همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تامین نظر شورای نگهبان تصویب کردند: همه آتش‌نشانان از مزایای قانونی مشاغل سخت و زیان‌آور برخوردار شوند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز - سه‌شنبه- مجلس شورای اسلامی طرح استفساریه بند الف تبصره دو ماده 76 قانون تامین اجتماعی اصلاحیه مصوبه 14/ 7/ 1380 اعاده شده از سوی شورای نگهبان را باردیگر بررسی و با 158 رای موافق، 10 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در مجلس مصوبه قبلی خود را اصلاح کردند.

بر طبق مصوبه قبلی مجلس که در جلسه دهم بهمن 96 مجلس شورای اسلامی تصویب شد: برخی آتش‌نشانان که زیرنظر شهرداری‌ها فعالیت می‌کردند جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شدند که با مصوبه امروز مجلس،‌ همه آتش‌نشانان مشمول از مزایای قانونی این مشاغل برخوردار می‌شوند.

شورای نگهبان بهمن گذشته در طرح استفساریه تبصره (۲) ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی اعلام کرد که از آنجا که اجزاء ۱ و ۳ بند (ب) ‌تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی، مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است عموم این تفسیر نسبت به بند‌های مذکور مغایر اصل ۱۱۲ قانون اساسی است، تفسیر آن نسبت به این اجزاء بر عهده مرجع مرقوم است و این مصوبه را برای اصلاح به مجلس بازگرداند.

در موضوع استفساریه آمده است: آیا متصدیان مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی که بیمه شده تامین اجتماعی و دارای روابط استخدامی غیرمشمول قانون کار با کارفرمایان خود هستند و از نظر شرح، محل، نوع و نحوه انجام کار و همچنین ماهیت سخت و زیان آور بودن شغل با مشمولین قانون کار، مشابه و یکسان هستند و کارفریان آنها (شهرداری‌ها) به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای این قانون براساس اجزای 4 و 6 بند ب همین تبصره، مکلف به پرداخت چهار درصد مابه التفاوت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور به سازمان تامین اجتماعی می باشند. همانند مشمولان قانون کار، مشمول عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور مقرر در بند الف تبصره دو ماده 76 قانون تامین اجتماعی اصلاحیه مصوبه 14/ 7/ 1380 و اصلاحات بعدی آن بوده و نیز از مزایای قانونی مشاغل سخت و زیان‌آور برخوردار می‌شوند یا خیر؟

نمایندگان مجلس نیز امروز با اصلاح مصوبه قبلی خود مقرر کردند که متصدیان مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی که بیمه شده تامین اجتماعی و دارای روابط استخدامی غیرمشمول قانون کار با کارفرمایان خود هستند و از نظر شرح، محل، نوع و نحوه انجام کار و همچنین ماهیت سخت و زیان آور بودن شغل با مشمولین قانون کار، مشابه و یکسان هستند، مشمول عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور مقرر در بند الف تبصره دو ماده 76 قانون تامین اجتماعی اصلاحی مصوبه 14/ 7/ 1380 و اصلاحات بعدی آن بوده و نیز از مزایای قانونی مشاغل سخت و زیان‌آور برخوردار می‌شوند.

 

 

کد خبر 403586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha