شنبه ۸ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

ستاره سمائی: داشتن پوست سالم و شاداب یکی از اصول اولیه زیبایی است که با رعایت نکاتی نه‌چندان سخت، قابل دستیابی است.

در واقع توجه به 2 نکته مهم برای سلامت پوست کافی است؛ شناسایی نوع پوست و تغذیه مناسب.

متخصصان، پوست را به 5 نوع تقسیم می‌کنند:

پوست طبیعی:
این نوع پوست نرم و لطیف است و منافذ بسیار ریزی دارد؛ جوش ندارد یا تعداد جوش‌ها به قدری کم است که به چشم نمی‌آید که اصطلاحا به این نوع پوست، مخملی می‌گویند.

پوست چرب:
دارای منافذ بزرگ با حالتی براق – به ویژه در بخش‌هایی مثل صورت، پیشانی، بینی، چانه، پشت، بازوها و سینه – است. تعداد جوش‌های آن زیاد و اغلب نیازمند درمان است.

پوست خشک:
ین نوع پوست منافذ بسیار ریزی داشته و کاملا خشک است که این خشکی در گونه‌ها، بازوها، پاها، سینه و شکم به وضوح دیده می‌شود. قرمزی بیش از حد پوست – که گاه با خارش همراه است – از ویژگی‌های بارز این پوست است.

پوست ترکیبی:
در این نوع پوست معمولا پیشانی، چانه و بینی چرب و گونه‌ها خشک است. بازوها نیز ممکن است خشک یا چرب باشند.

پوست حساس:
ممکن است خشک یا چرب باشد که در هر دو صورت با ویژگی‌هایی مثل قرمزی، خارش و سوزش مشخص می‌شود.

در اینجا نکاتی عمومی – که برای تمام پوست‌ها مفید هستند – را ذکر می‌کنیم.

پاک کردن و تمیز کردن پوست:

برای پاک کردن آرایش صورت، به هیچ‌وجه نباید از صابون استفاده کرد. یادتان باشد برای هر نوع پوست، صابون خاصی نیاز است. از این رو، برای پاک کردن صورت استفاده از پنبه آغشته به کرم با دستمال‌های آرایش پاک‌کن استاندارد و بدون الکل توصیه می‌شود.

فراموش نکنید که پنبه یا دستمال را به آرامی روی صورت بکشید. اگر از محلول‌های پاک‌کننده استفاده می‌کنید، لازم است به نوع پوست هم دقت کنید. معمولا برای پوست‌های چرب از انواع کم‌چربی – که بخش آبی پاک‌کننده بیشتر است – استفاده می‌کنند و برای پوست‌های خشک برعکس.

حالا بعد از پاک کردن پوست با استفاده از آب گرم و صابون – صابون متناسب با نوع پوست – صورت را شست‌وشو داده و سپس بلافاصله با آب سرد، صورت را بشویید تا منافذ پوست – که در اثر شست‌وشو با آب گرم باز شده‌اند – مجددا بسته شده و به حالت طبیعی برگردند.

بهبود بخشیدن پوست:

بهبود بخشیدن (Toning) پوست، تقویت پوست با استفاده از ترکیباتی به نام «بهبوددهنده» است. بهبوددهنده‌ها نه‌تنها باعث ترمیم و بازسازی پوست می‌شوند بلکه باعث از بین رفتن بقایای آلودگی سطح پوست نیز شده و در واقع کار پاک‌سازی را تکمیل می‌کنند.

برای انتخاب بهبوددهنده نیز به نوع پوست توجه کنید. برای پوست‌های چرب یا خیلی چرب، بهبوددهنده‌های بدون چربی و برای نوع خشک، بهبوددهنده‌های چرب نیاز است.

مرطوب کردن پوست:

تمام انواع پوست نیازمند مرطوب‌کننده است. برای پوست‌های خشک از مرطوب‌کننده‌های چرب و برای پوست‌های چرب از انواعی که چربی کمی داشته و فاز مایع مرطوب‌کننده آن بیشتر است، استفاده کنید.

برای پوست طبیعی نیز سراغ مرطوب‌کننده ترکیبی بروید. البته استفاده از کرم‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا کرم‌های حاوی میوه یا شیر - به‌ویژه در جوانان و نوجوانان - بسیار مناسب است زیرا کرم‌های حاوی ترکیبات میوه - به‌ویژه میوه‌های ترش یا میوه‌هایی مثل هلو، خیار، هندوانه و... - باعث لطافت و جوانی پوست می‌شوند.

محافظت از پوست:

رعایت 3 نکته – پاک کردن، بهبود بخشیدن و مرطوب کردن پوست - هر روز باید انجام شود اما محافظت از پوست، فقط زمان خروج از منزل ضروری است؛ هرچند که برخی متخصصان پوست، استفاده از کرم ضدآفتاب را در بعضی محیط‌های سربسته نیز ضروری می‌دانند.

بنابراین بهتر است در این مورد نیز با پزشک خود مشورت کنید. اما استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با SPF حداقل 10 به‌ویژه در فصل تابستان ضروری است. هر قدر پوست شما روشن‌تر و حساس‌تر باشد، نیاز به کرم ضدآفتاب با SPF بالاتری دارد. در انتخاب کرم ضدآفتاب نیز به نوع پوست خود توجه کنید.

کد خبر 40400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز