همشهری آنلاین: نظارت بر اخبار دروغین و رسیدگی به مشکلات مراکز رای‌گیری در انتخابات مکزیک به ابزار جستجوی مجهز به هوش مصنوعی سپرده شد.

مکزیک

براساس گزارش BBC، ابزار كرزانا توسط طرح ابتكاريي به نام وريفيكادو 2018 كه رسانه‌هاي مكزيكي براي مقابله با اخبار دروغين آن را ايجاد كردند، در انتخابات به كار گرفته شده‌است.

برگزاري انتخابات مكزيك تاكنون بسيار مرگبار بوده‌است و بيش از 130 نفر از زمان آغاز كارزارهاي انتخاباتي تا به امروز كشته شده‌اند. طرح وريفيكادو با هدف جلوگيري از بروز خشونت بيشتر، تصميم دارد از ابزار هوش مصنوعي خود براي واكنش سريع به تبليغات دروغين در شبكه‌هاي اجتماعي و خشونتي كه راي‌دهندگان را هدف گرفته‌است استفاده كند.

بيش از 90 سازمان جداگانه از جمله ناشران، گروه‌هاي رسانه‌اي، ان‌جي‌او‌ها و دانشگاه‌ها به همراه شبكه‌هاي اجتماعي بزرگي مانند فيس‌بوك و گوگل اين ابزار را براي نظارت بر انتخابات مكزيك به كار گرفته‌اند.

ابزار كرزانا به گفته سازندگانش براي كمك به رسانه‌ها براي واكنش سريع به اطلاعات نادرست به كار گرفته شد. اين ابزار متون،‌ويديوها و ديگر مطالب را اسكن و تجزيه و تحليل مي‌كند تا موضوعات و پيام‌هايي كه به كانديداهاي انتخاباتي و انتخابات ارتباط دارند را با سرعتي بالاتر از انسان و با دقتي بيشتر شناسايي كند.

زماني كه اطلاعات نادرست شناسايي شدند، گروه‌هاي رسانه‌اي با انتشار تكذيبيه و يا افشاگري درباره افراد منتشر كننده اين اطلاعات با آن به مقابله خواهند پرداخت. در چنين شرايطي،‌سرعت واكنش نشان دادن به اخبار دروغين از اهميتي حياتي برخوردار است. 

ابزار كرزانا همچنين اطلاعات مربوط به ايستگاه‌هاي راي‌گيري را در روز انتخابات بررسي كرد زيرا اين امكان وجود داشت كه اين مراكز مورد هجوم اطلاعات نادرستي قرار گيرند كه عواملي با هدف ايجاد خشونت در فضاي مجازي پخش مي‌كنند.

کد خبر 409544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha