همشهری‌آنلاین: وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، کشورش در پاسخ به اقدام اخیر واشنگتن درباره مساله مسمومیت یک جاسوس سابق، ۶۰ دیپلمات آمریکایی را از این کشور اخراج می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اشاره به تصمیم کشورش برای اخراج ۶۰ دیپلمات آمریکایی اظهار داشت: همچنین کنسول‌گری آمریکا در سن پترزبورگ نیز در پی اختلافات در پرونده مسمومیت جاسوس سابق روس در انگلیس تعطیل خواهد شد.

لاوروف گفت: جان هانتسمن، سفیر آمریکا در مسکو و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه برای دستیابی به توافقی در خصوص اتخاذ اقدام‌های لازم برای اجرای پاسخ روسیه نشستی در ساختمان وزارتخانه دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد وزارت خارجه روسیه جان هانتسمن، سفیر آمریکا در مسکو را احضار کرده و او را در جریان اقدامات دیپلماتیکی که مسکو تصمیم به انجام آنها در پاسخ به اخراج ۶۰ دیپلمات روس از آمریکا و تعطیلی کنسول‌گری این کشور در شهر سیاتل دارد، قرار داد.

او تاکید کرد: روسیه دربرابر کشورهایی که دیپلمات‌های ما را اخراج کردند، واکنش مشابهی خواهد داشت.

لاوروف افزود: "با هر اقدام خصمانه‌ای علیه اعضای هیات‌ها و گروه‌های دیپلماتیک‌مان در آمریکا مقابله به مثل خواهیم کرد."

وزارت خارجه روسیه نیز از این ۶۰ دیپلمات آمریکایی خواست تا پنجم آوریل خاک این کشور را ترک کنند.

این وزارتخانه با تاکید بر این‌که به این۶۰ دیپلمات آمریکایی دستور ترک خاک روسیه داده خواهد شد، عنوان کرد ۵۸ دیپلمات آمریکایی در مسکو و دو تن دیگر از مسئولان کنسول‌گری آمریکا در یکتارینبورگ از عناصر نامطلوب هستند.

بیش از ۲۵ کشور شامل ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اخراج دیپلمات‌های روس تصمیم گرفتند تا اقدامی تلافی‌جویانه علیه مشارکت ادعایی مسکو در مسموم کردن سرگئی اسکریپال، افسر اطلاعاتی سابق روسیه در انگلیس داشته باشند.

مسکو هم در عوض متعهد شده واکنش نشان دهد و تاکید دارد اخراج دیپلمات‌های روسیه تحت هیچ شرایطی به تحقیقات در این پرونده کمکی نخواهد کرد.

کاخ سفید در واکنش به این اقدام اعلام کرد، اخراج دیپلمات‌های آمریکایی قابل پیش‌بینی بود و نشان دهنده وخیم‌تر شدن مناسبات آمریکا - روسیه است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: واکنش روسیه دور از انتظار نبود و ایالات متحده آمریکا با آن کنار می‌آید.

کد خبر 401644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha