شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

علی ابراهیمی-خبرنگار: کاهش شدید عرضه میوه‌های زمستانه در بازار و برخی مشکلات در حوزه بازارسانی، موجب بالاماندن قیمت میوه‌های بهاره و افزایش نرخ نوبرانه‌ها در بازار شده است.

میوه

به گزارش همشهری، بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع میوه و سبزی در خرده‌فروشی‌های سطح شهر بیانگر بالاماندن قیمت برخی انواع میوه و سبزی و رشد بی‌رویه قیمت میوه‌های نوبرانه مانند زرآلود، قیسی، هلو، گیلاس، توت فرنگی و... شده است. امسال «سیاه بهار» عرضه میوه(پایان میوه‌های زمستانی و عرضه محدود میوه‌های فصل) در حالی از راه رسید که افزایش شدید بارش‌ها و کاهش دما موجب عرضه دیرهنگام برخی نوبرانه‌ها به بازار شد و در مناطق سردسیر نیز کاهش دما موجب سرمازدگی و از بین رفتن برخی سردرختی‌ها شده است.

از سوی دیگر مشکلات بازاررسانی(حمل‌ونقل و شکاف شدید قیمتی تولید تا عرضه) موجب کاهش عرضه برخی انواع سبزی و صیفی از مناطق شمال و جنوب کشور به بازار و بالا ماندن قیمت اقلامی مانند هندوانه، خربزه، دستنبو، طالبی و خیار شده است. هر سال با کمرنگ‌تر‌شدن حضور انواع سیب و پرتقال در بازار مصرف، به‌تدریج رشد عرضه میوه‌های نوبرانه زمینه کاهش قیمت این اقلام را فراهم می‌کرد.

  • قیمت‌های نجومی نوبرانه‌ها

بررسی قیمت خرده‌فروشی میوه‌های تازه به بازار رسیده نشان می‌دهد امسال قیمت نوبرانه‌ها بالا مانده است؛ به‌نحوی که به جز گوجه‌سبز که با افزایش عرضه، سیر نزولی قیمت آن از 18هزار به 4تا 5هزار تومان را شاهد بودیم، خبری از کاهش چشمگیر قیمت سایر نوبرانه‌ها نیست. در بازار خرده فروشی هرکیلوگرم گیلاس سیاه(بنابر کیفیت) به نرخ 25تا 40هزار و گیلاس رنگی با قیمت 17تا 30هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

قیمت زردآلو نیز از 6تا 12هزار و نرخ قیسی از 10تا 15هزار تومان در بازار مصرف در نوسان است. همچنین با وجود رشد عرضه توت فرنگی قیمت این میوه نوبرانه در بازار همچنان بالا مانده و هر کیلوگرم توت فرنگی بنابر کیفیت با قیمت 8تا 20هزار و هلو با قیمت 12تا 18هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم طالبی 4تا 6هزار، خربزه 5تا 7هزار، موز 7تا 8هزار و 500، کیوی 6هزار و 500و هندوانه 2هزار و 800تا 3هزار و 200تومان است.

در بازار سبزیجات نیز نرخ هر کیلوگرم کاهوی رسمی 2هزار و 500تا 3هزار، فلفل دلمه 4هزار و 500، فلفل دلمه رنگی 8هزار و 500، لوبیا سبز 4هزار و 300، کرفس 3هزار و 200، خیار درختی 3هزار و 200، خیار بوته‌ای 3هزار و 700، هویج 2هزار و 200، گوجه فرنگی گلخانه‌ای 3هزار و 500و گوجه فرنگی نورس 2هزار و 200تا 2هزار و 500و سیب زمینی و پیاز 2هزار تومان است.

  • قیمت‌گذاری 3نرخی میوه و سبزی

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اشاره به تأثیر‌پذیری بازار میوه از کاهش عرضه، گفت: هر سال، سیاه بهار میوه موجب کاهش عرضه میوه به بازار می‌شود اما امسال فراوانی تولید میوه را شاهد هستیم. اسدالله کارگر، با بیان اینکه میوه و تره بار نرخ مصوب ندارد و قیمت‌گذاری آن تابع نظام عرضه و تقاضا و کیفیت محصول است، افزود: اگرچه اتحادیه قیمت سقف و کف را بنابر کیفیت میوه و سبزی و در3سطح قیمتی تعیین و ابلاغ می‌کند اماعامل اصلی تعیین نرخ این اقلام در میدان مرکزی میوه و تره بار قیمت آن در مبدأ و میزان عرضه و تقاضاست.

به گفته او اگرچه قیمت میوه و سبزی هفتگی تعیین و ابلاغ می‌شود اما نرخ میوه هر 2روز یک‌بار از میزان و قیمت عرضه در مبدأ تولید تأثیر می‌پذیرد. او افزود: مثلا وقتی میوه فروش با فاکتور رسمی میدان مرکزی میوه و تره بار زرد آلو را به به نرخ 8هزار تومان خریداری کرده و باید با احتساب سود حداکثر 35درصدی مصوب خرده فروشی به مصرف‌کننده عرضه کند اما 2روز بعد قیمت زردآلو به 4هزار تومان کاهش می‌یابد، فروشنده قادر به کم کردن قیمت فروش نیست.

  • بی‌ثباتی نرخ میوه و سبزی

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با بیان اینکه به‌رغم بازرسی اصناف، اتحادیه و تعزیرات بر بازار خرده فروشی میوه و تره بار، نوسان قیمت این اقلام بنابر کیفیت و میزان عرضه زیاد است، گفت: این امر باعث می‌شود تعادل قیمتی این اقلام در بازار خرده فروشی ظرف 2تا 3روز به هم بخورد و فروشنده میوه(مغازه ‌دار) که میوه را طبق فاکتور میدان مرکزی میوه و تره بار خریداری کرده حاضر به فروش آن با قیمت پایین‌تر نیست.

کارگر با رد افزایش 100درصدی قیمت میوه و سبزی از میدان مرکزی میوه و تره بار تا سطح خرده فروشی، افزود: اگرچه تغییرات آب و هوایی موجب سرمازدگی بخشی از میوه‌های سردرختی شده اما نه‌تنها مشکلی برای تأمین انواع میوه و سبزی نداریم بلکه فراوانی عرضه میوه‌های فصل را شاهد هستیم.

او درباره قیمت‌های نجومی برخی میوه‌های نوبرانه، گفت: به‌دلیل عرضه اندک گیلاس تابع نرخ‌گذاری اتحادیه نیست اما نرخ عمده فروشی هر کیلوگرم آن در میدان مرکزی میوه و تره بار بین 12تا 20هزار تومان است، نرخ هلو نیز بین 5تا 8هزار و زرد آلو 3تا 14هزار تومان است. قیسی هنوز به‌طور مشهود در میدان مرکزی میوه و تره‌بار عرضه نشده است.

کارگر در مورد نرخ توت در میدان مرکزی میوه و تره بار نیز گفت: در مجموع 3 نوع توت در میدان مرکزی میوه و تره بار عرضه می‌شود که نرخ هر کیلوگرم توت سفید 4تا 8هزار، توت فرنگی کرج 5تا 16هزار و توت فرنگی گرگان از 4تا 10هزار تومان در نوسان است. به گفته او نرخ هر کیلوگرم خیار رسمی نیز هزار و 200تا 3هزار، خیار گلخانه‌ای هزار تا 2هزار و 500و هندوانه 800تا 2هزار و 200تومان است.

  • میوه و سبزی «لوکس و گران» نخرید

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با انتقاد از برخی مطالب مطرح شده در مورد نرخ چند هزار تومانی میوه‌های نوبرانه، گفت: در گذشته خبرهایی مبنی بر قیمت 100تا 200هزار تومانی نوبرانه‌های چغاله بادام و گوجه سبز منتشر شد که اگرچه منکر این اخبار نیستیم اما چنین قیمت‌هایی در فروشگاه‌های سطح شهر و زیرنظر اتحادیه نبوده است.

همچنین فروش نوبرانه‌ها با قیمت‌های مذکور در اینگونه مراکز نمی‌تواند مبنای درستی برای سنجش میزان قیمت آن در بازار خرده فروشی باشد، زیرا قیمت‌خرده فروشی انواع میوه و سبزی از میدان مرکزی میوه و تره بار تا واحدهای صنفی سطح شهر به‌طور مداوم رصد می‌شود. کارگر با اشاره به اینکه اتفاق مزبور دربرخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رخ داده که ما نیز به آن انتقاد داریم و اصلا تحت نظارت اتحادیه نیست، افزود:

عملکرد مغازه‌های میوه فروشی تا 95درصد تحت نظارت بازرسان اتحادیه، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی است اما وقتی در فروشگاه‌های مذکور100گرم سبزی پاک کرده را در ظروف یک‌بار مصرف بسته بندی و با نرخ بسیار بالا به مشتریان عرضه می‌کنند، اتحادیه بی‌تقصیر است و ما نیز با این گرانفروشی میوه و سبزی لوکس(لاکچری) به شدت مخالف هستیم. او با بیان اینکه اکنون بازار انواع سبزی و صیفی از نظر عرضه و تقاضا به تعادل رسیده است، گفت:

در اوایل‌ماه مبارک رمضان به‌دلیل کاهش عرضه قیمت برخی انواع سبزی خوردن گران شد، زیرا مثلا ریحون و ترخون از اصفهان وتربچه از شمال کشور به تهران منتقل می‌شد که این امر موجب افزایش هزینه و بالا رفتن قیمت سبزی خوردن شد. اما اکنون انواع سبزی خوردن حتی ریحون و ترخون و تربچه از مزارع اطراف تهران تأمین می‌شود و جوابگوی نیاز بازار مصرف است.

کارگر با تأکید بر اینکه سود قانونی خرده فروشی میوه، سبزی و صیفی برای عرضه‌کنندگان خرد30درصد است که بنابر نوع محصول و افزایش ضایعات آن به هنگام عرضه این نرخ حداکثر به 35درصد می‌رسد، افزود: با توجه به تنوع کیفیت و میزان ضایعات میوه در سطح میادین میوه و تره بار و واحدهای خرده فروشی، سود خالص فروشندگان خرد میوه و سبزی در سطح بازار حداکثر به ۸.۵ درصد می‌رسد.

کد خبر 407169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha