چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۶ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

ترجمه: راحله فاضلی دون کیشوت عنوان سریالی است که از روز سه‌شنبه 4 دی هر روز ساعت 14 از شبکه چهارم سیما پخش می‌شود. این سریال در قالب 5 قسمت 50 دقیقه‌ای به روی آنتن می‌رود.

مجموعه دون کیشوت ساخته مانوئل گوتیه رس آراگون، کارگردان، نویسنده ، بازیگر و تهیه‌کننده اسپانیایی‌ است که در سال 1991 تولید آن به پایان رسید و سال 1992 پخش شد. آراگون در این سریال 310 دقیقه‌ای 5 قسمتی، بخش اول رمان معروف دون کیشوت اثر میگل د سروانتس را به تصویر کشیده است. فرناندو ری، بازیگر سرشناس اسپانیایی نقش قهرمان داستان یعنی دون کیشوت را ایفا کرده است و آلفردو لاندا، فرانسیسکو مرینو، مانوئل الکساندر و اما پنلا از دیگر بازیگران این مجموعه هستند که بازی در کنار فرناندو ری را تجربه کرده‌اند.

دون کیشوت یکی از تجربه‌های موفق آراگون به حساب می‌آید و کسب3 جایزه از جمله جایزه tp de oro در سال 1993 نشان دهنده این موضوع است. این هنرمند اسپانیایی توانایی‌اش در عرصه‌های مختلف سینما را محک زده  که حاصل آن دریافت 20 جایزه است. برای نمونه، فیلم زندگی بعدی تو در سال 2004 نامزد دریافت جایزه خرس طلایی برلین شد و سال 2005 جایزه turia را دریافت کرد. فیلم‌های دوراندیش‌ها، چیزهایی که در هاوانا به جا گذاشتم، نیمه بهشت و شیاطین در باغ نیز دیگر ساخته‌های آراگون هستند که جوایزی کسب کرده‌اند.

میگل د سروانتس دراواخر قرن شانزدهم، زندگی دون کیشوت، نجیب‌زاده اهل لامانچا را در قالب یک رمان نوشت که بعدها به یکی از آثار مطرح تاریخ ادبیات جهان تبدیل شد. دون کیشوت یک نجیب‌زاده روستایی‌ است که دنیایش در کتاب هایش محصور شده و پس از مطالعه کتاب‌های بی‌شمار در باره شوالیه گری، خود را شوالیه‌ای می‌بیند که قصد دارد روح جوانمردی را در دنیای اطرافش زنده کند. 

 آراگون نیز مانند بسیاری از اهالی سینما، این اثر هموطنش را دست مایه ساخت یک سریال دانسته و با بازی گرفتن از بازیگری چون فرناندو ری توانسته این شخصیت را به تصویر بکشد. البته او یک بار دیگر نیز در سال 2003 به سراغ دون کیشوت رفت اما ساخت قسمت دوم رمان، تجربه‌ای کاملا متفاوت بود زیرا او این بار با حضور بازیگرانی کاملا متفاوت، فیلمی 2 ساعته ساخت که خوان لوییس گالیاردو، نقش دون کیشوت آن را ایفا کرد.

بدون شک حضور فرناندو ری در سریال دون کیشوت یکی از نقاط قوت آن است که بیننده را به تماشا  ترغیب می‌کند. او که در رادیو، تلویزیون و سینمای اسپانیا نامی شناخته شده است توانست خود را به‌عنوان چهره‌ای بین‌المللی مطرح کند و همکاری اش با لوییس بونوئل طی سال‌های 1960 تا 1970، دوره درخشان بازیگری اش بود.

نکته جالب این که فرناندو ری 4 بار بازی در اقتباس‌های مختلف دون کیشوت را امتحان کرد که آخرین آن ساخته اورسون ولز بود. ری در سریال دون کیشوت ساخته آراگون خوش درخشید و 3 جایزه را از آن خود کرد تا در کنار جوایزی که از جشنواره‌هایی مانند سن سباستین و کن دریافت کرده بود، کلکسیون افتخاراتش را کامل کند.

به‌نظر می‌رسد تماشای این سریال نه تنها بهانه خوبی برای تماشای هنرنمایی این بازیگر است بلکه گریزی‌ است به دنیای شوالیه سرگردانی که از واقعیت فاصله گرفته و در دنیای خیالی اش سیر می‌کند؛ دنیایی که او را موظف کرده برای برقراری صلح و عدالت و عشق قیام کند.

 imdb.com

کد خبر 40553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز