جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

کمتر کسی است که در زندگی احساس شعف و شادی را تجربه نکرده باشد و چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم شادی را از اهداف خود در زندگی قرار نداده باشد.

دکور خانه

در حقیقت یکی از نیازهای بشر کاهش رنج و تجربه احساس شادی است. به همین دلیل کار و فعالیت و تبعیت از زندگی و برنامه منظم را پیشه می‌کند تا به سوی رنج کمتر و شادی بیشتر حرکت کند، اما گاهی اوقات انسان آ ن قدر در کوهی از فعالیت‌ها و برنامه‌های گوناگون غرق می‌شود که هدف اصلی خود را که دور زدن مشکلات و مصائب و رسیدن به زندگی آرامش بخش است فراموش می‌کند.

کم نیستند افرادی که از فرط پر کاری و افراط فعالیت، خانه و زندگی شان را هم فراموش می‌کنند و یادشان می‌رود که می‌شود در خانه نیز آرام گرفت و خوشبخت زیست. از آن طرف نیز کم نیستند شمار افرادی که اتاق‌های خانه برای آن‌ها، مصداقی برابر با آرامش و حتی درمان دارد؛

افرادی که هر صبح را با حاشیه‌های یک شغل پر تنش و استرس آغاز می‌کنند و به امید رهایی از تنش و دغدغه، به آپارتمان خود پناه می‌برند. رنگ‌آمیزی و بازی با رنگ‌ها در چیدمان خانه، برپایی یک ضیافت بهاری با اصول متفاوت آراستن خانه و سر و سامان دادن به اتاق خواب سه تکنیک ساده‌ای است که بوسیله آن‌ها می‌توان احساس خوشبختی را در نخستین فصل سال تجربه کرد و رویایی زیست.

  • بازی با رنگ‌ها

بازی با رنگ‌ها از فعالیت‌های سرگرم کننده و جذاب برای تجربه کردن احساس شادی در خانه و عبور از دلزدگی و خستگی‌هاست. یکی از بهترین طیف‌های رنگی برای افراد مضطرب و کسانی که با کارهای استرس زا سر و کار دارند و مدت مدیدی است که هیجان شوق و شادی را تجربه نکرده‌اند، رنگ یاسی است.

این رنگ از گروه رنگ‌های ملایم و آرامش بخش محسوب می‌شود و توصیه می‌شود، هسته کانونی اتاق نشیمن و اتاق خواب افرادی که دائم در اضطراب به سر می‌برند با این رنگ تزئین شود. برای نمونه در خانه‌هایی که مبلمان خانه به رنگ یاسی است، احساس و هیجان تنش کمتری متوجه ساکنان خانه خواهد شد. برای تثبیت و حفظ آرامش بخشی و جذابیت این رنگ باید، از محدوده رنگ‌های روشن و خنثی بیرون نرفت.

در صورتی که سطح قابل توجهی ازدیوارها در فضای اتاق نشیمن به رنگ روشن و رنگ‌های خنثی مانند بژ، سفید و خاکستری باشد، توصیه می‌شود برای تزئین اکسسوری‌ها و تجهیزات بزرگ دکوراسیونی مانند پرده و کف پوش‌ها از رنگ یاسی و طیف‌های رنگی در این محدوده کم رنگ یا پر رنگ تر استفاده شود.

نصب تابلوهایی روی دیوار با پس زمینه یاسی گلبهی رنگ، فضایی تک رنگ، آرامش بخش و رومانتیک و با شکوه را در نظر بیننده به وجود خواهد آورد. هم چنین پیشنهاد می‌شود، به جای استفاده از فرشی با رنگ غالب یاسی از فرش‌هایی استفاده کنید که رنگ پس زمینه آن‌ها خنثی و به رنگ‌های روشنی نظیر کرم و بژ باشد. سپس بخش کوچکی از یک دیوار را که بهتر است دیوار پشت کاناپه باشد، با کمک کاغذ دیواری بنفش رنگ، تزئین کنید.

فراموش نکنید، در صورتی که از اکسسوری‌های کوچک یاسی و بنفش کم رنگ برای تزئین اتاق نشیمن استفاده کنید و سرویس مبلمان هم به این رنگ باشد، اثر رنگ در اتاق نشیمن شما تقویت خواهد شد و شکوه و زیبایی را در کنار آرامش به اعضای خانه هدیه خواهد داد.

در این شیوه چیدمانی پیشنهاد می‌شود از کوسن‌هایی با رنگ‌های خنثی و آرام مانند آبی، سفید و بنفش کم رنگ برای تزئین مبلمان‌تان استفاده کنید تا سبکی رومانتیک و رویایی بر فضای خانه غالب شده و از استرس‌ها و تنش‌ها بکاهد. همچنین کوسن‌های با رنگ‌های غیر خنثی مانند سدری، مغز پسته‌ای و یشمی می‌توانند مکمل‌های مناسبی برای رنگ یاسی باشد و سرزندگی و سر سبزی را برای اعضای خانه تداعی گر شود.

  • سر و سامان دادن به اتاق خواب

بهداشت خواب از مولفه‌های تاثیر گذار بر زندگی افراد در طول روز است. تحقیقات نشان می‌دهند که بی توجهی به اصول اولیه خواب راحت و نادیده گرفتن نقش اکسسوری‌ها و تجهیزات دکوراسیونی اتاق خواب می‌تواند نقش مهمی در احساس خستگی و کسالت در طول روز داشته باشد. انتخاب روتختی مناسب و دیگر تجهیزات سرویس خواب را در اتاق‌تان برای نزدیک شدن به شادکامی جدی بگیرید.

انتخاب روتختی، کار چندان آسانی هم نیست. بسیاری از افرادی که دستی در کار خرید و فروش تجهیزات و سرویس خواب دارند، معتقدند که افراد سخت پسند، پس از انتخاب روتختی دچار دلزدگی می‌شوند و پس از مدت کوتاهی برای خریدروتختی دیگر در طرح و رنگ متفاوت به فروشگاه مراجعه می‌کنند. برخی افراد از خرید یک روتختی مناسب، صرف‌نظر می‌کنند و با یک ملحفه ساده یا یک پتوی منقش به گل و گیاه، تخت خود را تزئین می‌کنند و برخی دیگر آن قدر بر هماهنگ بودن روتختی با سایر اکسسوری‌ها حساس می‌شوند که انتخاب درست برای آن‌ها مسئله‌ای پیچیده و غیر قابل حل می‌شود.

با در نظر گرفتن دو مولفه مهم یعنی راحتی و زیبایی، می‌توان، جلوه اتاق را بدون دشواری، زیبا نشان داد. ساده ترین روش برای زیبا تر جلوه دادن اتاق تهیه یک سرویس کامل حاوی رو تختی، روبالشی، ملحفه کش دار و پاور لحاف تهیه شده از پارچه مناسب و سفید رنگ است. رنگ سفید ملحفه و رو بالشی و کاور تشک، علاوه بر این که تداعی گر حس پاکیزگی است، نمایی زیبا و دلباز را به فضای اتاق هدیه می‌بخشد، صاحبان اتاق را دلزده نمی کند و به طراوت و بزرگ نشان داده شدن فضای اتاق کمک می‌کند.

برای این که هزینه زیادی را در تزئین اتاق خواب‌تان متقبل نشوید، یک رانر طرح دار و ترمه دوزی شده با چندین کوسن هم رنگ و هماهنگ با رنگ اکسسوری‌های موجود در اتاق خواب می‌تواند سفیدی سرویس خواب را شکسته و زیبایی سرویس خواب را دو چندان کند. در حقیقت نمای داخلی اتاق خواب تحت تاثیر زیبایی کوسن‌ها قرار گرفت و تعویض آن در کوتاه مدت نیز، مشکل تعویض سرویس خواب و رو تختی را در افراد سخت سلیقه و مشکل پسند و تنوع طلب را حل خواهد کرد.

رانرهای مناسب در بازا ر، معمولا پارچه‌های مستطیلی شکلی هستند که حدود 50 سانتیمتر بلند تر از عرض تختخواب بوده و در صورتی که انواع طرح دار و با بافتی نرم انتخاب شود، زیبایی اتاق خواب و سرویس خواب را تقویت خواهند کرد. پیشنهاد می‌شود، در فصل بهار از رانرهایی منقش به گل‌های بهاری و طبیعت زیبا کمک بگیرد، و استفاده از پارچه‌ای نفیس و خوش نقش و نگار را برای زیباتر جلوه دادن فضای اتاق خواب فراموش نکنید.

  • زیبا سازی میز

بهترین محل برای قرار گرفتن لیوان‌ها، سمت راست بشقاب‌ها است. چنگال و قاشق‌ها هم باید سمت چپ بشقاب‌ها قرار بگیرند. دقت کنید، عناصر چیدمان میز مانند بشقاب، قاشق و چنگال و نمکدان، به اندازه کافی و به تعداد میهمانان موجود باشد. یک چیدمان دقیق نیازمند برنامه ریزی است. بنابراین، قبل از سر رسیدن میهمانان فهرستی از ابزار پذیرایی تهیه کرده و آن‌ها را در دسترس قرار دهید. اگر می‌خواهید چندین قاشق و چنگال و کارد را روی میز پذیرایی قرار دهید بهتر است اندازه‌های بزرگتر را نزدیک بشقاب‌ها قرار داده و به ترتیب از بزرگ به کوچک آن‌ها را مرتب کنید.

  • چیدمان زیر بشقابی

استفاده از زیر بشقابی‌ها و رانرها را فراموش نکنید، نوارهای باریک 45 سانتیمتری به گونه‌ای باید در وسط میز قرار بگیرند و زیربشقابی‌ها نیز روی میز و در مقابل هر صندلی قرار داده شوند.

دسته گل و شمع‌ها را برای چیدن میز فراموش نکنید. ارتفاع گلدان‌ها و جا شمعی‌ها نیز باید در حد متعادل باشند. ارتفاع جا شمعی، 10 سانتیمتر و گلدان‌هایی با ارتفاع 12 تا 15 سانتیمتر ایده آل ترین اکسسوری‌های میز ناهار خوری به شمار می‌آیند و پیشنهاد می‌شود در مرکز میز به گونه‌ای قرار بگیرند که مزاحم دید میهمان‌ها نشده و افرادی که در اطراف میز نشسته‌اند به راحتی یکدیگر را ببینند.

در کنار گلدان‌ها و جا شمعی جایی را هم برای قرار دادن پارچ نوشیدنی در نظر بگیرید و در صورت لزوم تعداد بیشتری از پارچ آب یا نوشابه را در دسترس میهمانان‌تان قرار دهید.

زیر بشقابی‌ها هماهنگ با اکسسوری‌های میز میهمانی، یکی دیگر از عناصر مهم در زیبا به نظر رسیدن میز ناهار خوری است. برای این که به ایده‌آل‌ترین وضعیت میز خود نزدیک شوید، بهتر است، این تجهیزات زیبای دکوراسیونی را هم اندازه و هم عرض صندلی‌های‌تان قرار دهید و آن‌ها را به گونه‌ای قرار دهید که کمتر از 6 سانتیمتر با یکدیگر فاصله نداشته باشند.

تنها در صورتی که تعداد صندلی‌ها با اندازه میز متناسب باشند، زیر بشقابی‌ها در فاصله مناسب با یکدیگر قرار خواهند گرفت.

  • نورپردازی را فراموش نکنید

نورهایی که از سقف، دیوارها یا زمین به سوی میز ناهارخوری شما تابانده می‌شوند باید نه خیره‌کننده و نه کم‌رنگ باشند.
نورهای متعادل در طیف‌های رنگی مختلف در چگونه به نظر رسیدن اکسسوری‌ها و عناصر پذیرایی روی میز ناهار خوری نقش مهمی دارند.

  • میهمانی را از دست ندهید

مطالعات نشان می‌دهند که حتی در افراد درون گرا و تنها نیز پس از یک دورهمی جذاب با افراد مورد علاقه‌شان، میزان ناقل شیمیایی سروتونین- که به آن ناقل شادکامی هم می‌گویند- افزایش پیدا می‌کند. بنابراین همه بهانه‌های ریز و درشتی را که نرفتن به یک دورهمی آخر هفته‌ای به سراغ‌تان می‌آید کنار بگذارید و به منظور تجربه دوباره احساس شادی دست به کار شوید و یک میهمانی بهاری را تجربه کنید

برگزاری یک ضیافت شبانه بهاری از یک سو، جذاب و هیجان انگیز است و از سوی دیگر ایده آل برگزار کردن آن می‌تواند کمی از لذت بخشی‌های میهمانی بکاهد و دردسر ساز شود. برنامه ریزی و مدیریت زمان در میهمانی‌ها حرف اول را می‌زنند. تازه کارها و کم تجربه‌ها در برگزار کردن یک میهمانی مفرح و لذت‌بخش بهتر است، یکی دو روز پیش از شروع میهمانی دست به کار شوند و فضا را برای ورود میهمانان بهاری خود آماده کنند.

چیدمان و تزئین میز شام یکی از همان اقدامات مهم است که اگرچه به نظر در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است، اما نیاز به صرف وقت و خلاقیت دارد. برای تزئین میز شام کم نقص و ایده آل باید ابتدا اطراف میز‌تان را به دقت وارسی کنید و هر عنصر تزئینی نامتقارن و رنگ و رو رفته را از اطراف میز بردارید. نگاهی به منابع نوری اطراف میز پذیرایی بیندازید؛ کلاهک‌های غبار گرفته لوسترها و آویزهایی که به وسیله آن‌ها نور از سقف بر میز پذیرایی شما تابانده می‌شود، می‌توانند فضای نه چندان رومانتیک و دلزده‌ای را برای میهمانان هنگام صرف شام ایجاد کنند. بنابراین قبل از هر کاری، منابع نوری را تنظیم کرده و لوسترها و آباژورها را تمیز کنید.

  • رومیزی‌های جذاب

استفاده از رومیزی و رانر مناسب برای زیبا و شگفت انگیز جلوه دادن میز شام و تجهیزات آن بسیار مهم محسوب می‌شود. پس در انتخاب رومیزی با دقت عمل کنید. اگر نمی خواهید هزینه زیادی را برای خرید رومیزی صرف کنید، می‌توانید از همان رومیزی‌های قدیمی که در خانه دارید برای پوشاندن میز استفاده کنید، اما قبل از قرار دادن آن روی میز، رومیزی را شسته تا احساس تمیزی به میهمانان القا شود.حواس‌تان به شیوه پهن کردن رومیزی باشد.

گاهی اوقات یک اشتباه کوچک باعث می‌شود، کل فضا متاثر از این ناهماهنگی به ظاهر ناچیز، ناهمگون و نا زیبا به نظر برسد. بهترین شیوه پهن کردن رومیزی به گونه‌ای است که از هر طرف، پارچه‌های رومیزی به اندازه 40 متر مشخص باشد.

کد خبر 404508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha