همشهری‌آنلاین: پادشاه عربستان سعودی نشست اخیر سران عرب را نشست سران قدس نامید و از اعطای ۵۰ میلیون دلار به آژانس کار و امدادرسانی آوارگان فلسطینی (آنروا) و همچنین اعطای ۱۵۰ میلیون دلار برای برنامه‌های حمایت از اوقاف اسلامی در قدس خبر داد.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در سخنرانی خود در کنفرانس سران عرب در ظهران گفت: مسئله فلسطین اولین مسئله ما بوده و ما به پایبندی خود برای احقاق تمامی حقوق مردم فلسطین تاکید می‌کنیم. قدس شرقی بخشی جدایی‌ناپذیر از اراضی فلسطین است.

او در خصوص مسئله یمن نیز خاطرنشان کرد: ما بر لزوم حل و فصل بحران یمن و رسیدن کمک‌های انسانی تاکید داریم. ما به تمامیت، حاکمیت و استقلال یمن پایبند هستیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، پادشاه عربستان تصریح کرد: ما از بیانیه شورای امنیت که شلیک موشک توسط حوثی‌ها به شهرهای عربستان را محکوم کرده است، استقبال می‌کنیم.

سلمان بن عبدالعزیز در خصوص مسئله لیبی نیز گفت: حمایت از نهادهای دولت قانونی و پایبندی به توافق الصخیرات پایه و اساس‌ حل بحران لیبی است.

او در ادامه آنچه را که "مداخله‌های آشکار ایران در امور داخلی کشورهای عربی خواند"، محکوم کرد.

سلمان بن عبدالعزیز همچنین گفت: ما از توافق نظرها درخصوص نشست سران عرب استقبال کرده و امیدوار هستیم که این توافق نظرها در پیشبرد روند فرهنگ عربی اسلامی نقش داشته باشد.

در همین حال، عبدالله دوم، پادشاه دوم در این نشست تاکید کرد: قدس شرقی پایتخت فلسطین است. ما بر حق ابدی فلسطینیان و عرب‌های مسلمان درمورد قدس تاکید داریم.

او افزود: مسئله فلسطین اولین مسئله ما بوده و ما بر لزوم احقاق تمامی حقوق مردم فلسطین تاکید داریم. ما در طی ریاست خود بر نشست سران پیشین تمامی تلاش‌هایمان را برای خدمت به آرمان‌های عربی به ویژه مسئله فلسطین به کار گرفتیم.

عبدالله دوم گفت: فلسطینی‌ها خواهان صلح هستند و ما باید در کنار آنها برای تشکیل کشورشان بایستیم.

پادشاه اردن در خصوص عراق نیز گفت: ما به عراقی‌ها پیروزی‌شان را علیه گروه تروریستی داعش تبریک می‌گوییم.

او در خصوص مسئله سوریه نیز تصریح کرد: ما از تمامی ابتکار عمل‌های سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه با هدف جلوگیری از تشدید اوضاع در این کشور حمایت کردیم.

عبدالله دوم گفت: نشست آستانه جایگزینی برای ژنو در حل و فصل مسئله سوریه نیست.

از سوی دیگر، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد: باید فلسطینی‌ها بتوانند در مقابل چالش‌هایی که با آن مواجه هستند، پایداری کنند.

او در سخنرانی خود در نشست سران عربی در ظهران گفت: بحران‌ها در منطقه ما سطح امنیت ملی ما را کاهش می‌دهد و تهدیدهای بزرگی که ما با آنها مواجه هستیم در اهمیت و در خطرناک بودن با هم برابر هستند.

ابوالغیط گفت: چالش‌های کنونی ما را فرا می‌خواند تا درباره اولویت‌های امنیت قومی عربی گفت‌وگو کنیم.

او گفت: پس از اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس مسئله فلسطین شاهد شکستی بوده است. ما بر لزوم حمایت از دیدگاه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص مسئله فلسطین تاکید می‌کنیم.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه در خصوص مسئله سوریه مدعی شد که نظام سوریه مسئولیت بزرگی را در فروپاشی وطن و از دست‌دادن کرامت آن بر عهده دارد.

در همین حال، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در این نشست سران گفت: امنیت قومی عربی با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است. ما به مواضع "حکیمانه" پادشاه عربستان در حمایت از مکانیزم فعالیت مشترک عربی اطمینان داریم. مصر در حمایت از تحقق منافع عربی کوتاهی نخواهد کرد.

او افزود: برخی از کشورهای عربی با خطر سرنگونی نهادهای کشورشان مواجه هستند و کشورهایی در منطقه حضور دارند که برای ایجاد مناطق نفوذ در کشورهای عربی تلاش می‌کنند.

سیسی تاکید کرد:‌ سرنوشت مردم سوریه و آینده آنها در گرو بازی ملت‌ها و توازن قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

رئیس‌جمهور مصر تاکید کرد که مسئله فلسطین مسئله اصلی عرب‌ها باقی می‌ماند.

سیسی خاطرنشان کرد: کشورهای ما از زمان استقلال‌شان با بزرگ‌ترین بحران مواجه هستند و به استراتژی جامعی برای امنیت قومی عربی نیاز دارند.

او گفت: مصر چندین طرح را برای تحقق استراتژی‌های جامع امنیت قومی عربی مطرح کرده است. حق کشورهای عربی در خصوص مسئله قدس یک مسئله ثابت و اصیل بوده و قابل چانه‌زدن نیست.

رئیس‌جمهور مصر تصریح کرد: جامعه بین‌الملل مسئول رویارویی با طرح‌های مصادره حقوق مردم فلسطین است. نباید اجازه داد که دودستگی فلسطینی‌ها بهانه‌ای برای دامن زدن به اشغالگری‌های اسرائیل باشد.

سیسی همچنین خواهان انجام تحقیقات بین‌المللی شفاف درخصوص استفاده از سلاح‌های ممنوعه در سوریه شد و گفت: زمان آن فرا رسیده است که ریختن خون سوری‌ها متوقف شود. سوریه یک سرزمین عربی است و نباید این نزاع جز بر اساس خواسته مردم سوریه حل و فصل شود.

او درخصوص مسئله یمن و لیبی نیز گفت: حفظ تمامیت یمن و لیبی از مسئولیت‌های ما است. باید مسیر در مقابل تلاش‌ها برای تقسیم یمن و لیبی بسته شود. مصر به انجام تلاش‌ها برای تحقق راهکار سیاسی در یمن پایبند است و اقدام یمنی‌ها در شلیک موشک‌های بالستیک به اراضی عربستان را نخواهد پذیرفت.

در همین حال، صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت در سخنرانی خود در نشست سران عرب در ظهران گفت: اقدام‌هاي عربی ما در برخی مواقع دچار مشکلاتی است و نشست سران عرب ما امروز یک امیدی برای امت عربی است. امنیت همچنان مقوله‌ای دور از دسترس از تعدادی از کشورهای عربی است.

او تصریح کرد: از کشورهای عربی خواسته می‌شود تا دست به تلاش‌های دو چندانی برای حل اختلافات در جهان عرب بزنند و مکانیزم‌های مشترک را برای مشخص کردن کوتاهی‌هایی که وجود دارد، بررسی کنند.

امیر کویت گفت: ما برای گسترش نقش شورای امنیت جهت حل مسائل منطقه تلاش خواهیم کرد. تحولات اخیر در سوریه نتیجه ناتوانی جامعه بین‌الملل از دستیابی به یک راه حل سیاسی برای این درگیری است.

او خاطرنشان کرد: کویت بر ارائه کمک‌های انسانی به با هدف کاستن رنج مردم این کشور به خود تردیدی راه نداده و نخواهد داد.

امیر کویت در خصوص مسئله یمن نیز گفت: ما حملات موشکی مکرر از سوی یمن به عربستان را محکوم می‌کنیم و تلاش‌های کشورهای ائتلاف عربی برای حمایت از "دولت قانونی" را می‌ستاییم.

او تاکید کرد: تصمیم ایالات متحده برای انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس نقض قطعنامه‌های بین‌المللی است و من از دولت آمریکا می‌خواهم تا در تصمیم خود براي انتقال سفارتش به قدس تجدیدنظر کند. همچنین اقدام اسرائیل در هدف قرار دادن تظاهرکنندگان در غزه ایجاب می‌کند که جامعه بین‌الملل به مسئولیت‌های خود برای حمایت از شهروندان فلسطین عمل کند.

در همین حال، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست سران عربی گفت: اسرائیل هیچ یک از ۸۶ قطعنامه صادره از شورای امنیت سازمان ملل را اجرا نکرده است. حماس به عنوان یک نظامی که می‌خواهد مردم را در عمل انجام شده در غزه قرار دهد، اوضاع را به دست گرفته است. شهرک‌سازی‌های اسرائیل با حمایت‌های آمریکا انجام می‌شود و قدس پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.

او افزود: واشنگتن می‌گوید که پرونده قدس را از میز مذاکرات برداشته است که این مسئله نقض قوانین بین‌المللی است و ما این امر را شکستی بزرگ به حساب می‌آوریم.

در این نشست امیر قطر، پادشاه مراکش، حاکم امارات، رئیس‌جمهور الجزایر، سلطان عمان و رئیس‌جمهور سوریه حضور نداشتند. در این نشست ۱۶ رهبر عربی حضور داشتند.

کد خبر 402834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha