همشهری آنلاین: رئیس‎جمهور گفت: در ذهنم وزرا را به دو دسته تقسیم کرده‎ام؛ هر دو دسته آدم‎های خوبی هستند، اما بخشی از آنها هوای ناامیدی در سر دارند. برخی که بودجه را کم می‎دانند یا وضعیت فروش و انتقال درآمدهای نفتی را خوب نمی‎دانند، ناامیدند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم گرامیداشت هفته کارگر با بیان اینکه هفته تجلیل از خدمات و مجاهدت‌های کارگران عزیز که امسال با ایام میلاد پربرکت مهدی موعود مصادف است تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، گفت: اعتقاد ما به امام دوازدهم، اعتماد ما به مهدویت و انتظار ما برای روز ظهور و امید ما برای تحقق عدالت جهانی به دست آن بزرگوار به ما می‌گوید مسیر و آینده ما آینده درخشان برای بشریت است، این تفاوت ما معتقدین به امام دوازدهم با دیگران است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای آینده تاریخ را تاریک می‌بینند، گفت: برخی با این تفکر که فردا روز بدی است و سالدیگر سال سختی است و روز به روز در مشکل قرار می‌گیریم زندگی می‌کنند در حالیکه این تفکر ناصحیص است و با منطق اعتقادات و فرهنگ ما سازگار نیست.

 رئیس‌جمهور تاکید کرد:‌ همیشه یک مومن و مسلمان باید معتقد به گشایش‌های روزهای آینده باشد. در روایت ما هم آمده است هیچ عملی بالاتر و بهتر از انتظار گشایش نیست. هر روز باید معتقد به فرج فردا و ماه‌ها و سال‌های آینده باشیم چه خاصیتی دارد که نسبت به آینده همیشه غمناک باشیم؟ اصلا فرض بگیریم سال آینده سخت‌تر است از حالا غصه بخوریم که سال آینده و هفته آینده سخت‌تر است؟ همواره باید به آینده با اتکا به خدا و توجه به الطاف الهی امیدوار باشیم.

 روحانی یادآور شد: در ذهنم وزرای خود را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌کنم هر دو دسته پرتلاش هستند یک عده از اول سال نوایشان نوای ناامیدی است می‌گویند امسال بودجه کم است، نفت ارزان شد و نفروختیم و مالیات چه شد تمام اول و آخر وسط دولت سخن ناامیدی است یک عده هم درباره باران حرف می‌زنند و می‌گویند امسال وضع بد است و خشکسالی است.

 رئیس‌جمهور تاکید کرد: تلاش کردم گوش من نسبت به این‌ها کم بشنود. یک عده همیشه امیدوارانه حرف می‌زنند و می‌گویند مشکل این است و باید بیشتر تلاش کنیم و باید تشویق کنیم کشاورزان فلان کار را کنند. هم پیشنهاد می‌دهند و هم امیدوارند این ناامیدی و غم و غصه چه خاصیتی دارد؟ این چهره عبوس از اول سال برای اتفاقات بعدی است؟

 وی گفت: آقای هاشمی خدا رحمتشان کند مرد امیدواری بود. وقتی به او می‌گفتم امید شما زیاد است ایشان که ۶ سال زندان بود می‌گفت شبی نخوابیدم مگر اینکه هر شب امید داشتم فردا آزاد می‌شوم. این روحیه را ۷ سال در جنگ بودیم و سختی‌ها زیاد بود عملیات زیاد بود از بیسیم معلوم بود چه می‌شود وقتی می‌گفتم به نظر من این عملیات موفق نیست می‌گفت از حالا غصه عملیات را نخورید.

 روحانی خاطرنشان کرد: امیدواری به آینده مساله بسیار مهمی است. یک توطئه دشمنان امروز علیه ملت ایران ایجاد یاس و ناامیدی برای آینده کشور است. آقایی که در آمریکا اخیرا هم به او سمتی دارد و بد دهن است و نسبت به ایران بد حرف می‌زند از پارسال شروع کرد که ایران چهلمین سال انقلاب را خود را نخواهد دید و به کوری چشم او وارد چهلمین سال شدیم و ان شا الله سال را با موفقیت به پایان می‌بریم و وارد چهل و یکمین سال خواهیم شد.

رییس جمهور افزود: خدا به ما امید می‌دهد. خدا به ملت‌ها امید می‌دهد خدا آینده را برای ما روشن ترسیم می‌کند. ما ملتی هستیم به نام ملت ایران با فرهنگ چندین هزار ساله. ملتی که عاشق قرآن و خاندان رسالت است و بالاترین خدمت به دین و اسلام و فرهنگ ایرانیاش انجام داده است. ملت هنرمند. شما دیدید خانمی که از بینایی محروم بود چه تابلوی قشنگ و دقیقی با دستان هنرمند خودش به وجود آورده است. من پرسیدم شما که نمی‌بینی چطور با این دقت ترسیم می‌کنی؟ گفت من با حس لامسه و انگشتم می‌بینم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه هنرمند این چنینی که با انگشتان هنرمندش به دقت میلی‌متر تابلو می‌آفریند، امید دارد، گفت: اگرنه می‌گفت من که تابلو نمی‌توانم، درست کنم. امید دارد به آینده خودش که هنرمندی لایق است. اینجور کارگرها و هنرمندها هستند که در سختی و مشکلات کارم ی‌کنند. خانم کارگری را دیدیم که از سلامت دو دست و حتی از سلامت کامل پا محروم بود. با چه روحیه و سیمای گشاده‌ای بود او هم می‌توانست بگوید من که مشکل دارم چرا کار کنم. این غیرت ایرانی و مسلمان برای ما درس‌آموز است. غیرت این خانم که با این همه مشکلات در صحنه کار حاضر شده ؛ اینها حجت‌های خدا هستند. این‌ها کار ما را در روز قیامت سخت می‌کند. من اگر بگویم فلان روز کار نکردم چون دستم درد می‌کرد خدا می‌گوید این خانم که دست نداشت چرا کار کرد؟

وی با بیان اینکه این‌ها به ما امید می‌دهند، گفت: میلاد امام زمان و نیمه شعبان و ماه شعبان یعنی امید. مرحوم شریعتی می‌گفت انتظار، مذهب اعتراض است، ولی می‌شود این تعبیر را کرد که انتظار، مذهب امید است. چون ما می‌دانیم پایان جهان روشن است. در روایات آمده دوران امام زمان، دوران امنیت است. می‌گویند در دوران امام زمان یک خانم از شام به حجاز می‌آید بدون اینکه کسی او را تهدید کند. این راه آن زمان خیلی طول می‌کشید. آدم در ذهنش می‌گفت چطور یک خانم به تنهایی از شام به حجاز می‌رود. الان تصورش ساده است. اگر یک جاده‌ای باشد و یک اتوبان درست درمان، خانم‌ها هم که رانندگی‌شان از آقایان بهتر است و گاهی هم تراز است. مگر الان خانم‌ها پشت فرمان امنیت ندارند؟

رییس‌جمهور با بیان اینکه یکی از نکاتی که در روایات ما آمده مساله امنیت است گفت: در دوران حکومت امام زمان همه احساس امنیت می‌کنند . دوران عدالت است دورانی است که همه به هم کمک می‌کنند. در یک روایتی می‌گوید در دوران امام زمان اطراف کعبه که افراد طواف می‌کنند اگر ببینند کسی طواف واجب دارد، جای خودش را به او می‌دهد. این از اخلاق خوب زندگی است. برخی را دیدید در حرم برای خودش جا می‌گیرد و تکان نمی‌خورد. حیفش می‌آید بلند شود. بابا جایت را بده به یک مسلمان دیگر. حالا در طواف می‌بینی نصف جمعیت طواف مستحب دارند و چسبیده‌اند به کعبه. در روایات می‌گوید مستحب‌ها جایشان را به واجب‌ها می‌دهند. برادری و اخوت اساس دوران حکومت مهدی موعود است. زندگی ما امید به آینده است به معنای آن بی‌برنامگی و بدون تلاش بودن نیست؛ امید به ما روحیه و نشاط می‌دهد.

روحانی با اشاره به شعار امسال گفت: امسال سال حمایت از کالای ایرانی است. باید حمایت بیشتری بشود از کالای ایرانی؟  اول از شما کارگران شروع می‌شود. از شما مهندسین و کارآفرینان و بنگاه داران. شما همه با هم هستید حتی آشپزی که آشپزی می‌کند با شماست. اگر آشپز خوب کار نکند و غذای شما سالم نباشد شما مریض می‌شوید. ما فکر می‌کنیم در یک بیمارستان کسی که جراحی می‌شود در اثر دست هنرمند جراح است. این حرف درست است ولی اگر مسئول بیهوشی خوب کار نکند، می‌شود؟  پرستار اگر کارش را خوب انجام ندهد کار درست انجام می‌گیرد؟ همه اینها خوب باشد نظافتچی خوب کار نکند، بیماری جدید می‌گیرد. همه وقتی دست به دست هم می‌دهید شفای خدا نازل می‌شود.

 رئیس‌جمهور تاکید کرد: وقتی ابزار کنار هم باشد شفای الهی نازل می‌شود. در کارخانه هم همین طور است ما رقابت ناسالم نداریم. اگر کارگر خوب نباشد کارفرما چطور به سود می‌رسد؟  اگر کارگر خوب باشد سرمایه نباشد، کار پیش نمی‌رود. همه با هم کار را پیش می‌برید. کارفرما و کارگر خوب باشد نعوذبالله دولت خوب نباشد و فضای کسب و کار خوب نباشد. همه چیز خوب باشد فضای فروش خوب نباشد، نمی‌شود تولید کرد.

وی افزود: اگر تولید شما مصرف نشود و بازار نداشته باشد کارخانه شما حرکت نمی‌کند. بازار وجود دارد که کارخانه شما را به حرکت در می‌آورد. من یک وقتی در سال ۹۲ وقتی برای انتخابات آماده می‌شدم جنوب رفتم و به یک کارخانه پتروشیمی سر زدم، دیدم هرچه انبار دارد پر است، تمام حیاط پر از محصولات پتروشیمی بود. گفتم چرا اینجوری است؟  گفتند تحریم هستیم محصول ما را نمی‌خرند. من مجبور شدم کارخانه را بخوابانم.

رییس جمهور گفت: چاه‌های نفت ما همه قفل بود ما در سال ۹۴ هشتصد میلیون دلار خرج کردیم تا چاه‌ها را آماده کنیم. نفت چاه‌ها برای تحریم قفل بود. برای بازسازی این چاه‌ها اینقدر خرج کردیم، در عرض چند ماه صادرات نفت ما دو برابر شد.

رئیس جمهور گفت: کارگران ما بسیار تلاش کردند و در عرض چند ماه صادرات نفت ما دو برابر شد امروز نسبت به سال ۹۳ و سال‌های قبل از آن صادرات ما دو برابر شده است.

وی با اشاره به میزان پولی که از سازمان تامین اجتماعی به مستمری بگیران اختصاص یافته است، گفت: ۵۲ هزار میلیارد تومان به مستمری بگیران می‌دهیم و این در حالی است که پول نفت ما کمتر از صد هزار میلیارد تومان است. به ما می‌گویند که پول نفت را چه می‌کنید ما ۵۵ درصد آن را به مستمری بگیران می‌دهیم که این تنها جزئی از مخارج دولت است.

روحانی با بیان اینکه اگر نفت و پتروشیمی ما صادر نشود زندگی ما به هم نمی‌ریزد اما دچار سختی می‌شوند،. گفت: همه ما باید دست به دست هم دهیم و اولین قدم‌مان این است که اگر امسال کالای ایرانی می‌خواهیم و می‌خواهیم افتخار ما باشند این کار از نشاط شما کارگرها شروع می‌شود. شما اگر عصبانی و ناراحت و با گرفتاری‌های زیاد به سر کار بیایید نمی‌توانید درست حرکت کنید و نمی‌توانید هنرمندانه کار انجام دهید.

رئیس جمهور با بیان اینکه نشاط و روحیه خوب آغاز کار خوب است، گفت: ما کار باکیفیت می‌خواهیم و همه باید دست به دست هم دهیم و اگر به عنوان مثال کارفرما مواد اولیه خوبی را فراهم نیاورد شما هم هر چند به عنوان کارگر خوب کار کنید از آن محصول نمی‌شود استفاده کرد و کسی آن را نمی‌خرد. ما باید تلاش کنیم برای فروش‌مان جاذبه ایجاد کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برای ساخت کالا اقدام باید به گونه‌ای باشد که مشتری جذب شود حتی اگر کالا با کیفیت و بسته‌بندی بی‌کیفیت باشد آن محصول خریداری نمی‌شود به عنوان مثال اگر یک زعفران را در پاکت یا یک گونی بگذارند کسی آن را نمی‌خرد اما اگر آن زعفران در بسته‌بندی‌های خوب باشد حتی اگر ۱۰ درصد هم افزایش قیمت داشته باشند آن محصول به فروش می‌رسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کالا در بازار اول باید چشم را جذب کند، یادآور شد: شما وقتی به کالا نگاه می‌کنید می‌پسندید و بعد سوال می‌کنید. در نتیجه اولین قدم جاذبه چشم و منظره است و یا هنگامی که شما می‌خواهید خانه بخرید آن خانه باید چشم شما را جذب کند و وقتی چشم می‌بیند دل هوس می‌کند و اگر می‌خواهید دل هوس کند باید اول چشم را نوازش داد و باید کالای خوب و با کیفیت تولید کرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: اگر کالای ایرانی به فروش برود اشتغال زیاد خواهد شد و  کارخانه‌ها بخش‌های جدیدشان را هم راه‌اندازی خواهند کرد و می‌توان تصمیم گرفت که حقوق و رفاهیات کارگران بیشتر شود که برای ما هم افتخار است. اما فرهنگ بدی که در ایران رواج داشته است این بوده که وقتی سوال می‌کردند چرا جنسی گران است در پاسخ به او می‌گفتند این جنسی خارجی است اینکه ما جنس خارجی را با کیفیت بدانیم این فرهنگ ناصحیح است ما باید عرق ملی را به حرکت درآوریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: حتی اگر جنس ایرانی ما کیفیتش از جنس خارجی کمتر باشد باید جنس ایرانی را خریداری کرد. اما اگر اختلاف زیاد باشد کار سخت می‌شود و مردم پول بیشتر برای جنس دارای کیفیت کمتر نمی‌دهند. در نتیجه ما باید سعی کنیم حتی الامکان از جنس ایرانی استفاده کنیم و مردم با عشق بیشتر باید کار کنند.

روحانی تاکید کرد:‌ اگر این کار را انجام دهیم برای جوانان اشتغال ایجاد خواهد شد قبلا می‌گفتند جوان باید درس بخواند و دولت باید آن را استخدام کند و همه به دنبال یک میز و صندلی در اداره‌ای بودند اما امروز همانند دوره گذشته نیست امروز دولت زیادی فربه شده و نمی‌تواند راه برود بلکه باید وزن کم کند و ما هر روز نمی‌توانیم دولت را چاق کنیم دولت باید چابک باشد.

روحانی تصریح کرد: اگر در اتاقی که سه نفر باید کار کنند شش نفر حضور داشته باشند کار پیش نخواهد رفت. جوان ما باید برای بازار کار درس بخواند نه برای استخدام که این بازار کار با تولید ایجاد خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به توصیه خود به وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم و وزیر کار گفت: من به آنها گفته‌ام باید به جوانان مهارت کار یاد بدهید چرا که شخص دیپلم می‌گیرد، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در رشته‌های مختلف می‌گیرد اما هیچ مهارتی یاد نگرفته است. ما باید مهارت کار را یاد دهیم و وظیفه وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و همچنین وظیفه معاون رئیس‌جمهور در امور فناوری و بقیه مسئولان است که ما باید مهارت کار را به آنها یاد دهیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به گزارشی از شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گزارشی دادند و بعضی مدارسی را معرفی کردند و گفتند بچه‌ها در این مدارس نمی‌توانند دیپلم بگیرند چرا که در کلاس‌های ۱۰ و  ۱۱ جذب بازار کار می‌شوند. در نتیجه امروز مدرک مهم نیست بلکه مهارت مهم است و اینکه ما بتوانیم فناورانه کار کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف ما این است که مهارت را بالا ببریم، گفت: ما حتی برای کارگرانی که مشغول به کار هستند باید مهارت‌آموزی را انجام دهیم چرا که یک کارخانه تا ۳۰ سال نمی‌تواند کار کند و عوض می‌شود و کارگران باید شغل‌شان پایدار باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:‌ امروز زمانی نیست که بگوییم وظیفه دولت این نیست که مردها را مشغول کند و زن‌ها را مشغول نکند زنان ما تحصیل کرده‌اند کار بلد هستند و شغل می‌خواهند و نمی‌توان گفت در خانه بمانند.

وی تاکید کرد:‌ دولت یازدهم اولین دولتی بوده که در زمینه اشتغال طی یک دو سال تعداد زنان شاغل از مردان شاغل در آن بیشتر بوده است. اینها همه دختران، خواهران و فرزندان ما هستند و محیط کار باید برای همه باشد و وزارت کار باید توجه کند.

روحانی یادآور شد: ما آمار بیکاران را از بیکارهای زن و مرد حساب می‌کنیم و اگر بخواهیم زن‌ها را حساب نکنیم آمار کار بیشتر می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در سال گذشته ۸۰۰ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شد به طوری که آمار شاغلین در سال ۹۵ ، ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار و در سال ۹۶ این آمار به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار افزایش پیدا کرد و این آماری است که مرکز آمار آن را اعلام می‌کند اما در سال ۸۶ شاغلین ما ۲۰ میلیون نفر و در سال ۹۱ هم شاغلین ما همان ۲۰ میلیون نفر بوده است و تنها عده‌ای آمده‌اند و رفته‌اند و اشتغال خاصی ایجاد نشده است این نشان می‌دهد در دولت یازدهم و دوازدهم همه کارفرماها و کارگران دست به دست هم داده اما این کافی نیست و ما هنوز سه میلیون نفر بیکار داریم.

روحانی افزود:‌ در سال جدید همه تلاش ما این است که اشتغال از سال گذشته بهتر باشد که این کار را در زمینه بافت فرسوده و خودروهای فرسوده و مهارت‌های حین کار انجام می‌دهیم و وضع اشتغال ما بهتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: تلاش ما این بوده وضع کارگرها در زندگی بهتر شود هر چند که هنوزکارگران مشکلاتی دارند و ما باید خیلی تلاش کنیم اما از روز اول دولت یازدهم گفتم که کارگر و کارمند ما باید حقوق سالیانه‌اش از تورم سال بیشتر باشد و ما به این قول عمل کردیم و قدم دوم ما این بوده که تورم را مهار کنیم اما برخی می‌گویند که قیمت‌ها گران می‌شود و این چگونه است اما مهار تورم به معنای ارزانی نیست بلکه به معنای کندتر شدن سرعت گرانی است.

وی در پایان تاکید کرد: انشاالله سال مبارکی برای کارگران باشد و ما و مسئولین بتوانیم خدمتگزاری برای شما کارگران باشیم که شما امروز برای عزت کشور کار کرده‌اید و دستان شما بوسه‌گاه پیامبر است و امروز هم تاثیرگذار است و به کمک هم ایرانی آباد را خواهیم داشت.

کد خبر 404050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha