گروه ادب و هنر: پنجمین نمایشگاه عطر سیب که از چهارشنبه 12 دی در فرهنگسرای بهمن آغاز شده است، با استقبال روزافزون هیات‌ها و مساجد تهران در کنار ضریح حضرت ابوالفضل(ع) به کار خود ادامه می‌دهد.

امسال تغییر محل برگزاری این نمایشگاه مذهبی- هنری، علاوه بر ایجاد سهولت در تردد، این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است که از نزدیک از مراحل ساخت ضریح حضرت ابوالفضلع نیز بازدید کنند.

سال گذشته، مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب که این روزها، به یکی از محل‌های اصلی برگزاری نمایشگاه تبدیل شده است، اگرچه فضای قابل قبولی را فراهم کرده بود اما قرار گرفتن در محدوده طرح ترافیک، کار را برای بازدیدکنندگان با مشکلات زیادی همراه ساخت.

پیش از آن نیز، در دوره‌های نخست، پارکینگ پشت شهرداری تهران در خیابان بهشت، علاوه بر همین مشکل، فضای کوچکی بود که پس از استقبال شگفت‌انگیز مردم، مسئولان را به ادامه راه در فضایی بازتر و بزرگ‌تر تشویق کرد.

البته خیابان بهشت از نظر قرارگیری در مرکز تهران، محل مناسب‌تری بود، چرا که اکثریت مشتری‌های این نمایشگاه-فروشگاه در همان نزدیکی متمرکزند.

با این وصف، انتخاب فرهنگسرای بهمن پس از 5 دوره، نشان از حرکت آرام «عطر سیب» به سمت برگزاری بی‌نقص است.

فرهنگسرای بهمن هم در جنوب تهران قرار دارد، هم در محدوده طرح ترافیک نیست و هم فضای بزرگ و مناسبی در اختیار دارد که می‌تواند افزایش تصاعدی بازدیدکنندگان را در سال‌های آینده نیز تاب آورد اما علاوه بر همه اینها، وجود کارگاه ساخت ضریح حضرت ابوالفضلع که از 4 ماه پیش در این فرهنگسرا کارش را آغاز کرده و انتظار می‌رود دست کم 8 ماه دیگر نیز ادامه داشته باشد، نمایشگاه امسال را واجد ویژگی برجسته دیگری نیز کرده است.

مدیر اجرایی طرح ساخت ضریح و مسئول امور بانوان ستاد کربلا در این باره به خبرگزاری شهر می‌گوید: «تاکنون چنین فضایی که مردم از نزدیک شاهد ساخت ضریح باشند وجود نداشته و اغلب ساخت ضریح در پستوها و در جایی بسته بوده است.»

اما برای نخستین بار، ساخت این ضریح به صورت کارگاهی، در مقابل چشم مردم انجام می‌گیرد.

آقاجانیان ادامه می‌دهد: «این بار سعی کردیم که مردم از نزدیک شاهد این اتفاق باشند و به راحتی هدایا و نذورات خود را تقدیم کنند.»

در ساختار ضریح حضرت ابوالفضل، 5/1 تن نقره و 30 کیلو طلا به کار رفته است که همراه با هزینه‌های دیگر، توسط امور بانوان ستاد کربلا تأمین می‌شود.

جالب آن که طراحی و ساخت ضریح برعهده گروهی به سرپرستی استاد عباسپور است که 40 سال پیش در 21 سالگی، در گروه سازنده ضریح کنونی حضرت عباس حضور داشته است.

مسئول بانوان ستاد کربلا درباره این ضریح می‌گوید: «ضریح سابق حدود 40 سال قدمت دارد و در نوع خود بی‌نظیر بوده است. پایه‌های این ضریح از چوب است و به همین دلیل آب‌های تحت الارضی و شط الفرات که در گذشته وارد کربلا شده آن‌ها را به مرور زمان از بین برده و باعث فروافتادگی ضریح شده است اما پایه‌هایی که در ضریح جدید استفاده می‌شود از استیل مقاوم‌ است که حدود 500 سال در برابر ضربه و خوردگی مقاومت می‌کند.»

نمایشگاه عطر سیب تا 22 دی از 9 صبح تا 5 عصر در فرهنگسرای بهمن برپا خواهد بود.

کد خبر 40892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز