مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

گروه دانش: دکتر همایون سراجی، پژوهشگر ناسا که در بسیاری از ماموریت‌های رباتیک ناسا در آزمایشگاه پیشرانه موشکی نقش اساسی داشت و فعالیت‌های زیادی در زمینه پیشبرد پژوهش‌های فضایی داشت، در سن 60 سالگی در کالیفرنیا درگذشت.

سایت آزمایشگاه پیشرانه موشکی ناسا (JPL) در دانشگاه کلتک (موسسه فناوری کالیفرنیا) در مورد مرحوم دکتر همایون سراجی این‌طور نوشته است:  ایشان 60 سال پیش (1326) در تهران به‌دنیا آمد.

دیپلمش را در تهران گرفت و در 18 سالگی در امتحانات دیپلم رتبه اول شد. پس از آن دکتر سراجی، برای ادامه تحصیلات به انگلستان رفت و در دانشگاه ساسکس به تحصیل در زمینه الکترونیک پرداخت.

پس از گرفتن لیسانس به دانشگاه کمبریج رفت و در آنجا دکترای برق و الکترونیک را در گرایش سیستم‌های کنترل گرفت. در همان دانشگاه و در کالج معروف سنت جان دوره پسادکترایش را گذراند و هم‌زمان در همان دانشگاه تدریس هم می‌کرد.

دکتر سراجی بعد از پایان دوره پسادکترایش در سال 1352 به ایران بازگشت و به عنوان استاد مهندسی برق در دانشگاه صنعتی شریف به پژوهش و تدریس پرداخت.

حاصل 13 سال پژوهش و تحقیق ایشان درباره کنترل شامل مقالات و پژوهش‌هایی در زمینه‌های «کنترل بهینه»، «کنترل کننده‌های PID چندمتغیره»، «تنظیم خروجی» و ... می‌شود.

وی در دوران انقلاب فرهنگی از دانشگاه صنعتی شریف به آمریکا رفت و در سال 1985 به عنوان پژوهشگر وارد یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان یعنی کلتک شد.

او در آن دانشگاه به عنوان محقق در آزمایشگاه پیشرانه موشکی که بزرگ‌ترین آزمایشگاه علمی در زمینه پژوهش‌های هوافضا است و زیر نظر ناسا اداره می‌شود، مشغول به‌کار شد. تا این که سرانجام در سال 1991 سرپرست گروه پژوهشی «تله روباتیک و کاربردهایش» شد.

از آن زمان تا کنون ایشان پژوهش‌های زیادی را در زمینه سیستم‌های کنترل روبات انجام داده‌اند که از آن میان می‌توان به ‌تحقیقات گسترده‌ای در بخش کنترل روبات سازگارشونده، کنترل روبات‌های ماهر، کنترل برخورد، پیشگیری از برخورد بی‌درنگ و فرود امن فضاپیما  اشاره کرد طوری که ایشان سال 2003 به عنوان پرمقاله‌ترین نویسنده در تاریخ 20 ساله مجله علمی «سیستم‌های روباتیک» شناخته‌شد.

از جمله جوایز و افتخارات دکتر سراجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشمند ممتاز یونسکو سال 1984
  • جایزه دستاوردهای ناسا به خاطر فناوری‌های تله‌روباتیک سال1991
  • جایزه دستاورد مهندسی استثنایی ناسا سال 1992
  • جایزه بنیاد IEEE به خاطر پژوهش در زمینه روباتیک سال 1997
  • جایزه دستاوردهای ناسا به خاطر فناوری نقشه‌یابی در مریخ‌نوردها سال 2002
  • جایزه ادوارد استون آزمایشگاه پیشرانه موشکی به خاطر تحقیقات برجسته سال 2003
  • هشت جایزه عملیات فضایی ناسا از سال 1995 به بعد
کد خبر 20401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز