مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

گروه دانش: یک مطالعه آژانس هوافضای آمریکا، ناسا، درباره ایمنی پروازهای مسافربری از سوی اعضای کنگره این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

اعضای کنگره می‌گویند این سند 16 هزار صفحه‌ای به شکلی ارائه شده که تحلیل آن را بسیار مشکل می‌کند. ناسا همچنین به خاطر انتشار تنها بخش‌هایی از این یافته‌ها در شب سال نو میلادی - که منتقدان آن را تلاشی برای مدفون کردن آن دانستند - مورد سرزنش قرار گرفته است.

این مطالعه حاصل مصاحبه پژوهشگران ناسا با تقریبا 30 هزار خلبان درباره تجارب آنها در پرواز است و  نشان می دهد که در صدها مورد خلبانان با فاصله خیلی کم از سایر هواپیماها پرواز کرده اند، با سرعت زیاد ارتفاع کم کرده اند یا بدون داشتن مجوز در فرودگاه‌ها نشسته‌اند. با این‌حال، مایکل گریفین، مدیر ناسا، معتقد است که عموم نباید نگران این یافته‌ها باشند.

پیش از این، مطالعات دولت فدرال در زمینه ایمنی پرواز قبلا در مواردی به خاطر نگرانی از پریشان شدن مسافران و صدمه دیدن منافع خطوط هوایی، علنی نشده بود. در همین حال، بِرَد میلر، عضو دموکرات کنگره، گفته که گزارش ناسا کهنه شده است و تهدید کرده ناسا را در این زمینه تحت فشار قرار دهد.

اما مایکل گریفین هنگام ارائه مطالعه گفت: از نظر من در این گزارش به سختی داده‌هایی پیدا می‌شود که مسافران به آن اهمیت دهند یا باید به آن اهمیتی بدهند.

گریفین گفت ناسا هرگز قصد تحلیل داده‌های جمع آوری شده را نداشته اما قصد دارد شیوه انجام این مطالعه را در اختیار جامعه هوانوردی قرار دهد. وی این مساله را که گزارش عمدا در شب سال نو منتشر شده تا یافته‌های آن نادیده بماند را رد کرد.

چند ماه قبل هم ناسا به‌دلیل پنهان کردن خبر پرواز فضانوردان در حال مستی تحت فشار قرار گرفته بود. در آن‌زمان، یک گزارش تحقیقاتی ادعا کرد برخی فضانوردان حداقل در دو مورد علیرغم بالا بودن میزان الکل در بدنشان اجازه پرواز یافته‌اند.

ناسا اما این ادعا را تکذیب و اعلام کرد براساس مقررات ناسا، فضانوردان از 12 ساعت پیش از پرواز حق نوشیدن مشروبات الکلی را ندارند.

رسوایی دیگر ناسا در سال گذشته مربوط به انتشار گزارش هیات مستقل تحقیق با هدف بررسی وضعیت بهداشتی و روانی خدمه ناسا پس از بازداشت لیسا نوواک، فضانورد، به اتهام تلاش برای آدم ربایی و ضرب و شتم بود.

لیسا نوواک در ماه فوریه بازداشت شد. اتهام او  حمله به نامزد یکی دیگر از فضانوردان که عاشق او بود، است.

کد خبر 40772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز