سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان برای اولین‌بار موفق به ثبت تصاویر ویدیویی سه‌بعدی با وضوح تصویری بالا از حرکت سلول‌ها درون یک ارگانیزم زده شدند.

سلول

براساس گزارش ساينس الرت، در اين ويديو كه در زمان حقيقي ثبت شده‌است، حركت يك سلول سيستم ايمني به گوش داخلي يك زبرا فيش ديده مي‌شود.

لكه‌هاي آبي درون تصوير ذرات دكستران هستند، پلي‌ساكاريد قندي كه در بسياري از مواد يافت مي‌شود،‌از داروي قلب گرفته تا جرم دندان. علاوه براينكه تصاوير ثبت شده به خودي خود خيره كننده‌ هستند، ابزاري كه از آن براي ثبت تصاوير استفاده شده نيز نسخه‌اي كاملا جديد از تكنيك ريزنگاري به شمار مي‌رود.

صدها سال است كه انسان سلول‌ها را در زير ميكروسكوپ تماشا كرده‌است،‌اما زماني كه تلاش مي‌كند تصوير متحرك آنها را ثبت كند،‌تصاويري كدر و ناواضح به جا مي‌ماند. شفاف‌ترين تصاوير همواره از گروهي از سلول‌هاي تثبيت شده در ميان دو لايه شيشه‌اي بوده‌است.

سلول

اكنون فيزيكدانان موسسه پزشكي هاوارد هاگز در تلاش براي مشاهده سلول‌ها در وضعيت كاملا طبيعي و بومي‌ تكنيكي جديد را ابداع كرده‌اند. اين دانشمندان با تركيب تكنيك‌هاي ريزنگاري، اپتيك تطبيقي و ريزنگاري صفحه نور مشبك موفق به مشاهده سلول‌ها در وضعيت طبيعي‌شان شدند.

اپتيك تطبيقي فناوري است كه اخترشناسان از آن براي ديدن اجرام كيهاني دورافتاده از ميان اتمسفر مواج زمين استفاده مي‌كنند. استفاده از اين فناوري براي ديدن ارگانيزم‌هاي زنده به معني تاباندن نور درخشان ليزر روي سوژه مورد نظر است، به اين شكل مي‌توان از اين فناوري براي محاسبه ميزان نور تحريف شده در حين عبور از بافت و اطراف سلول استفاده كرد.

محققان سپس اين نورهاي تحريف شده را با نورهاي متقابلي خنثي كردند تا ديد بيشتري روي منطقه هدف خود به دست آورند. اين تكنيك شباهت زيادي به تكنيك به كار گرفته شده در هدفون‌هاي ضد نويز دارد. نتيجه تصويري كاملا شفاف از يك سلول در محيط طبيعي‌اش بود.

در تكنيك دوم، ريزنگاري صفحه نوري مشبك، محققان توانستند اين تصاوير شفاف را در زمان حقيقي و به صورت زنده ثبت كنند. اين تكنيك شامل حركت سريع و مداوم يك صفحه مشبك از نور است كه تصويري دو بعدي ايجاد مي‌كند و در نهايت مي‌توان از آن براي ايجاد تصاوير متحرك سه‌بعدي استفاده كرد.

نتيجه استفاده از اين تكنيك هماني بود كه دانشمندان سال‌ها در انتظار آن بودند، تصاويري شفاف، واضح و رنگارنگ از سلول ها در حين فعاليت در زير ميكروسكوپ. در تصاوير ثبت شده حتي مي‌توان ساختارهاي درون سلول را نيز مشاهده كرد،‌مشابه آنچه در اين تصوير از چشم زبرا فيش ديده مي‌شود:

سلول

يا در اين تصوير مي‌توان زائده‌هاي چسبناك يك سلول سرطاني را مشاهده كرد كه تلاش دارد جايي خود را به ديواره يك رگ متصل كند:

سلول

اين كشف مي‌تواند به انجام كشف‌ها و دستاورد‌هاي علمي منجر شود كه شايد امروز تصور آنها نيز غيرممكن باشد. با اين‌همه تكنيك ابداعي جديد درحال حاضر كمي گران قيمت بوده و استفاده از آن به دليل ابعاد بزرگي كه دارد دشوار است. محققان اكنون درحال كار روي نسخه‌اي كم‌هزينه‌تر و كوچكتر از اين ميكروسكوپ هستند و نقشه‌هاي آن را به صورت رايگان منتشر ساخته‌اند تا ديگر لابراتوارها بتوانند نمونه‌هاي ويژه خود را بسازند.

کد خبر 403574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha