همشهری آنلاین: با رای عدم اعتماد پارلمان اسپانیا به ماریانو راخوی نخست‌وزیر این کشور، سرانجام آقای راخوی پس از شش سال از قدرت برکنار شد و پدرو سانچز رقیب او از حزب چپ سوسیالیست، به مقام نخست‌وزیری رسید.

نخست وزیر اسپانیا از قدرت برکنار و پدرو سانچز سوسیالیست جانشین او شد

به گزارش يورونيزو، این رای گیری بامداد جمعه ساعت ۱۱:۳۰ انجام شد و ۱۸۰ نماینده از مجموع ۳۵۰ نمایندۀ حاضر در پارلمان، به طرح عدم اعتماد رای مثبت دادند.

آقای راخوی که خود نیز در صحن پارلمان حاضر شده بود، پیش از آغاز رای‌گیری، مقابل نمایندگان به شکست خود اعتراف کرد و گفت: «فعالیت به عنوان رئیس دولت اسپانیا برای من افتخاری بود. برای آیندۀ اسپانیا آرزوی موفقیت می‌کنم.»

او افزود: «می‌توان این را پیش‌بینی کرد که رای عدم اعتماد تصویب خواهد شد و به این ترتیب پدرو سانچز رئیس جدید دولت خواهد شد.» او به رقیب خود تبریک گفت.

نشست روز جمعۀ پارلمان پس از آن برگزار شد که با مجرم شناخته شدن ۲۹ تن از اعضای پیشین حزب او (حزب مردم) از سوی دادگاه، رهبر حزب رقیب (حزب سوسیالیست) خواستار برکناری آقای راخوی از مقام نخست وزیر شد و بر این اساس، موضوع رای عدم اعتماد به او را در صحن پارلمان مطرح کرد.

یک روز پیش از این، پنج نمایندۀ حزب ملی‌گرای باسک و همچنین نمایندگان کاتالونیا اعلام کردند که در این رای‌گیری، در کنار ۸۴ نمایندۀ حزب سوسیالیست خواهند بود.

آقای راخوی ۶۳ ساله از دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی بر مسند قدرت است.

قضات پروندۀ فساد مالی حزب مردم که در اسپانیا به «گورتل» مشهور است اعلام کرده‌اند که این حزب مردم با دستکاری اسناد، از منابعی که توسط شهرداران جمع آوری می‌شد بهره می‌برده‌اند. دادگاه حزب مردم را محکوم به پرداخت ۲۵۰ هزار یورو کرد و این حکم فرصت را در اختیار رقبای آقای راخوی برای سرزنش او قرار داد.

کد خبر 407019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha