شنبه ۸ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

الهام اسمعیلی: هندوانه یکی از مهم‌ترین اجزای سفره شب یلداست و اکثر خانم‌های هنرمند سعی می‌کنند با استفاده از هنر میوه‌آرایی، این میوه را به صورتی خاص تزئین کرده و سفره یلدایی را با هندوانه‌ای به شکل متفاوت بیارایند.

در اینجا هندوانه نقش باغچه و چمن را داشته و انار و خرمالو گل‌های این باغچه هستند.

مواد لازم:
- یک عدد هندوانه بزرگ
- چند عدد انار کوچک
- چند عدد خرمالو
- چند سیخ چوبی کباب
- رنگ سبز خوراکی
- قلم‌مو

طرز تهیه:

1- اگر هندوانه انتخابی‌تان گرد است، ابتدا با فشار بسیار کم نوک چاقو، خط عرضی‌ای روی پوست هندوانه رسم کنید، به صورتی که 2 قسمت بالا و پایین هندوانه درست به یک اندازه باشند (این خط مانند خط استوا بر کره زمین است).

توجه: فشار نوک چاقو آن‌قدر نباشد که پوست هندوانه آسیب دیده یا خط به صورت عمیق ایجاد شود. این خط تنها راهنمایی برای محدوده ایجاد برش‌های بعدی است. درصورتی که هندوانه‌ای با شکل بیضی انتخاب کرده‌اید، این خط را به صورت طولی رسم کنید.

2- مرحله بعد طراحی شکل موردنظر روی پوست هندوانه است. باتوجه به اینکه در این میوه‌آرایی، هندوانه نقش باغچه با چمن‌های بلند و کوتاه را دارد، ابتدا با همان روش قبلی و فشار نوک چاقو، طرح‌های هفت و هشتی بزرگ و کوچک را روی خط میانی هندوانه طوری طراحی کنید که نقطه آغاز و پایان به هم برسند.

3- نوک چاقو را داخل یکی از خطوط مورب – عمود بر سطح هندوانه – تا انتها فرو برده و پس از بریدن آن خط، همان‌طور صاف بیرون آورید. این کار را باتوجه به الگوی رسم‌شده (خطوط هفت و هشت) آن‌قدر ادامه دهید که تمام اشکال هفت و هشتی طراحی‌شده روی پوست هندوانه، بریده شوند. پس از این، خواهید دید که به راحتی 2 نیمه هندوانه با لبه‌ای کنگره‌ای از هم جدا می‌شوند. به این ترتیب، چمن این باغچه آماده می‌شود.

4- پس از آماده‌شدن باغچه، نوبت به گل‌های آن می‌رسد. برای این منظور – همان‌طور که در تصاویر می‌بینید – میوه‌های انار و خرمالو انتخاب شده است؛ البته انارها باید بسیار کوچک باشند. حالا با استفاده از نوک چاقوی تیز میوه‌خوری، شروع به بریدن پوست این 2میوه کنید.

5- برای کندن پوست انار باتوجه به آنکه می‌خواهیم شکل گل لاله را داشته باشد – ابتدا با نوک چاقو هلال‌هایی به اندازه یکسان در دورتا دور پوست انار ایجاد کنید، سپس با همان نوک چاقو و روی خطوط هلالی‌شکل، پوست نازک انار را ببرید.

پس از پایان مرحله برش، پوست قسمت بالایی هلال‌ها را با دقت بکنید؛ به صورتی که به دانه انار صدمه‌ای وارد نشود. حالا خواهید دید انار چگونه فرم گل لاله را پیدا می‌کند.

این کار را روی همه انارها انجام دهید؛ در ضمن شما می‌توانید هم از نیمه بالایی و هم از نیمه پایینی انار برای این میوه‌آرایی استفاده کنید.

6- در مورد خرمالوها نیز به همان صورت عمل کنید؛ با این تفاوت که برش‌ها به جای هلالی بیشتر شبیه به هفت و هشت بوده و همچنین دیگر لازم به کندن پوست قسمت بالایی برش‌ها نیست.

در این میوه‌آرایی، فقط کافی است 2 خط تشکیل‌دهنده هر کدام از هشت‌های روی پوست را از گوشت جدا کرده و به حالت گلبرگ گل در طرفین میوه باز کنید. این کار را با چاقوی کوچک نوک‌تیز انجام دهید.

7- پس از اینکه گل‌ها آماده شدند، آنها را توسط سیخ‌های چوبی داخل بستر چمن مانند – یعنی همان هندوانه – فرو کنید ولی پیش از آن، با توجه به اینکه چوب‌ها به رنگ کرم هستند، برای تداعی کردن فرم ساقه، بهتر است آنها را رنگ کنید؛ البته رنگ مورد استفاده برای این منظور باید از نوع خوراکی باشد تا در تماس با گوشت هندوانه سمی نبوده و بتوان با خیال راحت از هندوانه استفاده کرد.

کد خبر 40361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز