب مغز را تشدید کند، درحالیکه در برخی از مطالعات آمده‌ است که نمک تعداد سلول‌های التهاب‌زا را افزایش می‌دهد.

در این بررسی متخصصان توانستند به مجرای مولکولی دست پیدا کنند که نشان می‌دهد فاکتور زیست محیطی مصرف زیاد نمک موجب بروز این اختلال خودایمنی می‌شود.

کد خبر 420887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha