شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اندام مصنوعی مجهز به پوستی الکترونیکی می‌تواند با ایجاد حس لامسه و درد از فرد در برابر آسیب‌دیدگی محافظت کند.

براساس گزارش ديلي‌ميل، اين پوست الكترونيكي كه e-dermis نام دارد، لايه‌اي نازك از لاستيك و پارچه است كه روي نوك انگشتان بازوي مصنوعي نصب شده‌است و پالس‌هايي از الكتريسيته ايجاد مي‌كند.

اين شوك‌هاي كوچك به عصب‌هاي منتهي به سطح قطع شده اندام منتقل شده و حس واقعي لامسه را در زمان تماس پوست الكترونيك با اجسام ايجاد مي‌كند.

اندام مصنوعی

محققان دانشگاه جانز هاپكينز درحال حاضر اين پوست را روي داوطلب مبتلا به نقص عضو مورد آزمايش قرار داده‌اند و نتايج مثبتي به دست آورده‌اند. احساس درد در اندام‌هاي سالم و كامل بسيار حياتي است زيرا مي‌تواند از آسيب ديدن اندام‌ها جلوگيري كند.

محققان براي ساخت اين اندام مصنوعي از شبكه‌اي پيچيده از گيرنده‌هاي لامسه در پوست انسان به عنوان منبع الهام استفاده كردند. حسگرهاي درون پوست الكترونيك به واسطه الكترود‌هايي به پايانه اعصاب اندام قطع شده متصل مي‌شوند و سيگنال‌هاي ايجاد شده را مستقيم به اعصاب منتقل مي‌كنند.

متناسب با الگوي پالس‌هايي كه به اين اندام ارسال مي‌شود، مي‌توان احساساتي متفاوت،‌از لمس سبك تا درد را ايجاد كرد. در آزمايش اين اندام،‌داوطلب با استفاده از اندام مصنوعي جسمي نوك‌تيز را بلند كرده و بلافاصله احساس درد مي‌كند. محققان همچنين قابليت واكنش سريع به درد را نيز در اين اندام ايجاد كرده‌اند به شكلي كه پس از احساس جسم تيز،‌اندام بدون اينكه منتظر دريافت دستور از مغز بماند، جسم را به زمين مي‌اندازد. محققان در تلاشند اين اندام را به گونه‌اي ارتقا دهند تا بتواند طيفي گسترده‌تر از احساسات را درك كند.

کد خبر 408690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha