همشهری آنلاین: تظاهرات هزاران شهروند مقدونیه درمخالفت با امضای توافقنامه بین این کشور و یونان در خصوص تغییر نام مقدونیه به «جمهوری مقدونیه شمالی» به خشونت و درگیری با پلیس کشیده شد.

 تظاهرات ضد دولتی مخالفان تغییر نام مقدونیه به خشونت کشیده شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رسانه های صربستان، تظاهرات کنندگان در این تظاهرات به طرف پلیس بمب دستی و سنگ پرتاب کردند و پلیس با گاز اشک آور تظاهرات کنندگان را متفرق کرد.

در این تظاهرات 7 مامور پلیس مجروح و 25 نفر از تظاهرکنندگان بخاطر آشوب و استفاده از بمب دستگیر و به ایستگاه پلیس انتقال داده شدند. این تظاهرات علاوه بر اسکوپیه پایتخت مقدونیه در چندین شهر دیگر نیز برگزار شد.

وزارت کشور مقدونیه باانتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که تعدادی تظاهرکننده با استفاده از وسایل مخرب و بمب دستی به سمت نرده های اطراف پارلمان حرکت کرده و قصد داشتند که با زور به پارلمان وارد شوند و پلیس به منظور کاهش خشونت از گاز اشک آور برای حفظ نظم، امنیت و آرامش اقدام کرد.

کریستیان میتسکوتسکی رهبر حزب «ومرو-دپمنه» در تظاهرات ضد دولتی که در شهر بیتولیو در مقدونیه برگزار شد گفت که این حزب با استفاده از تمام ابزار دموکراتیک و قانونی با توافق بین اسکوپیه و آتن در باره تغییر نام کشور و ایجاد تغییرات در قانون اساسی مخالفت می کند.

مقدونیه و یونان صبح روز یکشنبه (27 خرداد) موافقت نامه تاریخی را در مکان ساحلی پرسپا در سواحل شمالی یونان در مورد حل اختلافات دو کشور بر سر نام مقدونیه امضا کردند.

نخست‌وزیران دو کشور با وجود اعتراض گستردۀ مخالفان ملی‌گرا در هر دو سو، توافقی را امضا کردند تا بر اساس آن کشور مقدونیه که تا کنون با نام رسمی «جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق» شناخته می‌شد، به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر نام دهد.

نخست وزیران یونان و مقدونیه پیمان تغییر نام مقدونیه را امضا کردند

این توافق که در حضور نمایندگانی از اتحادیه اروپا و سازمان ملل امضا شد، اکنون باید به تصویب نمایندگان پارلمان در هر دو کشور برسد و در جریان همه‌پرسی که در مقدونیه برگزار می‌شود نیز رای موافق اکثریت مردم را کسب کند.

بر اساس این موافقت نامه، اسکوپیه و آتن توافق کردند که نام جدید مقدونیه (جمهوری سابق یوگسلاوی) به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر و به این صورت راه برای این کشور در مسیر عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا هموار شد.

عبور از این مراحل آسان نیست زیرا علاوه بر مخالفت ملی‌گرایان در هر دو کشور، رئیس جمهوری مقدونیه اعلام کرده است که از اجرای این پیمان جلوگیری خواهد کرد. روسیه نیز مخالف این تغییر نام است زیرا می‌داند که این کار زمینۀ عضویت مقدونیه را در ناتو فراهم خواهد کرد.

این توافقنامه در یونان و مقدونیه با مخالفت های گسترده ای مواجه شد. شهروندان مقدونیه با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با این توافقنامه نشان دادند.

در یونان، موافقت دولت سیپراس با تغییر نام مقدونیه، خشم شهروندان این کشور را به همراه داشت.

آلکسی سیپراس، نخست‌وزیر یونان روز شنبه توانست خطر رای عدم اعتماد پارلمان کشورش را پشت سر بگذارد؛ با این وجود بنا بر نظرسنجی‌ها بیش از ۷۰ درصد از یونانی‌ها با این تغییر نام مخالف هستند.

همزمان با امضای این پیمان، راهپیمایی‌های اعتراضی در بسیاری از شهرهای یونان برگزار شد. محل امضای این توافق یعنی منطقه سارادس یونان در نزدیکی مرز مقدونیه نیز از این امر مستثنا نبود. همزمان با امضای این توافق، ناقوس کلیسای سارادس در حالی که با پرچم یونان پوشانده شده بود، به نشانه عزا به صدا درآمد.

مشکلات با یونان بر سر نام کشور مقدونیه از مسائل مهمی است که دولت اسکوپیه با آن مواجه بوده است. از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال 1991 از یوگسلاوی، این کشور با یونان بر سر نام جمهوری مقدونیه اختلاف داشته است.

یونان به دلیل اینکه مقدونیه قدیم بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می شده، نگران این مساله بوده که دولت مقدونیه بعدها ادعایی در باره این بخش از یونان مطرح کند و به همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه بود.

پیمودن مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا نیز یکی از مشکلات بزرگ مقدونیه بوده است. این کشور از سال 2005 نامزد عضویت در این بلوک سیاسی و اقتصادی است.

جمهوری مقدونیه شمالی با جمعیت حدود 2 میلیون و 46 هزار تن و مساحت 25 هزار و 713 کیلومتر مربع در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و مانند دیگر کشورهای برآمده از یوگسلاوی با معضلات اقتصادی فراوانی مواجه است.

کد خبر 408315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha