چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹

همشهری آنلاین: گاه شگفت‌انگیز‌ترین کشف‌های جهان تنها براساس شانس رخ می‌دهند،‌مشابه کشف جدید گروهی بین‌المللی از اخترشناسان که به صورت اتفاقی از یک یک سیاره فراخورشیدی عکاسی کرده‌اند.

ستاره

براساس گزارش ساينس الرت، اين سياره در فاصله 600 سال نوري از زمين و در مدار سيستم ستاره‌اي دوتايي به نام CS Sha در منطقه مولد ستاره‌اي در جنوب صورت فلكي آفتاب‌پرست واقع شده‌است. ستاره T Tauri در اين سيستم ستاره‌اي بسيار جوان است كه تنها دو تا سه ميليون سال سن دارد، سني مناسب براي وجود صفحه پيش‌سياره‌اي مملو از گاز و غبارهاي كيهاني كه در نهايت به شكل‌گيري يك يا چند سياره منتهي مي‌شود.

اخترشناسان دانشگاه ليدن در زمان مطالعه روي وجود يا عدم وجود اين صفحه با استفاده از ابزار SPHERE روي تلسكوپ VLT بود كه پي به وجود جرمي كوچك بردند. سيستم CS Sha داراي صفحه‌اي به نام پيراستاره‌اي است كه هردو ستاره‌اش را در بر گرفته‌است. محققان زماني كه به تصاوير ثبت شده با دقت بيشتري نگاه كردند،‌متوجه نقطه كوچك درخشاني شدند كه در خارج از اين صفحه ديده مي‌شد.

ستاره

با مقايسه اين عكس با عكسي كه 11 سال پيش توسط همين تلسكوپ ثبت شده‌بود،‌ باري ديگر متوجه وجود اين نقطه شدند و حتي توانستند اين لكه را در تصاويري كه هابل 19 سال پيش ثبت كرده نيز مشاهده كنند. از اين رو مشخص شد اين نقطه يك خطاي تصويري يا نقص فني نيست،‌پديده‌اي است كه طي گذر زمان ثابت و پايدار مانده‌است.

محققان همچنين متوجه شدند اين لكه به همراه صفحه پيراستاره‌اي حركت مي‌كند، از اين رو دريافتند بايد همنشيني براي اين سيستم دوتايي باشد. اخترشناسان هنوز از هويت واقعي اين لكه اطمينان ندارند اما احتمال مي‌دهند يك ستاره در حالت كوتوله قهوه‌اي باشد، يا يك سياره گازي بزرگ كه هنوز در حال رشد است تا زماني كه به يك ابرمشتري تبديل شود.

ليست سياره‌هاي فراخورشيدي كه تاكنون به صورت مستقيم مشاهده شده‌اند بسيار كوتاه است و اولين مشاهده مستقيم يك كوتوله قهوه‌اي در سال 2009 رخ داد،‌كشغي كه در آن زمان اخترشناسان را بسيار هيجان‌زده ساخت زيرا وجود يك كوتوله قهوه‌اي به عنوان همنشين سيستم ستاره‌اي،‌خود  پديده‌اي بسيار نادر است، چه رسد به آنكه اين جرم خود از صفحه مختص به خود نيز برخوردار باشد.