همشهری آنلاین: رئیس جمهور آلمان از بیگانگی روزافزون میان غرب و روسیه شکوه کرده و دو طرف را به گفتگو فرا خوانده است. اوکراین، شبه‌جزیره کریمه، مورد اسکریپال و حمله نظامی به سوریه؛ موضوعاتی هستند که رابطه غرب و روسیه را به تنش کشیدند.

نگرانی رئیس جمهور آلمان از فاصله بیشتر میان غرب و روسیه

به گزارش دويچه وله، با وجود تنش‌های اخیر میان روسیه و غرب فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان از دولت کشورش خواسته است تا به تلاش‌های دیپلماتیک خود در راه رفع تنش میان دو طرف ادامه دهد.

او در گفت‌وگویی که روز یکشنبه (۱۵ آوریل / ۲۶ فروردین) در نشریه "بیلد آم زونتاگ" منتشر شد، در این باره تصریح کرد: «سوای مسئله پوتین، ما نباید کل روسیه، این کشور و مردمانش را دشمن خود تلقی کنیم.»

او گفت، سوقصد به جان سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس در انگلیس به همان اندازه جای نگرانی دارد که بیگانگی متقابل روزافزون میان روسیه و غرب. به گفته‌‌ی اشتاین‌مایر پیامدهای این بیگانگی از مورد اسکریپال بسی فراتر می‌رود.

رئیس جمهوری آلمان در مصاحبه‌ی مفصل خود با "بیلد آم زونتاگ" همچنین خاطرنشان ساخت: «در واقع در هیچیک از دو طرف پایه‌ای برای اعتماد وجود ندارد. سیاستی وجود ندارد که خود را مسئول بداند، با این بیگانگی متقابل خطرناک مقابله کند و رفع آن را چالش و وظیفه‌ی خود بداند.»

او ضمن تأکید بر دشوار بودن چنین وظیفه‌ای تصریح کرد: «من می‌دانم، کسی که تلاش می‌ورزد همواره با خطر ناکامی بیشتر روبروست تا با طعم موفقیت.»

به اعتقاد اشتاین‌مایر دولت آلمان در رابطه با یکپارچگی و کارآیی اتحادیه اروپا مسئولیتی بزرگ بر دوش دارد، به ویژه در راستای سیاست این اتحادیه در قبال روسیه.

او در این رابطه افزود: «برای همین مهم است که ما پیوسته برای کاخ کرملین روشن سازیم که اعمال و اقداماتش برای مناسبات اتحادیه اروپا و روسیه چه پیامدهایی دارد. تحریم‌هایی که در پی اشغال شبه‌جزیره کریمه یا سیاست‌های روسیه در قبال اوکراین گرفته شد، از جمله این پیامدها هستند. اما ما نباید دست از تلاش بکشیم و باید در گفت‌وگوهای مستقیم [با مسکو] این مسایل را مطرح کنیم.»

  • روابطی پرتنش

مناسبات میان غرب و ورسیه در پی سوءقصد به جان سرگئی اکریپال و دخترش جولیا در تاریخ ۴ مارس در انگلیس با تنش‌های زیادی همراه بوده است. دولت بریتانیا مسکو را عامل این سوءقصد می‌داند، اما روسیه این اتهامات را بی‌اساس خوانده است.

حمله‌ی هدفمند موشکی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به اهدافی مشخص در سوریه در روز شنبه (۱۴ آوریل / ۲۵ فروردین) نیز تنش‌های میان دو طرف را تشدید کرده است. این عملیات به تلافی حمله شیمایی احتمالی ارتش سوریه به دوما در غوطه شرقی انجام گرفت.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه با پرتاب بیش از صد موشک تاسیسات نظامی و انبارهایی را که احتمال نگهداری سلاح‌های شیمایی در آن‌ها می‌رفت، هدف قرار دادند.

روسیه که از پشتیبانان اصلی حکومت بشار اسد محسوب می‌شود، حمله‌های موشکی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و حتی با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت خواستار محکومیت آن شد.

از ۱۵ عضو شورا تنها روسیه، چین و بولیوی به قطعنامه پیشنهادی رای مثبت دادند. رای ۴ کشور ممتنع بود و ۸ کشور نیز با آن مخالفت کردند.

رئیس جمهوری آلمان پس از این حملات موشکی، واشنگتن و مسکو را فراخواند تا برای برقراری صلح در سوریه دست به ابتکار عمل جدیدی بزنند. او در این رابطه تصریح کرد: «قدرت‌های بزرگ مسئولیت بیشتری بر عهده دارند.»

اشتاین‌مایر که زمانی در رأس وزارت خارجه آلمان قرار داشت، با اشاره به اقدامات بعدی آمریکا و روسیه گفت: «در اینجا باید گام اول برداشته شود. پوتین و ترامپ (روسای جمهور روسیه و آمریکا) برداشتن چنین گامی را به جهانیان بدهکار هستند.»

او افزود: «اگر واشنگتن و مسکو در راه رسیدن به یکدیگر گام برندارند، شانس بهبود اوضاع در سوریه برابر با صفر است.»

  • تلاش‌های وزیر خارجه کنونی آلمان

در این میان هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از تقویت تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ سوریه سخن گفته است.

او در این رابطه تصریح کرد که آلمان به همراه فرانسه می‌کوشد تا با همراهی کشورهای پرنفوذ جانی تازه به روند سیاسی صلح در سوریه ببخشد. به گفته‌ی ماس، برقراری آتش‌بسی دائمی و همچنین دسترسی مردم سوریه به کمک‌های بشردوستانه از نخستین اهداف چنین ابتکاری خواهد بود.

وزیر خارجه آلمان گفت که فرایند سیاسی برای پایان دادن به جنگ خونین سوریه به تقویتی تازه نیاز دارد. به اعتقاد او مذاکرات بین‌المللی که تا کنون در ژنو، آستانه و سوچی انجام شده، راه حل سیاسی درازمدتی به دنبال نداشته و آلمان بر آن است که در رسیدن سوریه به صلح نقشی فعال‌تر ایفا کند.

هایکو ماس تأکید ورزید که تنها راه حلی سیاسی است که صلحی پایدار برای سوریه به دنبال خواهد داشت.

به گفته‌ی او قرار است که روز یکشنبه (۱۵ آوریل / ۲۶ فروردین) درباره گام‌ها و اقدامات بعدی در مسئله سوریه رایزنی‌هایی در لندن با فرانسه، بریتانیا و آمریکا صورت گیرد.

وزیر خارجه آلمان روسیه را متهم کرد که ماه‌هاست، شورای امنیت سازمان ملل را در مسئله سوریه بلوکه می‌کند. به باور او باید روسیه را وا داشت تا "موضعی سازنده‌تر" اتخاذ کند. او در عین حال متذکر شد: «پیشبرد و موفقیت فرایند سیاسی [در مورد صلح سوریه] تنها با همراهی روسیه ممکن خواهد بود، حال چه خوشمان بیاید، چه خوشمان نیاید.»

کد خبر 402771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha