چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

مجید مهرابی -دبیر گروه سیاسی: تقریبا یک‌سال از سخنان پرکنایه حسن روحانی که از همراهی نصف و نیمه برخی از وزیران و معاونانش گلایه کرده بود، گذشته است؛ روزی که رئیس‌جمهور در جمع مدیران دولتی بدون آنکه اشاره‌ای به شخص خاصی کند، کنایه زده بود:

ژنرال های مردمی دولت

در حملات به دولت به قولی بعضی‌ها گیوه را بر‌کشیدند و به میدان آمدند، آستین‌ها را بالا زدند و به میدان آمدند. اما بعضی‌ها پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود و برنکشیدند. لخ‌لخ کردند. یک مقدار راه آمدند و مسیر را آمدند و زحمت کشیدند. سعی آنان مشکور.

یک سال بعد از این سخنان، شدت حملات به دولت کم که نشده، بیشتر هم شده است. شفاف‌سازی‌‌های دولت در بحث بودجه، تعطیلی مؤسسات غیرمجاز مالی دولت را در تیررس بدترین حملات از سوی اصحاب ثروت قرار داد. خروج آمریکا از برجام بهانه را به‌دست مخالفان دولت داد تا توپ حملات را برای پشتوانه اجتماعی دولت پرتر کنند.

آشفتگی اقتصادی و تلاطم ارزی بعد از خروج آمریکا از برجام می‌طلبید که وزیران کابینه با مردم بیشتر حرف بزنند، اعتماد مردم را دوباره جلب کنند و همراهی آنان را برای عبور از بحران‌های داخلی بطلبند اما در میدانی چنین پرهیاهو، فقط 3وزیر و یک معاون به تعبیر روحانی، گیوه‌ها را برکشیده، آستین‌ها را بالا زده و به میدان آمده و سپر انتقادات شده‌اند. در سکوت بقیه ژنرال‌های دولت، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که روحانی را در گذر از گدار انتخابات پیچیده سال96 همراهی کرده بود، این روزها بیشتر از هر کسی با مردم گفت‌وگو می‌کند.

او اگرچه به اقتضای مسائل امنیتی کشور همه آن چیزی را که در پشت پرده اقتصاد کشور در جریان است نمی‌تواند عیان کند اما در یکی از جلسات اخیر هیأت دولت و در حضور رئیس‌جمهور انتقادات زیادی از کابینه داشته است.

صلابت سخن اسحاق جهانگیری از یک‌سو و اعتمادی که مردم به او دارند از سوی دیگر و همچنین نقش پل ارتباطی او بین رهبر معظم انقلاب و جریان اصلاحات از جهانگیری چهره‌ای ساخته که می‌تواند مردم را برای حمایت از دولت بسیج کند. چندی قبل عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی که در همشهری منتشر کرده بود، نوشت:

سخنان جهانگیری در جلسه اخیر دولت اگر منتشر شود می‌تواند بسیاری از واقعیت‌های درون دولت را منتشر کند. دولت محبوبیت جهانگیری را در بین مردم می‌دانست که در موج اول تلاطم ارزی ماموریت اعلام راهبرد تک‌نرخی شدن ارز را به معاون اول سپرد، نه ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی، نه مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و نه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت. از همانجا هم لفظ «دلار جهانگیری» به شوخی‌های مردم راه یافت اما همو که در مناظرات انتخاباتی سال96 گفته بود روشش برای حل بحران، اعتماد‌سازی‌ بین بزرگان نظام و همه سرمایه‌های کشور است این شوخی‌ها را به‌حساب همدلی مردم گذاشته و همچنان برای اعتماد‌سازی‌ بین مسئولان نظام و سرمایه‌های کشور سینه سپر می‌کند.

  • سربازی که ژنرال شد

جمله معروفی از محمود احمدی‌نژاد درباره تشکیل دولتش هست که گفته بود در دولت من سرباز می‌خواهم نه ژنرال و با همین بهانه ژنرال‌های سیاسی و اقتصادی کشور را به اتاق بازنشستگی یا به گوشه‌ای در دانشگاه یا خانه فرستاده بود. بعدها همین سربازهایی هم که در دولت او بر صندلی وزارت نشسته بودند یکی‌یکی مورد غضب رئیس دولت قرار گرفته و هر کدام به گوشه‌ای رفتند، انگشت‌شمار از آن همه وزیر و معاون بودند که در سال‌های بعد هم در پست‌های اجرایی بالای کشور قرار بگیرند.

از بین آن همه وزیر دولت نهم و دهم، مصطفی پورمحمدی و علی‌اکبر صالحی تنها وزیرانی بودند که راه به دولت بعدی پیدا کردند و همین صالحی یکی از مدیران دولت روحانی شد که آماج تندترین حملات از سوی جریان تندرو قرار گرفت. روز قدس او را خائن صدا کردند و متهم به سازشکاری‌اش کردند. صالحی تنها مدیر دولت روحانی نبود که چنین ادبیاتی درباره وی به‌کار گرفته می‌شد.

خیلی قبل‌تر از او درباره محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی که در زمان دولت احمدی‌نژاد 6 سال خانه‌نشین شده بود، چنین لفظی به‌کار رفته بود و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت که او هم در دولت مهرورز به حاشیه رانده شده بود از همین وزیرانی بود که در دولت روحانی آماج حملات مختلف قرار گرفت.

از قضا این وزیران در روزهایی که بیشترین حملات بر دولت تحمیل می‌شود بیشتر از هر وزیر دیگری سپر هجمه‌ها شده‌اند؛ دیپلماسی را به پیش می‌رانند، با مردم حرف می‌زنند و شفاف‌سازی‌ می‌کنند. عجیب آنکه در میان ژنرال‌های دولت روحانی، یک وزیر کم‌نام و نشان که یک سال پیش به قطار دولت دوازدهم پیوست سری در میان سرها درآورده است. محمدجواد آذری‌جهرمی روزی که به‌عنوان وزیر ارتباطات معرفی شد، با انواع و اقسام اتهامات مواجه شد.

او اما از این اتهامات گذشت و امروز شاید فعال‌ترین وزیر دولت در شبکه‌های اجتماعی باشد. وزیر جسوری که در حوزه ارتباطات بالاخره طرح رجیستری را اجرا کرد تا جلوی قاچاق گوشی را بگیرد، گاهی دست به افشاگری می‌زند و گاهی هم دل به دل مردم می‌دهد، چنانکه حتی به سؤال کوچک یک کاربر درباره اپلیکیشن پیش‌بینی‌های بازی‌های جام‌جهانی پاسخ می‌دهد و از عادل فردوسی‌پور ماجرا را پیگیری می‌کند؛‌ اگر در بازار چارسو و مرکز فروش گوشی‌های همراه اعتصابی شده باشد به جمع مردم می‌رود و موضوع را از نزدیک پیگیری می‌کند.

بالاخره آخرین شاهکار او انتشار لیست واردکنندگان گوشی همراه با ارز 4200تومانی بود تا مردم در تلاطم ارزی قربانی زیاده‌طلبی‌های فروشندگان گوشی نشوند. این چنین بود که روحانی در دولتش از یک سرباز، یک ژنرال مردمی ساخت؛ ژنرالی که این روزها تنه به تنه محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با مردم حرکت می‌کند.

  • ظریف مردی برای همه فصول

ظریف هم اخیرا نشان داد فقط در عرصه سیاست خارجی حرف برای گفتن ندارد. او یکی از پرکنایه‌ترین سخنرانی‌های خود را که پشت صحنه‌ای از وضعیت اقتصادی کشور و حملات به دولت را ترسیم می‌کرد، ارائه داد. وزیر خارجه دولت دوازدهم که تاکنون از سوی جریان‌های تندرو با عناوینی مثل سازشکار، خائن، دارودسته آمریکایی و...

خطاب شده است 3روز پیش در یک سخنرانی با ترسیم فضای اقتصادی و سیاست خارجی کشور اعلام کرد که انسجام داخلی از نان شب برای ایران واجب‌تر است و هشدار داد که «خیال نکنید که اگر آقای روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند. بعضی‌ها خیال نکنند که اگر جمهوری اسلامی ایران رفت آنها سر کار می‌آیند».

او در نشستی که 2ساعت طول کشیده بود مردم را دعوت به همدلی کرده و گفته بود: سختی در مسیر راه فراوان است اما اعتقاد دارم که این موانع قابل رفع است و می‌توان آن را برطرف کرد اگر همه‌مان در کنار هم باشیم. نمی‌توان از ژنرال‌های مردمی این روزهای دولت حرف زد و نام زنگنه را نبرد؛ وزیری که بدون توجه به حملاتی که علیه او شده است، سهم نفت ایران را از اوپک برگرداند اما تا پای خود را به ایران گذاشت طرح استیضاحش در کمیسیون انرژی مجلس تصویب شد.

این 3وزیر به همراه جهانگیری برای تحقق رویاهای یک ملت تلاش می‌کنند؛ مسئله‌ای که سه‌شنبه‌شب بعد از تساوی پرحسرت ایران مقابل پرتغال در شبکه‌های اجتماعی برای روحانی اینگونه نوشته شد: آقای روحانی امید ما برای تحقق اندک رویاهایمان بودید؛ همه تلاش‌تان برای تحقق رؤیای یک ملت را می‌خواهیم؛ همه تلاش‌تان.

کد خبر 409186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha