دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل موزه‌های کشور از بازسازی موزه ایران باستان بعد از ۸۰ سال خبر داد و مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های جهانی نیز گفت از بودجه ۱۸ میلیادری تخت جمشید و پاسارگاد فقط ۱۰ میلیارد پرداخت شده است.

نشست مدیران میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری روز جهانی موزه‌ها و گرامی‌داشت هفته میراث فرهنگی با حضور محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور)، فرهاد نظری (مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی)، محمدرضا کارگر (مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی)، هادی احمدی (سرپرست دفتر حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی) و فرهاد عزیزی (مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی) امروز (یکشنبه 23 اردیبهشت‌ماه) برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدحسن طالبیان با اشاره به شعار جهانی ایکوم که ارتباطات خلاق و نوین موزه‌هاست، گفت: به نظر می‌رسد این شعار بحث‌های مفهومی به دنبال دارد. در سال جاری اداره کل موزه‌ها تلاش می‌کند تا عدم گسترش و فراگیر نبودن موزه‌ها را در بین اقشار مختلف جامعه پیگیری کند و مسلماً مشارکت بخش خصوصی می‌تواند به این مسئله کمک کند.

  • تأکید مؤکد بر راه‌اندازی بخش نرم‌افزاری موزه‌ها

او با اشاره به اینکه توجه به بخش نرم‌افزاری موزه‌ها در در اولویت است، ادامه داد: امسال رویکرد جدید ما همانطور که آقای مونسان هم تأکید داشتند توجه ویژه به بخش نرم‌افزاری در موزه‌هاست تا حدی که بتوانیم بلیت‌فروشی‌ها و تمام خدمات الکترونیکی را در بخش نرم‌افزاری راه‌اندازی کنیم. اداره کل موزه‌ها تکلیف دارد به‌طور قطع این کار را انجام دهد و حتی اگر لازم باشد اعتبارات را جابجا کند تا این کار حتماً صورت گیرد.

  • ثبت اموال موزه‌ها در سامانه جم

معاون میراث فرهنگی با اشاره به "سامانه جم" افزود: تقریباً بیشترِ 251 موزه‌ی وابسته به میراث فرهنگی در این سامانه قرار می‌گیرند و از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. وزارت امور اقتصاد و دارایی که این اشیا را ثبت می‌کند پذیرفته که هر شی‌ء که در سامانه "جام" قرار بگیرد به‌منزله ثبت در اموال دولتی است و این به دستیابی به آمار دقیق از اشیا کمک می‌کند.

طالبیان ضمن تأکید بر این نکته که همه سطوح جامعه باید بتوانند موزه‌های خودشان را داشته باشند، گفت: جامعه ورزشی، هنری و ... همه باید بتوانند موزه‌های خود را ایجاد کنند، و این می‌تواند به ارتقای سطح فرهنگی کشور کمک کند.

  • هر پنج روز، یک موزه افتتاح می‌شود

او افزود: در سال گذشته به‌طور میانگین ما هر هفته افتتاح یک موزه را داشتیم. امسال هر پنج روز یک موزه ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: بسیاری از اشیای موزه‌ای نیاز به مرمت دارند و ما در راستای حفاظت از این اشیا و اشتغال‌زایی بخش مهمی از دانشجویان این رشته تلاش داریم تا این نیروها را در قسمت‌های مرمت اشیا در موزه‌ها به کار گیریم. 100 نمایشگاه در سال 97 افتتاح خواهد شد و موزه‌های مادر در مراکز استان‌ها باید تجریبات‌شان را در اختیار این نمایشگاه بگذارند تا به درستی برگزار شود. ما فرآیند چند رشته‌ای را حتماً در موزه‌ها پیگیری می‌کنیم. همچنین امسال حدود 2 هزار پروژه‌ی مرمتی صورت می‌گیرد.

او در پایان افزود: جلسات متعددی با یگان حفاظت داشته‌ایم و حتماً به ضبط الکترونیکی محوطه‌ها توجه خواهیم داشت. مشارکت با بخش خصوصی و توجه به مناطق کمتر شناخته شده و محروم در اولویت‌ برنامه‌های ما است.

در ادامه‌ی این نشست، محمدرضا کارگر ضمن تأکید بر وضعیتِ خوب موزه‌ها در دولت جدید، گفت: وقتی ما در دولت جدید این سمت را پذیرفتیم وضعیت بدی بر موزه‌های کشور حاکم بود و ما یک طرح بسیار اورژانسی برای تمام موزه‌های کشور درنظر گرفتیم و حال احساس می‌کنیم موزه‌ها در حالت خوبی قرار گرفته‌اند.

او ادامه داد: در این دوره موزه دوران اسلامی راه‌اندازی شد و ما توانستیم در این وضعیت خاص سه نمایشگاه ارمنستان، کره جنوبی و موزه لوور را در موزه ملی داشته باشیم و این حرکت‌ها باورها را تغییر داد و تبعات سیاسی‌اش در منطقه چشمگیر بود. حال قرار است نمایشگاه موزه لوور به مدت دو ماه در موزه خراسان رضوی نیز دایر باشد. وقتی 15 هزار و 600 نفر در یک روز از موزه لوور بازدید کردند، نشان می‌دهد که مردم پیگیر هستند و اگر ما واقعاً ظرفیت‌های لازم را ایجاد کنیم مردم نیز به موضوعات فرهنگی علاقه پیدا می‌کنند.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی با تأکید بر تأسیس موزه برای تمام قشرهای جامعه گفت: ما سعی داریم تمام قشرهای جامعه موزه‌ی خود را ایجاد کنند و یکی از مهمترین مطالبات نمایندگان مجلس از مدیر سازمان، ایجاد موزه در شهرهای ایران است. ما سعی می‌کنیم بخش خصوصی بتواند بدون ضوابط شهرداری موزه‌های خود را ایجاد کند.

کارگر در پایان، خبر از بازسازی و مرمتِ کامل موزه ایران باستان پس از هشتاد سال داد.

سپس، فرهاد نظری در ادامه‌ی این نشست گفت: فعالیت‌های دفتر ثبت آثار در سال جدید، کمافی‌السابق ادامه دارد. اما امسال به دو نکته اساسی توجه خواهیم داشت: اول تغییر تلقی جامعه از مفهوم میراث فرهنگی است. همه مردم وقتی کلمه میراث فرهنگی را می‌شنوند فقط به بناهای تاریخی توجه نشان می‌دهند. این در حالی است که ما میراث زمین‌شناسی، میراث طبیعی، میراث ناملموس و ... نیز داریم که در کاتگوری میراث فرهنگی جای می‌گیرد.

مدیرکل ثبت آثار اضافه کرد: مقوله دیگر عبور کردن از فعالیت‌های روزمره و امور تکنیکی است که متأسفانه بخش زیادی از انرژی ما در این قسمت مصرف می‌شود.

طالبیان در پاسخ به این سؤال که چرا میراث فرهنگی، در مسائلی همچون دفن شهید در عرصه‌ی پاسارگاد، کشف مومیایی، احداث امام‌زاده در عرصه‌ی تخت‌ جمشید و ... که جنبه‌ی سیاسی پیدا می‌کند، یک رفتار کاملاً منفعلانه از خود نشان می‌دهد، گفت: هر کجا که مسائل کارشناسی باشد ما نظر می‌دهیم ولی وقتی مساله سیاسی شد نظر کارشناسی جایی ندارد. قرار بود این شهید در عرصه پاسارگاد دفن شود. ما کلی تلاش کردیم تا توانستیم آن را به خارج از عرصه منتقل کنیم. مگر این تلاش کمی است؟ در خصوص امامزاده در تخت جمشید در دو دهه‌ای که من در این حوزه فعالیت داشتم این اتاقک همیشه حضور داشته ولی اتفاقاتی رخ می‌دهد که یک شبه این امامزاده بزرگ می‌شود. سندی هم که قابل ارائه باشد وجود ندارد.

معاون میراث فرهنگی درخصوص مسئله‌ی مومیایی گفت: ما به‌طور کل، با تولیت امام‌زاده‌ها این قبیل گرفتاری‌ها را داریم. هر گاه توسعه عمرانی اتفاق بیفتد چنین پیشامدهایی هم رخ می‌دهد.

  • از بودجه‌ی 18 میلیاردی تخت‌جمشید و پاسارگاد، فقط 10 میلیارد پرداخت شده

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی در پاسخ به این سؤال که رقم دقیق بودجه‌ی تخت جمشید در سال 1396 چقدر بوده و اینکه آینده‌ی مدیریتیِ این پایگاه چگونه خواهد بود، اظهار داشت: مدیریت آقای حمید فدایی موقتی است و ما در حال حاضر، دو، سه نفر را برای مدیریت جدید پایگاه تخت جمشید کاندیدا کرده‌ایم. درخصوص بودجه‌ها، باید توجه داشت که اعتبارات تخت جمشید و پاسارگاد یکی است.

فرهاد عزیزی ادامه داد: در سال 96، مصوب اعتباراتِ تخت جمشید و پاسارگاد 18 میلیارد بود و از این مبلغ، فقط 10 میلیارد تا به اینجا به ما داده شد و قرار است تا آخر شهریورماه کل بودجه تخصیص داده شود.

کارگر در پاسخ به این سوال که اقدامات لازم برای تأسیس موزه‌ خصوصی چیست، گفت: شعار ما همیشه این بوده که میراث فرهنگی باید از طریق مردم حفظ و نگهداری شود. آثار باارزشی در دست مردم است اما همیشه یک واهمه‌ای وجود داشته که اگر ما این آثار را به دولت اعلام کنیم ممکن است دولت آنها را مالِ خود کند، درحالی‌که نباید اینگونه نباشد.

  • بخش خصوصی می‌تواند موزه‌هایش را با تعرفه‌های فرهنگی افتتاح کند

او افزود: ما سعی داریم با افتتاح موزه‌ها به دست بخش خصوصی این مساله را حل کنیم. بنای موزه باید از طرف بخش خصوصی اجاره یا خریداری شود و ما تمام خدمات دیگر را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. تعرفه‌های آب و برق و گاز هم تعرفه فرهنگی محسوب می‌شود که مبلغ ناچیزی است. موزه‌داران می‌توانند بلیت‌فروشی داشته باشند و هم‌چنین اقدام به دایرکردنِ مراکز رفاهی چون کافی شاپ باشند. رشد موزه‌های خصوصی در سال گذشته 120 درصد بوده است و ما در حال حاضر 64 موزه خصوصی در کشور داریم که میزان رشد آن دو برابر موزه‌های دولتی است.

  • میراث، پیگیرِ بازسازی موزه‌ی هنرهای معاصر است

کارگر همچنین در پاسخ به این سؤال که وضعیت موزه‌ی هنرهای معاصر تهران بعد از شروع عملیات مرمت و تعطیلی آن، به کجا رسیده، گفت: فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر توسط سازمان کاملاً رصد می‌شود و من امروز با آقای ملانوروزی در این باره نشستی داریم.

او گفت: در دو ماه گذشته بازدیدهایی از بخش‌های مختلف موزه ازجمله گنجینه انجام شده و استنباط من این است که همه چیز به خوبی دارد پیش می‌رود.

کد خبر 405468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha