یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برغم تحریم‌های آمریکا، به تازگی شرکت‌های اروپایی مذاکراتی را برای توسعه همکاری‌ها انجام داده‌اند.

ایران و اروپا

به گزارش ایرنا، با وجود تهدیدات ترامپ، در هفته‌های اخیر و پس از خروج آمریکا از برجام، هیات های متعدد پتروشیمی خارجی به ویژه اروپایی با مسئولان صنعت نفت و پتروشیمی کشورمان رایزنی کرده‌اند.

بخشی از این دیدارهای اخیر شرکت‌های اروپایی با ایران به صورت محرمانه انجام شده و آن شرکت‌ها، تمایلی به اعلام نام شرکتشان نداشتند، اما شرکت‌هایی مانند "کازاله" سوئیس و "سایپم" ایتالیا بدون نگرانی اقدام به رایزنی با ایران کردند.

  • ایران و سوئیس همکاری های بخش پتروشیمی را گسترش می‌دهند

شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت کازاله سوئیس، به تازگی زمینه‌های گسترش همکاری های مشترک را بررسی کردند.
رضا نوروززاده، در دیدار با مدیران ارشد شرکت کازاله درباره فعالیت‌های این شرکت در زمینه دانش فنی و نیز لایسنس‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی ایران مذاکره و رایزنی کرد.

در این دیدار قرار شد که شرکت کازاله فهرست پیشنهادهای خود در زمینه لایسنس‌های جدید که از نظر فنی و اقتصادی برای طرح‌های پتروشیمی ایران مناسب است، ارائه دهند.

همچنین از شرکت کازاله درخواست شد تا همچون گذشته خدمات فنی و مهندسی و پشتیبانی طرح‌هایی که از لایسنس و همچنین خدمات فنی و مهندسی کازاله استفاده می‌کنند را با جدیت ادامه دهد.

با توجه به این که شرکت کازاله در شرایط خاص همکاری‌های مطلوبی با شرکت‌های ایرانی داشته است از این شرکت درخواست شد این همکاری تداوم یافته و در ابعاد وسیع‌تری در زمینه دانش فنی و انتقال تکنولوژی ادامه یابد.

شرکت کازاله سوئیس به طور کامل خصوصی بوده و متعلق به هلدینگ کازاله است که دفتر مرکزی آن در شهر "لوگانو" سوییس واقع شده است.

کازاله در سال های اخیر و با وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان، به عنوان لایسنسور واحدهای آمونیاک در ایران همکاری مناسبی با شرکت‌های پتروشیمی داشته است.

از جمله این همکاری‌ها می‌توان به ارائه دانش فنی واحدهای آمونیاک طرح‌های استانی گلستان، لردگان و زنجان و همچنین همکاری با بخش خصوصی اشاره کرد.

  • ایتالیایی‌ها در پی گسترش روابط با صنعت پتروشیمی ایران

همچنین مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران ارشد شرکت ایتالیایی سایپم به تازگی زمینه‌های همکاری در صنعت پتروشیمی را بررسی کردند.

بهینه سازی و اصلاح تولید، همکاری در پتروشیمی تبریز، پتروشیمی کرمانشاه، واحد استایرن پتروشیمی پارس و واحد‌های اوره از جمله محورهای دیدار مقامات 2 شرکت بود.

طرح‌های زیست محیطی از جمله طرح جمع آوری گازهای همراه در منطقه عسلویه مانند "انیدرید کربنیک" و گازهای هیدروژن و نیتروژن نیز از دیگر محورهای مذاکرات بود که شرکت ایتالیایی، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرد.

دو طرف همچنین درباره پروژه‌های پالایشگاهی و لایسنس‌ها به بحث و تبادل نظر پرداخته و اعلام کردند، برای مشارکت در پروژه‌های جدید پالایشگاهی که در تبریز و شیراز در دست اجرا است تمایل به همکاری دارند.

شرکت سایپم از شرکت‌های بزرگ ایتالیایی است که از دهه 1950 فعالیت خود را به عنوان پیمانکار طرح‌های خشکی-دریایی در حوزه نفت و گاز آغاز کرد؛ این شرکت هم اکنون در 60 کشور جهان صاحب دفتر است.

ظرفیت تولید 63 میلیون تنی محصولات پتروشیمی در کشور وجود دارد که با تکمیل و راه اندازی طرح‌های نیمه تمام، ظرفیت تولید به 120 میلیون تن افزایش پیدا می‌کند و همچنین با کلنگ‌زنی واحدهایی که طراحی آنها انجام شده است، ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به 180 میلیون تن در سال می‌رسد.

کد خبر 407651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha