همشهری آنلاین: هزاران یونانی علیه توافق دولت چپگرای آتن و اسکوپیه مبنی بر بلا مانع بودن استفاده از نام مقدونیه برای کشور موسوم به جمهوری مقدونیه تظاهرات کردند.

یونان

جمهوری مقدونیه در جنوب شرقی اروپا و شمال یونان قراردارد. این جمهوری در سال ۱۹۹۱ از یوگسلاوی پیشین مستقل شد. پایتخت آن شهر اسکوپیه است.

اسکوپیه تلاش دارد با عضویت در اتحادیه اروپا، تا حدودی بر مشکلات خود فائق آید.

مشکلات این جمهوری با یونان بر سر نام این کشور از اهم مسائلی می‌باشد که دولت اسکوپیه با آن مواجه است. از زمان اعلام استقلال جمهوری مقدونیه در سال ۱۹۹۱ از یوگسلاوی سابق، این کشور با یونان بر سر نام مقدونیه اختلاف دارد.

دولتهای قبلی آتن به دلیل اینکه مقدونیه قدیم بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می‌شده، نگران این مسئله می‌باشد که دولت مقدونیه بعدها ادعایی دربارهٔ این بخش از یونان مطرح کند و به همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه است.

این اختلاف تنها مانع بزرگ در طی مسیر عضویت جمهوری مقدونیه در ناتو به‌شمار می‌رود که دولت اسکوپیه برای رفع این مسئله مهم رایزنی می‌کند. حل و فصل مسئله نام مقدونیه می‌تواند راه را برای عضویت این کشور بالکان غربی در ناتو هموار کند.

شهروندان یونانی با حضور گسترده خود در شهر آتن و حمل پرچم یونان شعارهایی همچون' مقدونیه یونانی و یونان مقدونیه است' ' اجازه نمی دهیم نام تاریخی مقدونیه را دیگران از ما بگیرند'، ' دولت حافظ مسایل ملی باشد و نه مخالف'،' تسلیم فشار های آمریکا و اروپا نشوید و ' به تاریخ کشور و ملت یونان خیانت نکنید' از دولت یونان خواستند که تحت هیچ شرایطی اجازه ندهد که نام مقدونیه در ترکیب نام جمهوری تازه تاسیس مقدونیه یوگسلاوی سابق ' گنجانده شود.

بر اساس گزارش رسانه های خبری یونان، تظاهرات گسترده ای درتمام شهرهای این کشور بطور همزمان چهارشنبه شب در این خصوص برپا شد و از دولت خواستند برای حفظ نام تاریخی مقدونیه و متعلق بودن این نام به یونانیان تمام تلاش های خود را بکارگیرد .
در خلال تظاهرات که به ابتکار ' هیات مبارزه برای مقدونیه' و حمایت کلیسای ارتدکس یونان در سراسر این کشور برگزار شد؛ تعداد زیادی از اعضای احزاب سیاسی، شهرداران و استانداران کشور در این راهپیمایی شرکت داشتند.

از سوی دیگر رسانه های خبری یونان می گویند : امریکا و کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا بر دو کشور طی ماه های اخیر فشار می آورند تا این اختلاف را حل کنند و بدین ترتیب راه پیوستن جمهوری مقدونیه به ناتو و سپس اتحادیه اروپا هموار گردد.

این رسانه ها از توافق آتن و اسکوپیه و وجود کلمه مقدونیه در ترکیب نام این جمهوری مطلب و گزارش های فراوانی منتشر کرده اند.

کد خبر 407402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha