همشهری آنلاین: تمام نقشه‌های مدیران جشنواره کن برای عبور آرام از کنار جنبش‌های احقاق حقوق زنان در سینما با سخنرانی آتشین آسیا آرجنتو در مراسم اختتامیه نقش بر آب شد.

آسیا آرجنتو

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از تلگراف، بازيگر 42 ساله ايتاليايي و فرزند داريو آرجنتو، استاد سينماي وحشت كه براي اهداي جايزه بهترين بازيگر زن هفتاد و يكمين جشنواره فيلم كن روي صحنه آمده بود، در سخناني خشمگينامه پرونده هاروي واينستين را دوباره باز و از جشنواره كن به عنوان زمين بازي و شكارگاه اصلي كساني ياد كرد كه صنعت سينما را زمينه‌اي براي آزار جنسي دختران جوان مي‌دانند.

آرجنتو با اشاره به اتفاق‌هايي كه در كن براي بازيگران زن افتاده، در سكوت مرگبار سالن بزرگ لومير خطاب به حاضران گفت: «سال 1997 من 21 سال داشتم و همين‌جا در كن واينستين مرا آزار داد. اين جشنواره شكارگاه كساني چون او بوده است. بگذاريد يك پيش‌بيني بكنم؛ هاروي واينستين ديگر هرگز پايش را به اينجا نمي‌گذارد. با خفت و خواري زندگي مي‌كند و از سوي كساني طرد مي‌شود كه زماني بر جرم‌ها و جنايت‌هايش سرپوش مي‌گذاشتند.»

بازيگر سرشناس هاليوودي پا را از اين هم فراتر گذاشت و افزود: «حتي امشب اينجا در ميان شما هستند كساني كه بايد روزي پاسخگوي رفتارهاي ناشايست خودشان با زنان باشند؛ كارهايي كه ربطي به صنعت سينما ندارد. شما خودتان مي‌دانيد چه كساني هستيد و مهم‌تر اينكه ما هم شما را مي‌شناسيم و نمي‌خواهيم اجازه بدهيم ديگر اين راه را ادامه بدهيد.» در اين لحظه‌ها آوا دوورني، عضو رنگين‌پوست و آمريكايي هيات داوران هم كنار آرجنتو حضور داشت.

حاضران در مراسم اختتاميه جشنواره كن 2018 كه از بزرگان، نامداران و خوشنامان دنياي فيلم و سينما بودند، ابتدا با چشم‌هاي گرد به سخنان آسيا آرجنتو گوش دادند و در حالي كه به نظر مي‌رسيد شوكه شده‌اند، با تشويق اساسي از او استقبال كردند. پس از اين سخنراني آتشين، جايزه بهترين بازيگر زن به سامال يسليامووا، بازيگر قزاقستاني اهدا شد كه در «كوچولوي من» به كارگرداني سرگئي دوورتسوي نقش مادري تنها را ايفا كرده است.

آرجنتو مدتي پيش درباره ماجرايي كه با هاروي واينستين داشته به مجله رولينگ استون گفته بود: «فكر مي‌كردم اين اتفاق فقط براي من افتاده است. نمي‌دانستم كه اين شگرد واينستين در برخورد با تمام قربانيان بوده است.» تهيه‌كننده فاسد و بدنام هاليوودي كه به ده‌ها مورد رفتار نامناسب با زنان متهم شده، تمام اتهام را رد كرده است.

کد خبر 405966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha