یک دادگاه مالزی نجیب رزاق، نخست‌وزیر پیشین این کشور را در پایان محاکمه‌ها درباره اختلاس در صندوق توسعه ملی (1MDB) در همه موارد اتهامی مجرم شناخت.

Najib

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز نجیب که به خاطر شیوع کرونا ماسک به صورت زده بود، در هنگام خوانده شدن رای دادگاه در روز سه‌شنبه ۷ مرداد واکنشی قابل‌مشاهده‌ای نشان نداد. نجیب  با کت‌وشلوار قهوه‌ای و کراوات راهراه سرخ و سیاه وارد دادگاهی در کوالا لامپور شد و  پس از دعایی کوتاه به همراه رهبران حزب سیاسی‌اش در جایگاه نشست.

محمد نزلان محمد غزالی، قاضی دادگاه عالی نجیب را به خاطر سوءاستفاده از قدرت با دریافت حق حسابی حدود ۱۰ میلیون دلار از «اس‌آرسی اینترنشنال»، یک واحد پیشین صندوق توسعه ملی به ۱۰ سال زندان و پرداخت جریمه‌ای معادل ۲۱۰ میلیون رینگیت (۴۹ میلیون دلار) محکوم کرد.

نجیب همچنین برای هر کدام از سه مورد اتهامی خیانت در امانت و سه مورد اتهامی پولشویی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

محمد نزلان دستور داد که این احکام زندان ۱۰ ساله همزمان اجرا شود و اچازه داد تا هنگام اتمام فرجام‌خواهی اجرای حکم زندان و جریمه به تاخیر بیفتد.

نجیب در بیرون دادگاه به خبرنگاران گفت: «مطمئنا دنیا به آخر نرسیده است، چرا که روند فرجام‌خواهی وجود دارد و ما امیدواریم در آن موفق شویم.»

نجیب ۶۷ ساله پس از شکست  ائتلاف حاکم «جبهه ملی» به رهبری او در انتخابات مالزی، برای نخستین بار در شش دهه پس از استقلال این کشور از بریتانیا، برای نخستین بار در سالا ۲۰۱۸ به فساد مالی متهم شد.

اتهامات درباره فساد گسترده در دولت او و سبک زندگی اسرافکارانه خانواده‌اش در تعطیلات در کشورهای خارجی و فروشگاه‌های تجملی باعث انتقادات عمومی فراوان از او شد.

مقامات در هفته‌های پس از این شکست انتخاباتی، در بازرسی املاک مرتبط با خانواده او صدها کیف‌دستی لوکس، جواهرات و میلیون‌ها دلار نقد را ضبط کردند که ارزش کلی آنها ۲۷۵ میلیون دلار بود.

سپس نجیب بازداشت و به اختلاس در صندوق توسعه ملی مالزی یا 1MDB که او در سال ۲۰۰۹ یکی از دو بنیانگذارش بود، متهم شد.

کد خبر 535317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha