همشهری آنلاین: رئیس اداره محیط زیست پردیس گفت: پساب آبکاری‌های صنعتی و صنایع آب بر آلاینده در این شهرستان و دیگر مناطق همجوار سلامت آب شرب شهر تهران را به صورت جدی تهدید می‌کند. وی همچنین از فازهای مسکن مهر به عنوان کانون تهدید سلامت منطقه نام برد.

آبکاری

عزیز میکائیلی، در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهارداشت: پساب صنعتی و تصفیه نشده این واحدها که عمدتا غیرمجاز و به شکل پنهان فعالیت دارند حاوی فلزات سنگین است که سلامت منابع تامین آب شرب پایتخت ازجمله رودخانه جاجرود و سدهای ماملو و لتیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی، این واحدهای آبکاری عمدتا در مناطق کمرد، جاجرود، خرم دشت و سیاسنگ شهرستان پردیس مستقر هستند که پساب آنها حاوی فلزات سنگین مانند کروم، نیکل، ایرانیت، روی و ... است و درصورتی که وارد منابع آبی شود، حتی پس از تصفیه آب مضرات خود را در قالب بیماری‌های خطرناک مختلف همراه دارد.

به گفته رئیس اداره محیط زیست پردیس حدود 120 واحد آبکاری صنعتی غیرمجاز داخل شهرستان فعالیت دارد که این نهاد 85 مورد آنها را شناسایی کرده است.

میکائیلی البته احتمال می‌دهد که فعالیت این واحد‌ها بیشتر از 120 مورد باشد زیرا فعالیت آنها به شکل زیرزمینی و پشت دیوارهای کاذب انجام می‌شود.

عمده فعالیت این واحدها بر آبکاری انواع محصولات ازجمله دستگیره، قفل و دیگر صنایع فلزی متمرکز است.

وی اضافه کرد: تنها دو واحد که قبل از ارتقای پردیس به شهرستان و استقرار اداره محیط زیست به این منطقه منتقل شده‌اند از اداره صنعت و معدن مجوز دارند و بقیه بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: این درحالی است که فاضلاب تصفیه نشده فازهای مختلف مسکن مهر شهرستان نیز عامل دیگر تهدیدکننده به شمار می‌رود.

میکائیلی درباره اقدام‌های محیط زیست در این باره گفت: در مرحله نخست به این واحدها اخطاریه و مهلت داده شده تا فعالیت خود را تعطیل کنند.

وی توضیح داد: در گام نخست این واحدها به دنبال نصب سامانه تصفیه فاضلاب هستند که باید مراحل اخذ مجوز و نصب را انجام دهند و در گام بعد اداره صنعت و معدن باید محلی برای فعالیت این واحدها تعبیه کند.

میکائیلی تاکید کرد: اگر این فعالیت‌ها انجام نشود، این واحدها در فهرست صنایع آلاینده قرار می‌گیرند که مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد و در نهایت نیز تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

وی همچنین بر ایجاد زیرساخت و تصفیه خانه برای همه فازهای مسکن مهر به عنوان یک کانون تهدیدکننده سلامت منطقه تاکید کرد و از متولیان همه بخش‌ها خواست که به این مهم توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس اداره محیط زیست پردیس گفت: مدل اول تصفیه خانه مسکن مهر فازهای یک،دو و سه افتتاح شده اما هنوز به مرحله استانداردسازی نرسیده که باید این مهم براساس الگوهای زیست محیطی انجام شود.

میکائیلی اظهارداشت: شهرستان پردیس دارای 276 کیلومتر مربع وسعت است که در حدود 220 کیلومتر مربع آن در منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و بارگذاری صنعتی و جمعیتی آن بدون اخذ مجوزهای لازم از شورای عالی حفاظت محیط زیست برای منطقه مشکلاتی ایجاد کرده است.

میکائیلی ادامه داد: مصوبات شورای عالی امنیت ملی هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز را در حریم کمی و کیفی رودخانه‌ها ممنوع اعلام کرده اما از سال‌های اخیر شاهد ساخت و سازهای غیرقانونی از بالا دست منطقه البرز مرکزی منطقه ورجین لواسان تا نقاط پایین دست هستیم که یکی دیگر از عوامل آلودگی کیفی آب شرب تهران و شهرستان‎های اطراف به شمار می‌روند و این مهم را در مراجع نظارتی و قضایی پیگیری می‌کنیم.

شهرستان پردیس در حدود 25 کیلومتری شرق پایتخت واقع شده و افزون بر 175 هزار نفر جمعیت دارد که درصورت تکمیل فازهای مسکن مهر این منطقه از 600 هزار نفر فراتر خواهد رفت.

کد خبر 408526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha