چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

الهام اسمعیلی: معمولا برای هر چیزی که ما مورد استفاده قرار می‌دهیم، کاربردهای خاصی تعریف شده است ولی این، دلیل بر بی‌مصرف‌بودن آن برای منظورهای دیگر نیست.

ابتکار نیز می‌تواند نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. به‌عنوان مثال، بسیاری از مواد غذایی، از نوشیدنی‌ها گرفته تا سس‌ها، مرباها، خیارشور، ترشی و همچنین داروها در انواع و اقسام شیشه‌ها با اندازه‌های مختلف بسته‌بندی می‌شوند و حداکثر کاربردی که اغلب ما پس از مصرف محتویات داخل شیشه‌ها از شیشه داریم، به عنوان ظرفی برای بسته‌بندی همین نوع مواد غذایی شامل مربا، ترشی، خیارشور و... است که در خانه آماده می‌شوند. در غیر این صورت، بیرون ریخته می‌‌شوند.
در همین راستا، ابتدا به پرکاربردترین آنها یعنی شیشه‌های سس می‌پردازیم، سپس چند راهکار برای استفاده از بطری‌های شیشه‌ای ارائه می‌کنیم:

شیشه‌های سس در نقش‌های گوناگون
- جایی برای خرده‌ریزها: شیشه سس یکی از پرکاربردترین شیشه‌هاست؛ می‌توانید آنها را به عنوان جایی برای خرده‌ریزهای لوازم خیاطی، لوازم‌التحریر، لوازم فنی و مانند اینها مورد استفاده قرار دهید.
- نمکدانی برای پخت و پز: با استفاده از میخ بزرگ و چکش، سوراخ‌های متعددی روی در شیشه سس ایجاد کرده و داخل آن را از نمک آشپزخانه پر کنید. به این ترتیب، یک نمکدان بزرگ برای نمک پاشیدن هنگام آشپزی فراهم خواهد شد.
   قلکی با شیشه سس:
 با ایجاد شکاف روی در شیشه سس، شما می‌توانید به راحتی قلکی ساده برای فرزندتان آماده کنید.
 البته برای اینکه ظاهر آن برای او جذاب‌تر شود، دیواره شیشه‌ای قلک را با طرح‌ها و نقش‌های مورد علاقه کودکتان نقاشی کنید.

قلم‌مودان‌های شیشه‌ای
 معمولا از شیشه‌های سس در کار نقاشی ساختمان برای نگهداری نمونه‌های رنگ و باقی‌مانده رنگ در مقدار کم استفاده می‌کنند ولی علاوه بر این، وقتی هنگام انجام پروژه نقاشی ساختمان می‌خواهید قلم‌موی کوچک رنگی‌تان را - بدون شست‌وشو - برای ادامه کار در روز بعد نگهداری کنید، کافی است با کمک چاقو یا پیچ‌گوشتی و چکش، شکافی به اندازه سر قلم مو روی در شیشه سس ایجاد کرده و پس از ریختن مواد حلال رنگ مانند تینر روغنی - برای رنگ‌های روغنی - داخل شیشه، قلم‌مو را ابتدا از داخل شکاف ایجاد شده روی در عبور داده، سپس در شیشه را به همراه قلم‌مو ببندید.

به این ترتیب، همزمان با خشک‌‌نشدن قلم‌مو نه تنها احتمال ریختن مواد به هنگام جابه‌جایی کاهش می‌یابد، بلکه دیگر بوی مواد نیز در فضای خانه پراکنده نمی‌شود.

روشی برای شست‌وشوی حبوبات
 معمولا هنگام خیساندن و به‌خصوص شست‌وشوی حبوبات ریز مانند ماش، عدس و لپه هرچه‌قدر هم که دقت کنیم، مقداری از آن به طرف چاهک ظرفشویی سرازیر می‌شود ولی برای این منظور روش مطمئن‌تری – آن هم با استفاده از شیشه سس‌های بزرگ – وجود دارد. به این صورت که تکه‌پارچه‌ای از جنس توری را به اندازه‌ای کمی بزرگ‌تر از دهانه شیشه ببرید، سپس حبوبات موردنظر را داخل شیشه ریخته و سطح آن را با آب بپوشانید. حالا برای آنکه هنگام خالی‌کردن آب و شست‌وشو، حبوبات داخل شیشه بیرون نریزند، تکه پارچه را روی دهانه ظرف قرار دهید و با یک عدد کش لاستیکی اسکناس آن را در جای خود محکم کنید. سپس با خیال راحت شیشه را برگردانده و آب داخل ظرف را خالی کنید. این کار را چندبار تکرار کنید تا حبوبات خوب شسته شوند.

یک ابتکار جالب‌توجه
همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، شیشه‌های سس جایگاه خوبی برای نگهداری خرده‌ریزهای مختلفی شامل پیچ و مهره، حبوبات، لوازم آرایشی و بهداشتی و بسیاری مواد دیگر هستند که باید به لحاظ ابعاد با اندازه شیشه تناسب داشته باشند ولی موضوع مهم دیگر این است که برای نگهداری و کاربرد هرچه راحت‌تر این شیشه‌ها و مواد داخل آنها، شما می‌توانید باتوجه به موادی که قرار است شیشه را با آن پر کنید، در محیط مربوطه، طبقه‌ای به دیوار نصب کنید. سپس درهای شیشه‌ها را در کنار هم به سطح زیر طبقه با پیچ متصل کنید. حالا شیشه را از مواد موردنظر پر کرده و داخل در آن بچرخانید. به این ترتیب، شیشه‌ها در زیر طبقه قرار گرفته و روی آن نیز جای مناسبی برای قراردادن دیگر لوازم خواهد بود. در تصویرزیر این طبقه در انباری خانه نصب شده است، بنابراین شیشه‌ها را با پیچ و مهره و رول‌پلاک پر کرده‌اند. شما می‌توانید همین طبقه را در آشپزخانه نصب کرده و شیشه‌ها را با حبوبات پر کنید، یا اینکه این ترکیب را در اتاق خواب خود یا فرزندتان هم به کار ببرید و داخل آن را با لوازم مربوطه پر کنید.

نکته آخر
اگر قرار است این شیشه‌ها را در فضاهایی مانند آشپزخانه یا اتاق‌های خواب مورد استفاده قرار دهید، با رنگ‌آمیزی شیشه یا نقاشی طرح‌ها و نقش‌هایی متناسب روی آنها، ظاهرشان را زیباتر کنید. در ضمن نصب این شیشه‌ها در زیر طبقه کمددیواری نیز بسیار کاربردی است.

کد خبر 37262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز