همشهری آنلاین: دادگاهی در کوالالامپور نجیب رزاق، نخست وزیر سابق این کشور را به دلیل اختلاس از اموال عمومی و فساد مالی متهم کرد. نخست وزیر سابق مالزی روز سه شنبه ۱۲ تیر بازداشت شد. فعلا او با وثیقه مالی موقتا آزاد شده است.

دادگاه نخست وزیر سابق مالزی را به فساد مالی متهم کرد

به گزارش دويچه وله، نجیب رزاق متهم است که حدود ۹ میلیون یورو از صندوق مالی دولتی مالزی به حساب شخصی خود واریز کرده است. نخست وزیر سابق مالزی ممکن است به دلیل اختلاس مالی به ۲۰ سال حبس محکوم شود.

رزاق روز سه‌شنبه ۱۲ تیر بازداشت شد ولی دادگاه با آزادی موقت نخست‌وزیر ۶۴ ساله پیشین مالزی با وثیقه معادل دویست هزار دلار موافقت کرد.

رزاق همچنین متهم است، در یک رسوایی مالی شرکت داشته و میلیاردها دلار حیف و میل کرده است. اطرافیان رزاق با پول صندوق مالی دولتی آپارتمان‌های لوکس در نیویورک خریدار کرده‌اند. بخشی از هزینه صندوق دولتی مالزی برای خرید نقاشی‌های ونسان ون گوک هزینه شده است.

نجیب رزاق اتهامات وارده را رد کرده و گفته که او جرمی مرتکب نشده است.

  • شکست انتخاباتی رزاق

رزاق پس از شکست در انتخابات مالزی از ریاست حزبش موسوم به "سازمان ملی مالایاهای متحد" کناره‌گیری کرد. در انتخابات ماه مه سال جاری در مالزی رقیب اصلی رزاق، یعنی ماهاتیر محمد او را "دزد" و "جنایتکار" خطاب کرده بود.

ماهاتیر در انتخابات پیروز شد و برای نخستین بار از زمان استقلال مالزی که بیش از ۶۰ سال از آن می‌گذرد، حزب دولت حاکم شکست خورد و قدرت را از دست داد. با پیروزی تاریخی اپوزیسیون، ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر جدید ۹۲ ساله زمام امور را به دست گرفت.

ماهاتیر محمد پس از پیروزی در انتخابات گفت: «ما به دنبال انتقام نیستیم و تنها می‌خواهیم حاکمیت نظم و قانون را برقرار سازیم.»

مقامات مالزی به دنبال افشای رسوایی مالی نجیب رزاق اعلام کرده‌اند که نخست وزیر برکنارشده مالزی و همسرش روسماه منصور اجازه خروج از کشور را ندارند.

کد خبر 409838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha