همشهری آنلاین: چهل و نهمین دوره جشنواره جلوه‌هایی از واقعیت روز اول اردیبهشت در شهر نیون سوئیس به پایان رسید و جایزه بهترین فیلم بلند داستانی به مستند «محاکمه» از برزیل اهدا شد.

مستند محاکمه

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اسكرين، «محاكمه» به كارگرداني ماريا آگوستوس راموس مستندي 139 دقيقه‌اي درباره روند محاكمه ديلما روسف، رئيس‌جمهوري پيشين برزيل است. اين فيلم در بخش مسابقه بين‌الملل جشنواره جلوه‌هايي از واقعيت به نمايش درآمد و در پايان جايزه اول و 20 هزار سوئيس را از آن خود كرد. «محاكمه» پيش از اين در زمستان گذشته در جشنواره برلين هم به نمايش درآمده بود.

ديگر جايزه مهم اين دوره به «پدر من برادر مادر من است» از اوكراين رسيد كه در بخش مسابقه بين‌الملل حضور داشت. اين فيلم 76 دقيقه‌اي به كارگرداني واديم ايلكف توليد شده و توانست جايزه نوآورانه‌ترين فيلم بخش مسابقه را همراه با 10 هزار فرانك سوئيس به دست آورد. «پدر من برادر مادر من است» نخستين بار در دنيا در جشنواره جلوه‌هايي از واقعيت در نيون روي پرده رفت كه بزرگ‌ترين جشنواره مستند در سوئيس است.

يكي ديگر از بخش‌هاي رقابتي جشنواره چراغ‌هاي روشن نام دارد كه دو جايزه اصلي آن به ترتيب به «زندگي ساكن هارلي پراسپر» به كارگرداني خوان مانوئل سپولاودا از مكزيك و «موسيقي وقتي چراغ‌ها خاموش مي‌شود» ساخته اسماييل كانپله از برزيل رسيد. اين دو فيلم به ترتيب 10 و پنج هزار فرانك سوئيس جايزه نقدي هم دريافت كردند.

در بخش زاويه باز كه ويژه معرفي فيلم برگزيده تماشاگران است، مستند 84 دقيقه‌اي «وقتي عرب‌ها رقصيدند» ساخته جواد راليب جايزه اصلي و 10 هزار فرانك سوئيس را به خود اختصاص داد. فيلمساز 52 ساله مراكشي در اين مستند به جنبه‌هاي مختلف زندگي و فرهنگ اعراب از عشق به موسيقي تا علاقه به فلسفه و علم مي‌پردازد. نكته جالب اينكه نام ايران هم در ميان كشورهاي تهيه‌كننده فيلم به چشم مي‌خورد.

امسال در مجموع 174 فيلم از 54 كشور در بخش‌هاي مختلف جشنواره جلوه‌هايي از واقعيت در نيون سوئيس به نمايش درآمد و 40 هزار تماشاگر در 9 روز به تماشاي فيلم‌ها نشستند. 78 فيلم در نخستين نمايش جهاني و 23 فيلم در نخستين نمايش بين‌المللي در چهل و نهمين دوره جلوه‌هايي از واقعيت حضور داشتند كه نخستين سال حضور اميلي بيوژ در مديريت هنري آن بود.

کد خبر 403538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha