یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

ترجمه فرانک فراهانی جم: مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی مدتی است که شاهد پخش مجموعه‌ای به نام" امپراطور دریا "از شبکه سوم سیما هستند.

موفقیت این سریال در جذب مخاطبان سبب شده است، این مجموعه کره‌ای هم مانند مجموعه تلویزیونی جواهری در قصر، به عنوان یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی معرفی شود. "امپراطور دریا" با دربرداشتن مفاهیم درام و تا حدودی رزمی جلوه‌های تصویر بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی را در قالب یک داستانی تاریخی به تصویر کشیده است و توانسته است بسیاری از جوایز بین‌المللی را به خود اختصاص دهد. مجموعه تلویزیونی" امپراطور دریا" شامل 51قسمت است که توسط شرکت معروف KBSتهیه شده است.

اگر شما هم از آن دسته از مخاطبان طرفدار مجموعه‌های تلویزیونی کره‌ای هستید و تا به حال موفق به تماشای این مجموعه نشده‌اید، از شما دعوت می‌کنیم از این هفته روزهای‌ سه‌شنبه ساعت8 و 15دقیقه به تماشای این مجموعه زیبا بنشینید.

منظور از" امپراطور دریا "در این داستان، تاریخی است که جنگجویی یانگ بوم به خاطر زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه و مداوم  برای ایجاد امنیت  در مرزآبی کشورهای کره، چین و ژاپن به خرج داد و به عنوان خدای دریا شناخته شد. او قهرمان شجاعی بود که زندگی در دریا در و جود وذات او نهفته بود وجزء جدایی‌ناپذیر زندگی‌اش محسوب می‌شد.

دوره جوسیون که در بردارنده محدوده زمانی بین سال‌های 1910- 1392 بوده است یکی از محبوب‌ترین دوره‌های تاریخی کشور کره است و به همین جهت داستان‌های و مجموعه‌های تلویزیونی یا سینمایی که به نوعی به این دوره اشاره می‌کنند بسیار مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند چرا که  چنین نمایشنامه‌ها و فیلمنامه‌هایی حاوی مفاهیم ارزشمندی درباره تاریخ کشور کره هستند،که از یک سو به دلیل داشتن محتوایی غنی و از سوی دیگر به دلیل آشنایی عموم مردم با حوادث و رویدادهای تاریخی  در کشور کره یادآور بسیاری از دلاوری‌هاو قهرمانی‌های اسطوره‌های تاریخی خواهند بود. یکی از محبوب‌ترین داستان‌های مردمی و قصه‌های عامیانه و همچنین بسیاری از شخصیت‌های معروف تاریخی و اسطوره‌ها نخستین‌بار در دوره جوسیون مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که بسیاری از مردم این کشور به شنیدن این داستان‌ها عادت کرده بودند . بنابراین اغلب آنها احساس می‌کردند که از این پس شنونده قصه‌های تاریخی جدیدی باشند. اگرچه به تصویر کشیدن تاریخ در قالب برنامه‌های تلویزیونی و سیر پدیده‌های تاریخی به همراه مجموعه‌های نمایشی را بارها تجربه کرده‌اند اما باید پذیرفت که هرچه برنامه‌هایی که با عنوان گذری بر تاریخ کشورها ساخته شده است به واقعیت‌های زندگی امروزی ، نزدیک‌تر باشد تاثیرگذاری آنها از نظر سیاسی به مراتب بیشتر خواهد بود. مجموعه تلویزیونی «امپراطور دریا» نیز داستانی افسانه‌ای یانگ‌بوم (خدای دریا) را به تصویر می‌کشد و حوادث و وقایع مربوط به حکومت‌های جمهوری مختلف در کشور کره از دهه 80میلادی را تا به امروز مورد بررسی قرار می‌دهد. اگرچه نمی‌توان مجموعه‌هایی مانند «امپراطور دریا» را نمایش‌هایی صرفا تاریخی به شمار آورد اما می‌توان آنها را به نوعی نمایشنامه‌های سیاسی تکامل یافته که براساس روایت‌های تاریخی نوشته شده‌اند محسوب کرد که گاهی  مورد انتقاد مورخان نیز قرار گرفته‌اند.

سوء استفاده از شهرت قهرمانان
کره‌ای‌ها از زندگی پادشاهان دوره جوسیون دل‌خوشی ندارند اما هریک از تهیه‌کنندگان معتبر کره‌ای برای روایت تاریخی آن سالها  روشهای متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. شرکت کره‌ای MBC  با موردتوجه قراردن قهرمانان افسانه‌ای که نزد عامه مردم از محبوبیت‌ خاصی برخوردار بوده‌اند عصر جدیدی را در نمایشنامه‌نویسی تاریخی بنیان گذاری کرده است. موسسه  هنری KBS نیز با پرداختن به حکومت‌های پادشاهی از آغاز تاکنون مسیر تفاوتی را در پیش گرفته است. مجموعه تلویزیونی "امپراطور دریا "نیز مجموعه‌ای از تولیدات این موسسه هنری است که یکی از تاثیرگذارترین افسانه‌های قرن نهم در کشور کره را به تصویر می‌کشد و به این ترتیب با استفاده از اصول جدید نمایشنامه‌نویسی و بهره‌بردن  از ارزش‌های نوین تولیدات  برنامه‌های تلویزیونی، جوانان کره‌ای را با افسانه‌های کهن تاریخی آشنا می‌سازد.

سریال" امپرطور دریا" جزئیات بیشتری از این 3دوره پادشاهی را بازگو می‌کند که کمتر در دیگر تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشور کره  از آن صحبت شده است. جوجیریو در شمال، شیلا در جنوب شرقی و بیکجه در شمال غربی سه حکومت پادشاهی هستند که در این فیلمنامه به آنها پرداخته شده است. یکی از مهمترین علل موفقیت این سریال استفاده از حوادث این 3دوره برای انعکاس تعصبات منطقه‌ای کنونی در اوضاع سیاسی و اجتماعی کره است که ناشی از اختلافاتی و درگیری‌های مربوط به این 3دوره بوده است. شیلا با به سلطه درآوردن حکومت پادشاهی گایاراواسط قرن ششم اتحاد میان 2حکومت دیگر کشور را غیرممکن ساخت و به همین علت با متحد شدن حکومت شیلا و سلسله تنگ در چین، این دو حکومت در برابر دیگر حکومت‌های کشور کره به پا خواستند و در اواسط قرن هفتم عصر جدیدی را در پادشاهی کره بنا نهادند. گسترش ارتش بزرگ حکومت شیلا زمینه مناسبی را برای عمیق‌تر شدن شکاف میان اشراف زاده‌ها و مردم عادی ایجاد کرد. روش حکومت شیلا پیامدهای ناگواری را برای مردم عادی کره به همراه داشت که آثار و نتایج آن حتی در دوره جوسیون نیز به وضوح قابل مشاهده بود. اگرچه این شرایط به مرور زمان تا حدودی تعدیل شد اما شرایط دشواری را برای مردم ایجاد کرد و به این ترتیب گروهی از آنها که از توانایی مالی مناسبی برای پرداخت مالیاتی برخوردار نبودند مجبور بودند در روستاهای اطراف که برای تامین آذوقه مورد نیاز اشراف‌زادگان و نجیب‌زادگان ،‌ خدمت کنند.

نبردی از نوع عاطفی
یانگ بوم یکی از افراد با استعدادی بود که در بخش کشتی‌سازی فعالیت می‌کرد و نزد بسیاری از مردم به شمشیر زنی توانا شهرت داشت او همراه دوستش یونگ هوا این، دوران جوانیشان را در جزیره کوچکی در نزدیکی نام همیر یکی از بهترین مناطق کشتی‌سازی و تعمیرکشتی در کره سپری کردند. این 2نفر جنگجویان بسیار توانمندی بودند و یونگ‌هوا این علاوه بر این در شنا نیز مهارت داشت.

آنها در جوانی تصمیم گرفتند به چین سفر کنند تا بتوانند با پیوستن  به نیروی ارتش از مهارت‌های رزمی خود استفاده کنند. اما عضویت در ارتش چین نیز برای یانگ بوم احساس رضایت در پی نداشت. و زندگی گذشته در حکومت شیلا  محدودیت‌های بسیاری را برای او ایجاد کرده بود.یانگ بوم  در رویاها خود را فرد بازرگانی تصور می‌کرد که زندگی‌اش را بر روی دریا سپری می‌کرد و تمام وقت و نیروی خود را به تجارت و یافتن مسیرهای تجاری جدید برای ایجاد ارتباط میان کشورها اختصاص داده بود. پس از آن فعالیت‌های تجاری مردم کره در حکومت تنگ در چین افزایش پیدا کرد و فرصت مناسبی برای یانگ بوم فراهم شد تا اصول و فنون تجارت را بیاموزد اما  کره‌ای‌ها که در چین او را ملاقات می‌کنند به اصرار او را به زادگاه خودش باز می گردانند.

پس از بازگشت، پادشاه، یانگ‌بوم را به عضویت نیروی دریایی کشور در می‌آورد و از او می‌خواهد پادگاهی را برای محافظت از کشور در مرزهای آبی ایجاد می‌کند.
منطقه آزاد تجاری تحت کنترل او یکی از امن‌ترین مسیرهای تجاری می‌شود که فعالیت دزدان دریایی و فعالیت‌های غیر مجاز آب‌ها را با محدودیت مواجه می‌سازد و پس از این موفقیت اولین مسیر تجاری میان 3کشور کره، چین و ژاپن ایجاد می‌شود. یانگ بوم تغییر در وضعیت سیاسی حکومت شیلا در این دهه نقش بسیار چشمگیری داشته است و اگر لحظاتی به کارهای مهمی که او در این دوران مسئولیت انجام آنها را برعهده داشته است بیاندیشیم تصویر بزرگ‌تری ازخدمات ارزشمند او خواهیم داشت. در فاصله زمانی بین سالهای 800 تا875 هفت پادشاه در سلسله شیلا بر کشور کره حکومت کردند. اختلافات درگیری‌هایی میان اشراف زاده‌ها و دو طایفه حکومتی دیگربه وجود می آید.

گروهی از آنها می‌خواستند کشور به روش متفاوت ازگذشته  اداره شود و در مقابل گروه دیگر خواهان عدم ایجاد تغییر در شیوه حکومتی کشور بودند. وقتی یانگ بوم خودش را درگیر سیاست‌های  کاخ و دربار می‌کند،‌طایفه‌های حکومتی کشور با سپر بلا قراردادن او،برای رسیدن به اهداف خودشان  از یانگ بوم سوء استفاده می‌کنند. اگرچه یانگ بوم در میان مردم ژاپن وچین به عنوان خدای دریا شناخته شده است اما دیدگاه مردم کره نسبت به او اندکی متفاوت است.

همه ما می‌دانیم که تاریخ توسط فاتحان میدان‌های جنگ نوشته می‌شود  اما فیلم نامه‌ها یا  نمایشنامه‌های تاریخی توسط مردم و اغلب به منظور رسیدن به هدفی که در ذهن نویسنده مطرح است و همچنین با توجه به عقاید و نظریات شخصی نوشته می‌شود.

switchfilm.net

کد خبر 36229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز