یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالیکه افت شدید تولید نفت در ونزوئلا توجه دنیای نفت را به خود جلب کرده اما مشکلات در یک تولیدکننده دیگر عضو اوپک به آرامی پر و بال می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، آنگولا که بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا است، با افت شدید تولید در میادین نفتی فراساحلی که سرمایه‌گذاری لازم را دریافت نکرده‌اند، مواجه شده است و تولیدش تقریبا سه برابر میزانی که با سایر اعضای اوپک توافق کرده بود، کاهش پیدا کرده است. انتظار می‌رود روند کاهش تولید آنگولا شتاب بگیرد. طبق گزارش بلومبرگ، برنامه صادرات آنگولا نشان می‌دهد صادرات نفت این کشور در ژوئن به پایین‌ترین میزان از اواخر سال ۲۰۰۸ کاهش پیدا خواهد کرد.

ریچارد مالینسون، تحلیلگر شرکت "انرژی اسپکتس" به بلومبرگ گفت: آنگولا یک مشکل جدی دارد و نرخ کاهش تولید این کشور به میزان چشمگیری عیان می‌شود. آمار پایین ژوئن شبیه یک دوره تعمیرات نیست بلکه به افت شدیدتر و ساختاری اشاره دارد.

اوپک و متحدانش با اجرای توافق کاهش تولید از ابتدای سال ۲۰۱۷، موفق شده‌اند اشباع عرضه جهانی را از میان ببرند و قیمت‌های نفت را تا مرز ۷۵ دلار در هر بشکه برسانند. افت تولید در ونزوئلا که شش برابر بیشتر از سهمیه تعیین شده برای این کشور تحت توافق اوپک بوده، به این تلاش‌ها کمک کرده است.

ریسکی که اوپک اکنون با آن روبروست، محدود شدن شدید عرضه به بازارهای جهانی و صعود قیمت‌هاست که از یک سو تقاضا برای نفت را فلج می‌کند و از سوی دیگر موج جدید عرضه از سوی تولیدکنندگان رقیب در آمریکا را برمی‌انگیزد. کاهش تولید آنگولا به تداوم افت تولید ونزوئلا افزوده می‌شود.

تحلیلگران بانک "امریکن مریل لینچ" پیش‌بینی می‌کنند اختلالات تولید در میان اعضای اوپک می‌تواند قیمت برنت را تا ۸۰ دلار در هر بشکه برساند.

اختلالات عرضه غیرمنتظره در اوپک فراوان هستند. نیجریه و لیبی به دلیل اینکه تولیدشان تحت تاثیر بی‌ثباتی داخلی سقوط کرده بود، از شرکت در توافق کاهش تولید اوپک معاف شده بودند. پایبندی عراق به توافق نفتی اوپک نیز پس از اختلافات سیاسی که به صادرات لطمه زد، بهبود یافت.

  • توقف روند کاهش تولید

افت تولید آنگولا با آغاز فعالیت یک میدان نفتی که توسط توتال اداره می‌شود، ممکن است تا پایان سال متوقف شود. میدان نفتی "کااومبو" که از سال ۲۰۱۷ به تاخیر افتاده است، ۲۳۰ هزار بشکه در روز ظرفیت خواهد داشت. با این‌همه فعالیت این میدان به این زودی آغاز نمی‌شود.

با اینکه تولید همه میادین نفتی به مرور زمان با کاهش فشار در ذخایرشان، کمتر می‌شود اما فعالیت‌های نفتی آنگولا در آبهای عمیق هزینه نگهداری بالایی دارد. به دلیل مخارج سرمایه ناکافی، نرخ کاهش ذخایر آنگولا بیش از دو برابر متوسط جهانی بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است مشکلات این کشور در سال‌های آینده تشديد شود. تولید آنگولا از ۱.۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۸ به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته و به پایین ۱.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید.

کد خبر 404033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha