همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان با اشاره به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافقنامه بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (برجام) اعلام کرد که موضع جدید «دونالد ترامپ» در این مورد اثری بر وضعیت روابط افغانستان و ایران نخواهد داشت.

موضع آمریکا بر روابط کابل و تهران اثری ندارد

به گزارش ایرنا، «احمد شکیب مستغنی» در کابل گفت: جمهوری اسلامی افغانستان با جمهوری اسلامی ایران روابط دوستانه و نزدیکی دارند زیرا دو کشور جدا از همسایگی دارای مراودات مشترک تاریخی به ویژه در حوزهای فرهنگی هستند.

وی گفت که روابط دوستی و همکاری با ایران برای افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار است و ما اجازه نمی دهیم که تنش روابط آمریکا و ایران باعث تقابل آنها در این کشور شود.

مستغنی گفت که افغانستان نظر به موقعیت جغرافیایی از جایگاه خوبی برای همکاری های منطقه ای برخوردار است و این جایگاه در نشست «پروسه کابل» و دیگر نشست های بین المللی بصورت آشکار تبیین شده و مورد استقبال همسایگان است.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که این کشور با آمریکا نیز روابط راهبردی و همکاری گسترده و خوبی دارد و رابطه افغانستان با هر دو کشور ادامه خواهد یافت و به اعتقاد ما افغانستان بیشتر عرصه تعامل و همکاری است.

وی که پیش از این نیز در گفت و گو با یک رسانه غربی در افغانستان مشابه همین مواضع را تشریح کرده بود ، گفت که با اجماع منطقه و جهانی که درباره نقش افغانستان وجود دارد، امیدواریم که دید کشورها در قبال افغانستان دیدگاه مشترک و مبتنی به همکاری باشد و فکر می کنیم چنین رویدادهایی تاثیرات ناگواری بر افغانستان نخواهد داشت.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته با نادیده گرفتن تعهدات بین المللی کشورش و بدون توجه به انتظارات همپیمانان این کشور خروج یک طرفه خود را از توافق نامه برجام اعلام کرد که از سوی اغلب کشورهای جهان و نهادهای بین المللی به ویژه کشورهای اروپایی مورد انتقاد قرار گرفت.

برجام نتیجه 12 سال تلاش دیپلماسی دولت های شش کشور بزرگ جهان برای توافق با ایران در حوزه فعالیت های صلح آمیز هسته ای بود که با خروج آمریکا کشورهای روسیه ، چین ، انگستان ، فرانسه و آلمان همراه با شورای امنیت سازمان ملل به عنوان دیگر امضا کنندگان برجام بر تعهد خود به این توافق نامه تاکید کرده اند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، در پاسخ به اقدام ترامپ ، آمریکا را موجودی مزاحم در توافق نامه برجام برشمرد و از خروج آن ابراز خرسندی و از گرفتاری مردم آمریکا در حاکمیت مسئولانی غیر قابل اعتماد ابراز تاسف کرد.

کد خبر 405226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha