یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیماری آلزایمر هنوز بیماری ناشناخته‌ای است،‌اما با توجه به اینکه هر سه ثانیه یکبار یک نفر به بیماری زوال عقلی مبتلا می‌شود، تحقیقات زیادی در این زمینه درحال انجام هستند.

مغز

براساس گزارش ساينس الرت، نتيجه پژوهشي جديد كه توسط مدرسه پزشكي مانت سيناي انجام شده‌است، مي‌تواند تمامي نظريه‌هاي موجود درباره علل ابتلا به آلزايمر و بيماري‌هاي زوال عقلي را زيرورو كند. اين پژوهش روي مغز انسان‌هايي كه در سه بانك مغز متفاوت نگهداري مي‌شدند انجام گرفته‌است.

محققان دريافتند در مغز 622 نفري كه نشانه‌هاي آلزايمر در آنها وجود داشت، ميزان ويروس هارپس نسبت به 322 مغزي كه نشانه‌هاي آلزايمر را نداشتند دو برابر بود.

محققان مي‌گويند در اين پژوهش به دنبال يافتن ويروس نبوده‌اند،‌بلكه هدف آنها يافتن دارويي تغييركاربري‌يافته براي درمان مبتلايان آلزايمر بوده‌است اما الگوهايي از تحليل داده‌هاي مغزي ظاهر شده‌اند كه همگي به وجود اين تم ويروسي اشاره داشتند.

نظريه دست داشتن ويروس‌ها در ابتلا به زوال مغزي در سال 1950 ارائه شد. در آن زمان گفته مي‌شد آلزايمر يك بيماري ويروسي كند است كه در آن يك يا چند ويروس پس از مدتي خاموش ماندن،‌ روند عصبي درون مغز را به آرامي از بين مي‌برند.

در سال‌هاي اخير محققان به فرضيه آميلوئيد‌ها گرايش پيدا كردند، پلاك‌‌هاي متراكم  كه از انباشته شدن پروتئين آميلوئيد در خارج از سلول‌هاي عصبي ايجاد مي‌شوند و اين سلول‌ها يا نورون‌ها را مي‌كشند. اما گزارشي كه در سال 2014 منتشر شد ادعا داشت اين فرضيه نيز به كلي نادرست است. اين مقاله با بررسي چندين دهه آزمايش باليني داروهاي كه پلاك‌هاي آميلوئيدي را هدف گرفته‌بودند نگاشته شده‌بود و به اين نتيجه رسيده بود نتيجه خطاي داروها 99.6 درصد بوده‌است.

از آن زمان به بعد فرضيه ويروسي بودن اين بيماري جدي‌تر شده‌است و محققان در پژوهش جديد دريافته‌اند دي‌ان‌اي و ار‌ان‌اي ويروس هارپس در افراد مبتلا به آلزايمر فراواني بيشتري دارد. محققان دو گونه از اين ويروس را با نام‌هاي HHV-6A  و HHV-7 را در مغز بيماران كشف كرده‌اند كه در مغز افراد غيرمبتلا به آلزايمر يا مبتلا به ديگر انواع بيماري‌هاي زوال مغزي فراواني چنداني ندارند.

فرضيه ديگر اين است كه شايد وجود ويروس‌ها با شكل‌گيري پلاك‌هاي آميلوئيدي در ارتباط باشد زيرا محققان در پژوهش جديد دريافته‌اند ويروس هارپس با شبكه‌اي كه توليد پروتئين‌هاي آميلوئيد را به عهده دارد در ارتباط است.

کد خبر 408774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha