مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا دریافته‌اند که میکروب‌های روده ممکن است در تحلیل پیشرونده ساختار و عملکرد اعصاب که مشخصه بیماری ام اس است نقش داشته باشند.

ام اس

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، متخصصان با شناساییِ میکروب‌های روده مرتبط به ام اس در بیماران و نمایش نقش آنها در تنظیم واکنش‌های ایمنی در موش‌های آزمایشگاهی امیدوارند به منشا این بیماری و روش درمانی آن پی ببرند.

ام اس بیماری پیش رونده عصبی خود ایمنی است که تقریبا دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند و با علائمی چون کاهش دید، ضعف و لرزش و نیز مشکل در حفظ تعادل دست به گریبانند.

ام اس زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی به لایه‌های پوشش دهنده سلول‌های عصبی حمله می‌کند. در حالی که ارتباط دادن فاکتورهای محیطی همچون سابقه استعمال سیگار و رژیم غذایی به این اختلال به عنوان عوامل بیولوژیکی تاثیرگذار در ابتلا به آن کار ساده این نیست اما نتایج مطالعات نشان می‌دهد که میکروب‌های روده می‌توانند روی عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر مستقیمی داشته باشند.

متخصصان آمریکایی در این مطالعه به بررسی ترکیب میکروبیوم روده در ۷۱ بیمار مبتلا به ام اس و ۷۱ فرد سالم در گروه کنترل پرداخته و گونه‌های خاصی از باکتری را پیدا کردند که در این بیماران نسبت به عموم مردم کمتر یا بیشتر است. سپس بررسی کردند چگونه این تفاوت‌ها ممکن است باعث شود سیستم ایمنی به غلاف میلین حمله کند.

متخصصان دو گونه باکتری را شناسایی کردند که در مبتلایان به ام اس متداول‌تر است و باعث می‌شود سلول‌ها مستعد التهاب شوند. همچنین گونه دیگری از باکتری وجود دارد که در این بیماران نسبت به سطح معمول پایین‌تر است و این باکتری‌ها واکنش‌های سیستم ایمنی بدن را موجب می‌شوند.

این متخصصان همچنین با بررسی‌های بیشتر اظهار داشتند: اگرچه میکروبیوم عامل شروع کننده بیماری ام اس نیست اما ظاهرا با توجه به ساختار ژنتیکی فرد موجب می‌شود که بیماری تشدید شود یا پیشرفت آن به تاخیر افتد.

کد خبر 382617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha