دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پروژه اطلس سلول انسانی با هدف نقشه‌برداری از ۳۵ تریلیارد سلول در بدن انسان، رمزگشایی از انواع و ویژگی‌های سلول‌ها و تلاش برای درک چگونگی عملکرد سلول‌ها، جنس آنها و چگونگی آغاز بیماری به زودی آغاز خواهد‌شد.

سلول

براساس گزارش گاردين، آزمايشگاه‌ها در سرتاسر جهان قصد دارند كامل‌ترين نقشه متشكل از 35 تريليارد سلولي كه بدن انسان را تشكيل داده‌اند را ايجاد كنند.

اين پروژه بين‌المللي با هدف رمزگشايي از انواع و ويژگي‌هاي هر سلولي كه در بدن انسان وجود دارد، چه سالم باشند و چه بيمار اجرا خواهد شد تا به اين شكل بتواند به سرعت اكتشافات پزشكي بيافزايد. 

اين پروژه با نام اطلس سلول انسان به نوعي ركورددار بيشترين فعاليت‌هاي هماهنگ و در يك راستا خواهدبود تا محققان در نهايت دريابند انسان از چه ساخته شده و زماني كه سنگ‌بناهاي بدن دچار اختلال مي‌شوند،‌بيماري‌ها چگونه آغاز به رشد مي‌كنند.

به گفته محققان MIT كه بخشي از اين پروژه را در دست دارند،‌ دانستن اينكه انسان كيست، تنها بخشي از اين تلاش بزرگ است، هدف اصلي‌تر اين است كه دريابيم از چه ساخته شده‌ايم كه اين دانش در عين‌حال بر درك علمي ما و توانايي تشخيص، نظارت و درمان بيماري‌ها تاثيري قابل توجه خواهد داشت.

بسياري از كتاب‌هاي پزشكي به اين موضوع اشاره كرده‌اند كه بدن انسان از 200 نوع مختلف از سلول‌ها ساخته شده‌است، سلول‌ها ساده‌ترين واحد زيستي هستند كه قلب، ريه، مغز،‌كبد و كليه را مي‌سازند. اما تعداد حقيقي انواع قطعا فراتر از 200 است. تنها در شبكيه چشم بيش از 100 نوع مختلف سلول حساس به نور وجود دارد و تعداد انواع سلول‌هاي موجود در سيستم ايمني بدن دو برابر اين تعداد است.

به گفته محققان،‌دسترسي به فناوري‌هاي جديد اين موضوع را آشكار كرده كه انواع بسيار زيادي از سلول‌ها در بدن انسان وجود دارند كه هنوز ناشناخته‌اند و اطلس سلول انسان در پي آن است تا اين سلول‌ها را شناسايي كند. 

دور اول اين مطالعات درحال حاضر آغاز شده‌اند. اين پروژه با اتكا بر پيشرفت‌هاي فني انجام مي‌گيرند كه مي‌توانند روزانه هزاران سلول را تجزيه و تحليل ژنتيكي كنند. اگرچه بيشتر سلول‌هاي بدن داراي كد‌هاي ژنتيكي يكساني هستند، اما سرنوشت آنها به واسطه الگوي ژنتيكي رقم مي‌خورد كه درون آنها فعال مي‌شود: روشن شدن يك گروه از ژن‌ها باعث مي‌شود سلول به نورون تبديل شود، فعال شدن گروهي ديگر سلول را به سلول قلب تبديل خواهد كرد.

يكي از حاميان مالي اين پروژه كوري بارگمان،‌مدير پروژه چند ميليون دلاري چان-زاكربرگ است. براي ايجاد اين اطلس آزمايشگاه‌ها در سرتاسر جهان با يكديگر همكاري خواهند كرد و سلول به سلول بدن انسان را مورد مطالعه قرار خواهند‌داد. زماني كه مطالعه تمامي سلول‌ها به پايان رسيد، دانشمندان نه تنها تنوع گونه‌هاي سلولي بدن انسان را درمي‌يابند،‌بلكه موقعيت هر سلول را نيز خواهنددانست.

محققان معتقدند اين حجم از داده‌ها مي‌تواند براي چندين‌دهه آينده بر تمامي جنبه‌هاي دانش پزشكي اثرگذار باشد و به كشف درمان‌هاي جديد براي مداواي بيماري‌هاي خود‌ايمني از قبيل ام‌اس يا پس‌زده شدن اندام‌هاي پيوندي منجر شود.

کد خبر 349639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha