سید محمد فخار -خبرنگار: نحوه اجرای طرح ترافیک جدید تهران طی ماه‌های اخیر بارها از سوی رسانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی و از روز سه‌شنبه اول خرداد به شکل کاملا رسمی با متخلفان برخورد شده است. بدین‌ترتیب امروز پنجشنبه ۳خرداد، نخستین روز تعطیل رسمی طرح است.

ترافیک

 اما این طرح طی 2هفته اخیر موجب افزایش ترددهای شهری در محدوده‌ مرکزی شهر شد.جریان اطلاع‌رسانی طرح ترافیک جدید از بهمن 96آغاز شد و از همان روزهای نخست این موضوع مطرح بود که طرح ترافیک جدید در روزهای پنجشنبه تعطیل باشد.

بر مبنای همین تصمیم، شورای ترافیک تهران و شورای شهر در اقدامی مشترک، طرح را تصویب کردند و الگوی تعطیلی پنجشنبه‌ها اجرایی شد. اما این نکته همزمان با تعطیلی طرح در محدوده زوج و فرد بود و انبوهی از خودروها را به مرکز شهر کشاند.

طی جریان تصویب این طرح، پلیس راهور، وزارت کشور، استانداری تهران و شهرداری تهران همصدا شدند تا روزهای پنجشنبه از شمول طرح ترافیک خارج و محدودیت زوج و فرد نیز برای کلیه خودروها برداشته شود. مبنای این تصمیم مشترک نیز چنین اعلام شد: «با توجه به رایگان شدن تردد در روزهای پنجشنبه، قاعدتا بخشی از تقاضای ورود به محدوده، از روزهای شنبه تا چهارشنبه به روزهای پنجشنبه منتقل خواهد شد که ترافیک روزهای کاری هفته را سبک خواهد کرد.

طبق برآوردها و گزارش‌ها، متوسط تقاضای شهروندان برای ورود به محدوده طرح، کمتر از 50روز در سال بوده است و اکثرا در حد کفایت و نیاز وارد محدوده شده‌اند. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود تسهیلات درنظرگرفته شده برای روزهای پنجشنبه، عملا بخش قابل توجهی از نیاز شهروندان را برآورده و به کاهش نسبی ترافیک در روزهای کاری کمک کند.»

علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران در این‌باره می‌گوید: بیشتر کشورهایی که تجربه اجرای طرح‌های مشابه را دارند، در روزهای پنجشنبه به‌کلی محدودیت‌های طرح ترافیک برداشته می‌شود و در روزی که اغلب مدارس و ادارات تعطیل هستند، امکان دسترسی رایگان شهروندان به محدوده‌های مرکزی شهر فراهم می‌شود. با این تغییر، هم انگیزه برای ورود به محدوده برای روزهای شنبه تا چهارشنبه کاهش می‌یابد و هم ترافیک سنگین ساعات بعد از ظهر پنجشنبه‌ها، در طول ساعات صبح تا عصر توزیع و روان می‌شود.

  • ترافیک؛ محصول پنجشنبه‌های اخیر

حجم ترافیک در ‌پنجشنبه 2هفته اخیر که محدودیت ترافیکی در شهر اجرا نمی‌شد، افزایش قابل توجهی داشت. گزارش پلیس راهور تهران بزرگ در این‌باره نشان داد که پس از تعطیلی همزمان طرح ترافیک و زوج و فرد، تردد و حجم بار ترافیکی در مناطق مرکزی شهر نسبت به پنجشنبه هفته‌های قبلی بیشتر شده و عوامل پلیس راهور در معابر حضور بیشتری یافتند تا نسبت به روان‌سازی ترافیک اقدام کنند.

مشاهدات خبرنگار همشهری نیز نشان داد ترافیک در محدوده میدان بهارستان و خیابان‌های خیام، مولوی، امام خمینی(ره)، سعدی و لاله‌زار به واسطه وجود مراکز خرید فراوان و آزادی تردد همه خودروهای شهر، از 9صبح گسترده و به شکل پیچیده‌ای تا ساعات عصر ادامه داشت.

حسین ساعدیان کارشناس حمل ونقل شهری اما درباره تجربه جهانی طرح جدید می‌گوید: یکی از موضوعاتی که در ابتدای طراحی طرح ترافیک جدید مطرح بود، مقایسه طرح 38ساله و قدیمی ترافیک با تجربه‌های جهانی در این زمینه بود. به گفته این کارشناس، طرح موجود از اساس با تجربه جهانی متفاوت بود به این خاطر که روزهای عدم‌اجرای طرح تهران فقط یک روز(جمعه) تعطیل بود اما در خارج از کشور، روزهای شنبه و یکشنبه طرح اجرا نمی‌شود و این فرصتی برای شهروندان است که در روزهای آزاد، بخش‌های فراموش شده شهری را بتوانند با وسایل نقلیه مجاز بگردند تا حیات به فضای شهری ممنوعه برگردد.

  • کاهش ترافیک؛ مهم‌ترین هدف طرح

طرح ترافیک جدید تهران قرار بوده در مهم‌ترین بخش، موجب کاهش ترافیک در مرکز شهر شود. امیر جعفرپور،کارشناس حوزه حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری در این‌باره می‌گوید: طرح ترافیک جدید تا حدی با آنچه در ۴۰ سال پیش رایج بوده متفاوت است و دو هدف کلی را دنبال می‌کند؛ نخستین هدف پاک نگه داشتن محدوده مرکز شهر به واسطه کاهش تردد و دومین هدف کاهش میزان ترافیک به واسطه منع ورود نیمی از خودرو‌های آلاینده به محدوده طرح ترافیک است.

طی مطالعات صورت گرفته باید از تردد خودرو‌های کاربراتوری در مرکز شهر کاسته شود. هر چند که این خودرو‌ها کسر کوچکی از خودروهای شهر تهران را تشکیل می‌دهند چرا که توانایی خودرو‌های کاربراتوری در ایجاد آلاینده‌های زیست‌محیطی چندین برابر خودرو‌های انژکتوری و نسل جدید است. در این راه ترتیباتی فراهم شد تا خودروهای کاربراتوری برای تردد، مراحل سختگیرانه‌تری همچون معاینه فنی برتر را پشت سر بگذارند و تا حد ممکن نتوانند آزادانه در محدوده طرح ترافیک تردد کنند.

کد خبر 406403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha