همشهری آنلاین: بازیگر برنده اسکار با انتقاد از رویکرد ملالت‌بار جشنواره کن به فیلمسازان زن، خواستار تغییر این نگرش شد و ادعا کرد سود این دگرگونی بیش و پیش از همه به صنعت سینما و در مرحله بعد به زنان می‌رسد.

کیت بلانچت

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ساوث‌چاينا مورنينگ پست، كيت بلانچت كه امسال رياست هيات داوران بخش مسابقه هفتاد و يكمين جشنواره كن را به عهده دارد، پيشينه‌اي درخشان در عرصه بازيگري داشته است. بردن دو جايزه اسكار و چند نقش‌آفريني خيره‌كننده در كنار تلاش براي بالا بردن جايگاه زنان در سينما از او چهره‌اي ساخته كه شايد بيش از همه شايسته نشستن روي صندلي رياست هيات داوران كن باشد.

بلانچت 48 ساله كه در آستان آغاز جشنواره كن 2018 وارد شهر نيس در فرانسه شده، نگاهي به تصوير گردهمايي تمام برندگان نخل طلايي در 50 سال گذشته مي‌اندازد و وقتي فقط يك زن را ميان آنها مي‌بيند، با صداي بلند مي‌گويد: «بي‌ترديد يك جاي كار مي‌لنگد.» آن فيلمساز زن كه توانسته جايزه اصلي كن را ببرد، جين كمپيون است كه بيش از دو دهه پيش با «پيانو» (1993) نخل طلايي بهترين فيلم را به دست آورد.

همزمان با اوج گرفتن رسوايي جنسي هاروي واينستين در هاليوود، مديران جشنواره كن در اقدامي كه بيشتر نمايشي به نظر مي‌رسيد، يك بانوي سرشناس را به رياست هيات داوران برگزيدند. معتبرترين رويداد فيلم و سينما در دنيا كه برخي آن را «المپيك سينمايي» توصيف مي‌كنند، همواره با انتقاد «بي‌توجهي به زنان» مواجه بود و امسال از ميان 21 فيلم حاضر در بخش مسابقه، فقط سه فيلم از كارگردان‌هاي زن براي كسب نخل طلا رقابت مي‌كنند.

اين در حالي است كه سال گذشته هم سه فيلمساز زن در بخش رسمي كن حضور داشتند. ضمن اينكه بازگشت لارس فن‌ترير دانماركي پس از حدود هفت سال غيبت به جشنواره كن از ديگر رويدادهاي شگفت‌انگيز امسال است؛ كارگرداني كه در قامت عنصر نامطلوب از فرانسه اخراج شد و در ماه‌هاي گذشته با اتهام بدرفتاري جنسي با بيورك، بازيگر «رقصنده در تاريكي» مواجه بوده است. هر چند خود فن‌ترير اتهام‌ها را رد مي‌كند.

بلانچت استراليايي كه دوازدهمين زن در مقام رياست هيات داوران كن است، درباره دگرگوني‌هاي اساسي در صنعت سينما به نفع زنان مي‌گويد: «ما قرار نيست به نقطه اول بازگرديم و از اينجا به پيش و بالا مي‌رويم. دگرگوني‌هاي اساسي و مثبت در عرصه سينما رخ مي‌دهد و كسي نمي‌تواند مانع آن شود. اين تغييرها هم به زنان سود مي‌رساند هم به تمام آنها كه در سينما فعاليت مي‌كنند.»

بازيگر برنده اسكار كه همراه همسر و چهار فرزندش نزديك لندن زندگي مي‌كند، اميدوار است واينستين به واسطه اتهام‌هايش راهي زندان شود. او هرگز در جشنواره كن برنده نشده اما سال 2014 براي بازي در يك نقش عجيب در «كارول» بسيار مورد توجه قرار گرفت.

کد خبر 404822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha